eerste wetsuit

Door: Noob1987 Reacties: 15 Hits: 2682
Noob1987 07 September / 2016 / 12:34

Ik ben net begonnen met kitesurfen en heb nog geen wetsuit.

Op internet heb ik veel gezocht. Maar ik kan niet vinden wat voor wetsuit verstandig is om te kopen als je voor het eerst een wetsuit koopt. Wel vond ik allerlei informatie over diktes i.c.m. watertemperatuur.

Ik ben van plan om ongeveer drie wetsuits te bestellen, thuis aan te passen en de twee slechtste weer terug te sturen. Als ik ze in de winkel moet gaan passen, moet ik namelijk een heel eind rijden vanuit mijn dorp.

Ik vroeg mij af welke dikte en welk merk wetsuit ik het beste kan kopen. Moet ik er per se gelijk twee kopen?

mariusvanwingerden 07 September / 2016 / 13:09

Hoi,

Het is inderdaad wettelijk verplicht om direct twee wetsuits te kopen.{#emotions_dlg.puh2.gif} 

Geintje uiteraard, je moet gewoon eerst voor 1 wetsuit gaan.

Wetsuits verschillend qua dikte over de verschillende delen (romp/benen en armen), dit zijn de diktes die je ziet bij de verschillende opties. Dus bijv. 5/3 is 5 mm over de romp en 3 mm over de armen en benen.

Ik raad je aan 5/3 te nemen, niet geschikt voor het winterweer, maar wel voor de rest van het jaar.

Er zullen mensen reageren die zweren bij bepaalde merken, maar dat komt omdat men vaak lang van een pak doet en daarna hetzelfde merk pak koopt en dus geen goed beeld krijgt van de relatieve kwaliteit van het eigen merk pak vs andere merken. Ik heb zelf ook een merk van voorkeur, maar dat is niet per se het beste merk. Je zal zelf een pak moeten kiezen en vervolgens 'merken' of hij je bevalt.  

Een volgend punt waar je op kan letten zijn de zgn. seals. Op de naden waar het pak aan elkaar is gestikt, kunnen seals zitten die de levensduur en het warmtebehoud ten goede komen. Uiteraard betaal je daar meestal meer voor.

De levensduur van je wetsuit hangt trouwens voor het overgrote deel af van de manier waarop je ermee om gaat (uitspoelen, manier van ophangen, laten drogen uit de zon).

Meestal zit de rits achter, soms voor of hoog boven in het pak. De locatie van de rits kan het warmtebehoud bepalen e.d., maar bepaald ook zeker hoe gemakkelijk je erin en eruit komt. Dat laatste is wat mij betreft zeer belangrijk. 

Verder kun je het belangrijk vinden of je pak goed rekt en of juist niet, maar daar hoef je als beginner denk ik geen voorkeur in te hebben.

Succes, hopelijk heb je er wat aan.

mariusvanwingerden had een 0 sterren sessie in Bonaire met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Liquid-Force HIFI X (2013)

jerryvanrhee 07 September / 2016 / 14:07

Als je een pak koopt zou een 5/4 of een 5/3 je goed warm moeten houden in nederland. Als je dit seizoen tot zo lang mogelijk door wil varen en volgend seizoen weer vroeg het water wil gaan opzoeken zou ik voor een 5/4 gaan. liefst een met gesealde naden voor minimale waterdoorlaat,  zoiets als een Semi-Dry wetsuit.

Tijdens het passen moet je even hurken, als dit soepel gaat is het pak iigv niet te klein.

Noob1987 07 September / 2016 / 15:15

Hartstikke bedankt voor de tips en informatie!

Ik hoop tot eind oktober nog te kunnen varen, zouden jullie mij dan een 5/4 of een 5/3 aanraden? 

Hebben jullie ook nog tips voor een beetje betaalbaar wetsuit? 

Ik zag dat de pakken van 5/4 en 5/3 vaak meer dan € 200 kosten. Ik had gehoopt voor minder klaar te zijn..

jerryvanrhee 07 September / 2016 / 15:26

ik heb zelf in februari 2015 een o'neill superfreak 5/4 frontzip gekocht voor 200, waar ik nu nog steeds met plezier in vaar. al denk ik dat deze inmiddels nog maar 4/3 of 3/2 is na intensief gebruik. wel veel plezier van gehad. Een goed wetsuit is het halve werk, dus zou hier niet al teveel op bezuinigen. Overjarig kopen scheelt vaak al wel een berg centen.

fysmif 07 September / 2016 / 15:31

hier vind je een paar merken van wetsuits. er zullen er wel meer zijn maar ik ken ze ook niet allemaal. dit zijn de bekentste volgens mij.

http://kitesurfinfo.jouwweb.nl/wetsuits

@mariusvanwingerden die profielfoto is dat niet borssele? perfecte winterspot :D

Jerroenn 07 September / 2016 / 16:46

Hoi, 

Ik heb een 5/4 Mystic star. Heb er afgelopen seizoen tot en met dec mee gevaren en nooit koud gehad! Uiteraard wel laarsjes, handschoenen en een muts op! 

Succes!

et1961 07 September / 2016 / 17:55

De post van Marinus geeft alle informatie die je nodig hebt om een keuze voor een wetsuite te maken. Zijn profielfoto is idd van Borssele (Kalootstrand)

5/4 of 5/3 maakt niet zoveel uit, die 3 of 4 mm voor je ledematen heeft minder invloed dan de 5 of 6 mm voor je bovenlichaam. Als je een koukleum bent, gewoon voor de 5/4 of 6/4 gaan, beter te warm dan te koud. Watersporten terwijl je het koud hebt is ruk! En als je het te warm heb gekregen, dan laat je eenvoudig wat (koud) water via de hals in je pak lopen ;)

Als je iets voordelig zoekt, dan kijk eens in de Duitse kite/surf webwinkels. Deze hebben vaak overjarige pakken en dan ben je voor 110-150 euro klaar. Ik bestel mijn pakken en die van mijn kids altijd op funsport.de en ben zeer tevreden over de ProLimit pakken die ik in alle soorten en uitvoeringen heb. 

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

Menno Hans 07 September / 2016 / 18:16

De pasvorm per merk verschilt ook nogal. Dus het beste ben je er toch mee om ergens een aantal verschillende merken te gaan passen. Combineer dit gelijk met een dagje kiten hoef je ook niet speciaal voor een pak op en neer te rijden.

Franz 07 September / 2016 / 21:45

Yo, 

Check ook even dit verhaal: http://www.versusshop.nl/blog/Everything-you-always-wanted-to-know-about-wetsuits/

De tip over pavorm is wat mij betreft echt essentieel. Je kan een geweldig 5/4 pak kopen van een "topmerk", maar als het niet goed om je heen zit/aansluit heb je er weinig aan... kortom: passen is echt essentieel! 

Noob1987 08 September / 2016 / 14:32

Bedankt voor de reacties! Ik laat nog weten welke het is geworden {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Last edit by: NOOB1987

Coringa 09 September / 2016 / 09:02

Hi Noob, als ik jou was zou ik toch even naar een surfshop rijden en gewoon gaan passen. Daar kunnen ze je meestal ook helpen en advies geven, niet dat je hier al geen goed advies hebt gehad maar toch. Het is altijd fijn als iemand je helpt toch? Vaak hebben de surfshops ook hoge korting op overjarige pakken en bovendien de wintercollectie en wintersport komt eraan dus moet de zomercollectie eruit. Zelf heb ik een Mystic 5/4 met frontzip waar ik afgelopen winter prima mee heb doorgevaren maar gebruik ik toch liever mijn oude Oneill 5/3 met backzip. Die zit toch gewoon lekkerder{#emotions_dlg.yummie.gif}

Axé

Coringa had een 5 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 18 - 28 knots op zijn Switch kiteboarding Element (2014)

Anouschka 09 September / 2016 / 09:29

Welke maat zoek je ?   ik heb een verkeerde maat besteld en deze kan weg voor een mooie prijs .

Mail me anouschka@kitesurfschool.nl  

Last edit by: ANOUSCHKA

idefixe 09 September / 2016 / 13:51

Alhoewel het met de temperatuur van de laatste dagen bijna niet voor te stellen is maar in Nederland heb je gewoon een goede wetsuit nodig. Een wetsuit moet gewoon lekker zitten en doen waar die voor gemaakt is: je warm houden.

Ook al is het in een flink eind rijden voor je, ik zou er zeker een dag voor uittrekken om naar een shop te gaan. Helemaal omdat je nieuwkomer bent in de sport en dan is het prettig als je een goed advies krijgt.

Slingshot , Gibbon

mariusvanwingerden 09 September / 2016 / 14:42

@ fysmif: ja idd borsele, idd een warmwaterbad goed voor de winter, maar door het jaar heen is het eigenlijk ook de nr 1 spot voor mij

mariusvanwingerden had een 0 sterren sessie in Bonaire met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Liquid-Force HIFI X (2013)

KiteShallow 09 September / 2016 / 15:01

Geen kernreaktor troep in het water ;-(