Hulp bij wind pijltjes

Door: RobbyNitroz Reacties: 19 Hits: 31532
RobbyNitroz 31 March / 2017 / 11:19

We zijn druk bezig met nieuwe weerpagina's voor Hanglos en ben een beetje in de war dus heb jullie hulp nodig:

Om de windrichting aan te geven gebruiken we pijltjes. Zie plaatje hieronder; 

Dus het pijltje wijst naar het Noorden want daar gaat de wind naartoe. Er staat ook een Letter S van Zuid bij dus met die 2 samen snap je dat de wind uit het zuiden komt.

De nieuwe weerpagina's waar we nog aan sleutelen komt er ook een google map kaartje bij met een kompas erop. Het grote kompas geeft ook de huidige windrichting aan zodat je goed ziet hoe de wind waait tov de spot. Alleen hoe moet de pijl van het kompas staan? Nu hebben we die hetzelfde gezet als de pijltjes maar volgens mij moet hij 180 graden andersom om aan te geven dat de wind uit het Zuiden komt? Maar dan hebben we wel twee pijltjes die een tegengestelde richting lijken aan te geven?

Zie hieronder: wind komt dus uit het Zuiden maar de pijl van het kompas wijst naar het Noorden net als de windpijltjes zoals in het screenshot boven:

In het kompas de pijl 180 graden draaien?

Kijk al zolang naar wind en weer pagina's maar ben nu toch een beetje in de war {#emotions_dlg.rc5.gif}{#emotions_dlg.nerd.gif}

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

Magic_Ed 31 March / 2017 / 11:58

Bij wind geef je altijd aan waar die vandaan komt. Dus voor een ZW wind van SW naar NE. Zorg dat de pijl wel draait in het midden, maar dat dit ook het midden van de pijl is, dan kan er nooit discussie ontstaan.

Minstens zo belangrijk: geef de graden als getal weer. Misschien in het midden van de pijl (op de as).

w w w . v e r s u s s h o p . n l

et1961 31 March / 2017 / 12:22

Als je met een pijl wilt werken, dan gewoon de pijlrichting aanhouden waar de wind naar toe gaat! Dat is toch het meest logische en snapt toch vrijwel iedereen.... Wind uit het zuiden, dan de pijl naar het noorden laten wijzen.

Wanneer je de windrichting in graden wilt aangeven, dan geef je de graden aan waarvan de wind vandaan komt. Dus bij wind uit het zuiden, geef je 180 grd aan.

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

RobbyNitroz 31 March / 2017 / 12:36

Jullie spreken elkaar dus al tegen Magic Ed en ET!? 

Magic Ed: dus onze reguliere pijltjes staan niet goed? Windguru/windfinder pijltjes wijzen ook naar waar de wind naartoe gaat.

Maar bij het kompas vind ik dat vreemd staan?!

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

et1961 31 March / 2017 / 12:42

Haha, ik zeg ook niet dat ik het eens ben met magische ED....

Ik geef alleen aan hoe het zou moeten ;) Heb het namelijk nog nooit anders gezien! Pijl(punt) wijst waar de wind naar toe gaat! Dat doet namelijk elke windvaan en windzak! ;)

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

evan_kh 31 March / 2017 / 12:54

Wat is dit dan ET:

Pijl wijst dus waar de wind vandaan komt, zuiden wind komt niet voor niks uit het zuiden.....

De verwarring komt van de windkaarten waarop de richting aangegeven staat waar de lucht naartoe stroomt en dat zijn ook de pijltjes die windguru en finder tonen in hun voorspelling. Op een windroos staat de pijlpunt op het aantal graden waar de wind vandaan komt.

Djee 31 March / 2017 / 13:07

Doe een pijl met een veer, laat deze in het middelpunt draaien en dan is het toch het meest duidelijk. 

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

RobbyNitroz 31 March / 2017 / 13:10

Dus op het kompas een veer/kleine pijl aan de achterkant maken en hem 180 graden draaien Evan/Djee?

Magic_Ed 31 March / 2017 / 13:37

We spreken elkaar helemaal niet tegen. Je kan twee systemen hanteren: of je neemt een indicatie aan de rand (dus bij de gradenboog). Dan is het meest logisch de plek aan te geven waar de wind vandaan komt.

Of je neemt een pijl waarvan het midden op de as van de windroos staat en dan begint de pijl waar de wind vandaan komt en wijst de pijl waar de wind naartoe gaat.

Graden = graden, daar kan geen discussie over zijn aangezien daar gewoon afspraken over bestaan (dus een ZW wind = wind vanuit het zuidwesten = 225 graden bij een cirkel van 360 graden).

Wat ik niet zou doen is de weergave zoals in de eerste post: daar begint je aanduiding in de as, wat altijd kan zorgen voor verwarring.

et1961 31 March / 2017 / 14:11

@EVAN_KH, de meeste windzakken hebben helemaal geen vaste pijl! Jij post een afbeelding van een Belgische luchtzak volgens mij... ;)

ad 31 March / 2017 / 14:36

Ik zou 180° draaien en dan een minteken voor de snelheid zetten, dat maakt de dingen per 1 april wel zo duidelijk

Djee 31 March / 2017 / 14:42

Ik bedoel zoals bij windguru. Dus niet draaien.

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Lars_023 31 March / 2017 / 14:42

Ik zou een pijl tegen de wind in doen als je voor Duits kiest, de pijl met de wind mee voor Nederlands.

Lars_023 had een 3 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 16 - 18 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

Djee 31 March / 2017 / 14:44

Dan zie je meteen of de wind on/side/offshore is.

wazzaah 31 March / 2017 / 15:52

Je hebt niet helemaalje dag he Rob? {#emotions_dlg.clown.gif} Morgen kunnen ze vanalles wijsmaken volgens mij.

Ed en Et zeggen t zelfde alleen op andere manier.

Een kompasroos werkt met een 0-punt/middelpunt (daar waar jij staat) en vanuit daar kijk je waar de wind heen gaat.

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

RobbyNitroz 31 March / 2017 / 16:38

Kom net van het water man.....dus heb zeker mijn dag {#emotions_dlg.pompom.gif}

Dus niks veranderen aan de pijl en het kompas in de 2 screenshots als de wind nu Zuid is begrijp ik?! Jullie zijn zo onduidelijk tegen me {#emotions_dlg.rc5.gif} {#emotions_dlg.hypocrite.gif}

Magic_Ed 31 March / 2017 / 21:32

ik houd ook van jou{#emotions_dlg.worshippy.gif}

maar voor de goede orde: dat is de slechtste oplossing

Roderick 03 April / 2017 / 17:51

Zorgen dat meer dan de helft van de pijl achter het (duidelijk zichtbare) draaipunt zit, en de pijl dan bij noorden wind omhoog laten wijzen (Waar de wind vandaan komt dus) Lijkt mij wel zo duidelijk. (Mensen die in graden snappen het, en omdat hij als je hem fysiek zo zou bouwen, hij ook die kant op zou draaien (Omdat meer dan de helft achter het draaipunt zit)  iedereen die hem als windzak ziet ook :)

(Als dat ook het idee van die pijl met veer is: Die dus:) )

Met de wind mee wijzen is inderdaad alleen logisch op een kaart...

Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)

karel79 11 April / 2017 / 22:06

Ik zou bij dat compas de naald ook doortrekken naar de andere kant. Nu ziet het er wat vreemd uit omdat de naald op de N staat terwijl de wind uit Z komt.

Als de naald een pijl (van een pijl en boog) zou zijn staat de punt op de N en de staart op de Z.

Bovendien geeft een pijl een richting aan ipv een naald die een waarde op een wijzerplaat aanduidt.

RobbyNitroz 12 April / 2017 / 09:13

@Karel en Roderick: ben het met jullie eens. We gaan de pijl een redesign geven; is even werk want we willen natuurlijk weer dat ie zo leuk heen en weer wiegt {#emotions_dlg.pompom.gif}