12m vs 14m

Door: beat233 Reacties: 12 Hits: 3869
beat233 30 June / 2017 / 13:31

Hallo,

Als een beginner (98kg, 1.98m) wil ik een kiteset aanschaffen. Nu twijfel ik tussen een 12 en 14m. Heb een beginnerscursus met de 12m (cabrinha radar) bij 4-5 bft gevolgd, is een 14m al aan te raden? Heb zelf het gevoel dat ik, mede gezien m'n gewicht, hier mss wat langer plezier van kan hebben. Maar graag jullie adviezen! :)

Groet

Djee 30 June / 2017 / 14:04

En het varen ging goed met de 12? Dan gewoon lekker die 12m nemen, als je meer ervaren wordt kan je ook meer uit je kite(s) halen ergo meer low en high end.

Als je echt met weinig wind wilt gaan varen dan heb je (in mijn ogen) toch een echte low windkite nodig of een foil.

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Faxie 30 June / 2017 / 14:37

Met dat gewicht zou ik gewoon voor die 14 gaan. Continu moeten sinussen met een 12 word je ook niet vrolijk van.

martin404 30 June / 2017 / 18:38

Ik weeg 110kg en ik adviseer bij een keuze tussen die twee, om voor de 12m te gaan.

De voordelen van een 14m worden erg veel teniet gedaan, doordat hij ook veel trager beweegd.

Constand moeten sinussen is niet leuk, maar als de kite trager is, dan heeft sinussen veel minder effect.

Uiteindelijk verlies je met een 14m bijna net zo veel hoogte als met een 12m, maar omdat hij stukken trager is, is het kiten met een 14m (als er wel genoeg wind staat) echt stukken minder leuk.

Verder ben je minder wendbaar en verlies je veel hoogte bij het starten en als je bijvoorbeeld een golf, of een ander kiter moet ontwijken.

Ik heb een 12m en een 14m en die laatste gebruik ik misschien 3x per jaar. (en de 12m 30x)

De dagen dat ik niet met de 12m kan varen, maar wel met een 14m, zijn erg schaars en het zijn ook niet de leukste dagen om te kiten.

Als er net niet genoeg wind staat om lekker te kiten, dan pak ik de 14m, maar als beginner zou ik alleen voor die omstandigheden niet je eerste kite kopen.

Je zult dan met je eerste mooie nieuwe kite heel vaak (bijna altijd) het water niet op kunnen, omdat het te hard waait voor een 14m

Ik zou eerder de andere kant op adviseren en zeggen dat een 11m een betere keuze is als eerste kite.

Als je met meer wind wilt kiten, dan doe je daar op een gegeven moment een 8m bij en als je echt fanatiek word en geen dag wilt missen, ooit ook nog een 14m

Dan heb je voor jouw gewicht een heel mooi setje, maar ik zou beginnen in het midden met een 11m

Of een 12m en een 9m, als je zeker weet dat je nooit geen 3 kites wilt kopen.

Maar als je eerst een kite wilt kopen en voorlopig echt geen 2de kunt betalen, dan is een 11m weer beter, want daar zul je vaker mee kunnen varen en meer lol mee hebben. (of een 10m {#emotions_dlg.puh2.gif} )

Zelf heb ik een 6,8,10,12,14, dus voor mij is de 10m de perfecte middenmaat.

Last edit by: MARTIN404
No kite related brand affiliations

geloof 01 July / 2017 / 12:52

Ik kan me vinden in beide bovenstaande reacties. Neem in deze keuze mee wat je lange termijn oplossing wordt; 1 of 2 of 3 kites. (De meeste kiters met ervaring hebben 2 of 3 kites.) Er zijn ook opties met een 13m, waardoor set 7/9/13 mogelijk wordt. 

Als je voornamelijk op binnenwater gaat kiten, adviseer ik een grotere maat dan in de situatie waarin je voornamelijk op zee gaat kiten. Daarnaast weet je van jezelf waarschijnlijk wel of je een mooiweerkiter (met relatief weinig wind) of een veelkiter (liefst sessies met meer wind) wordt. 

Last edit by: GELOOF
http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

martin404 01 July / 2017 / 17:10

Dat laatste is wel een sterk punt.

Ik bekijk het als een zee-kiter, die vanaf de eerste dag al wist dat ik er met weer en wind zou gaan staan.

Niet iedereen ziet daar de lol van in.

Maar dan nog, vind ik 13m of 14m een maat die prima past in de complete set van een fanatieke kiter, maar geen goede keuze als het (voor nu) je enige kite moet worden.

No kite related brand affiliations

kitesurfer007 01 July / 2017 / 17:24

ik heb nog wel een naish ride voor je te koop.!

uit 2014 nieuw gekocht super kite en heerlijk te relaunchen.

kitesurfer007 01 July / 2017 / 17:24

12m

anton.eckhardt 02 July / 2017 / 00:30

Ik weeg ietsje minder, 92, en mijn eerste was een 10. Inmiddels uitgebreid met een 7 en een 15. Gebruik toch het liefst de 10.

Als ik jou was zou ik voor een 12 of 11 gaan. De snelheid daarvan compenseert het iets minder grote opp. Als ik een geheel nieuwe quiver zou aanschaffen zou ik voor 17,12,9,7 (of 6) gaan denk ik. Waarvan de 17 een speciale lightwind zou zijn.

beat233 04 July / 2017 / 19:36

dank voor jullie reacties! ik ben inmiddels voor een 12m gegaan, zal hem binnenkort gaan testen :)

Last edit by: BEAT233

Nature 05 July / 2017 / 08:15

12 is inderdaad de betere keus dan een 14m. Omdat het windbereik van beide nagenoeg hetzelfde is voor een beginner met weinig wind.

Op techniek ga je het verschil pas merken

Wat wel belangrijk is dat je een met een redelijk groot boardje begint. Geeft je net even wat meer tijd op t water en dus ook wat meer tijd om je kite in de juiste positie te krijgen.

Cheers

Gilion - fluid kiteboarding

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Mnr_Afwas 05 July / 2017 / 15:38

14 met zwevenentwintig meter lijnen.. prachtig. Als je die niet meer kunt houden is het tijd voor de 9m

Gyttja 11 July / 2017 / 23:47

12 prima keuze, mijn meest gebruikte kite, ben ietsje (maar niet veel) lichter. Als je groter gaat worden de verschillen steeds kleiner, een 14 is daardoor zo'n net niet kite. Wel trager maar geeft weinig extra low end. Dan kun je beter een stap groter gaan.

De 12 vaar ik van 16-25 knopen, daarna pak ik mn 9. Maar naast mn 12 gebruik ik eigenlijk het meest mijn 17m ocean rodeo Flite. Een erg snelle kite voor zn maat, die ik vanaf 10 tot 18 knopen kan varen, of met low-wind directional board vanaf 7 knopen al! (Al ben ik dan bij 15 knopen al overpowered). Daarna komt de 9 qua 'gebruikstijd' pas om de hoek kijken, en dan heb ik nog een 6m voor die paar extreme stormsessies in het jaar van boven de 35 knopen, of met een directional board komt hij wat eerder uit de tas.

Last edit by: GYTTJA
Kitecrew 't Gooi || F-One / Manera || www.dekunstvanfotografie.nl

Gyttja had een 4 sterren sessie in Hoekipadijk met maar liefst 20 - 31 knots op zijn Vantage Vulture (2019)