gewicht 95 kg. board Brunotti Master ( 152 ) kite Cabrinha element 12m.
95kg. En een 12m² is wel klein dan. met een 14 m² zeg ik 14 knopen met een 12m² zeker geen 15 knopen
Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)
gvd man 80 kg hier en een volle 3 is nogsteeds te weinig hoor! 12m2 torch en een nobile 555 128,5/38.
Voortaan ga ik alleen nog maar naar t water als er staat dat het 5 word, dan heb ik iig die windkracht 4 te pakken... Wanneer word het herfst? Dan is er misschien wel wind!
Ok, dat is er ook weer uit...
Anyway... euh... later
Nitro dus . Moet nu gewoon goed gaan lukken met 14 knp....... Dacht ik zo. Als nu die voorspellingen volgende week maar uitkomen
idefix,
ik wil je pret niet bederven maar 14 knopen, 14 meter, 95 kilo en 152 board. Waarschijnlijk kom je wel op je board, en als je flinke sinussen maakt kun je ook wel doorvaren. Maar hoogte lopen gaat je echt niet lukken.
En persoonlijk, als ik ergens een hekel aan heb dan is het dat je contant bezig moet zijn om hoogte te houden.
Mocht het met die 14 niet lukken dan heb ik nog een een 18 CO2. Dus dat varen gaat dan wel lukken. Punt voor mij was het feit dat ik begon te twijfelen aan de "adviezen"die ik had gekregen. Mij is verteld dat ik met die 12 meter element met 4 Bft. goed weg moet kunnen komen. Vandaar dus mijn oorspronkelijke vraag hoeveel wind ik nodig heb voor die 12. Ik moet zeggen dat ik die 12 meter element wel rete traag vind ( zelfs t.o.v. CO2 18 meter) De Nitro is een high aspect en een flink stuk sneller dat moet dus ook weer een stukkie helpen. Ik heb dus nu een combie van 12, 14 en 18 en volgens mij moet dat redelijk in mijn buurt komen. Het zou mij trouwens niets verbazen als het met die 14 wel gaat lukken maar dat zal de praktijk moeten gaan bewijzen.
ik ben al lang gelukkig dat windguru op dins woens en donderdag wind afgeeft..........( als dat maar zo blijft )
Groter board doet meer dan een grotere kite.
Heb al 8 maanden niet meer met mijn r5 16m2 gevaren omdat ik met mijn 12m2 net zo vroeg vaar.
Vandaar dat ie ook in de verkoopafdeling staat
Wel pak ik met heel weinig wind dan een 179cm litewave, kan tenminste hoogte lopen en beetje cruisen vanaf 13knopen met 85kg.
Daarom heb ik een brunotti directional, 1.68 of zo. Ik kan vanaf 12 knopen weg met mn fuel 15. Probleem is echter dat op binnenwater die 12 nooit constant is, dus soms zakt het ook naar 9 of 10 en het is prettig als je dan je kite in de lucht kan houden.
Oftewel die 14 nitro heeft bijna dezelfde low end als 18m CO2 alleen veel hogere high end.
Je had beter 16,5m contra kunnen kopen die heeft betere low end als 18m CO2 en dezelfde high end als nitro 14m. Doe daarbij 12m nitro en je hebt een enorm windbereik (betere lowend dan element) met een goede overlap tussen 16,5m contra en 12m nitro.
Moet je met zo'n schema wel even het door hun genoemde gewicht erbij zetten. Ik meen mij te herinneren dat ze uitgaan van 75 KG???? Er wordt dan ook niet over board lengte gesproken......................
Om een goed beeld te krijgen: ikke 95 kg dus als je 75 kg weegt neem je de volgende keer een zakkie beamix/beton op je boardje mee....
@ peter jij bent toch wel wat zwaarder als de gemiddelde kiter. Welke maat neem jij bij welke wind?
Met dat plaatje wil ik niet zeggen dat de knopen kloppen (ook niet met gewicht van 75kg). Wel geeft het de onderlinge low-end en high-end aan en die verhouding zal denk ik nauwelijks anders zijn als je zwaarder bent. Ikzelf ben 100kg en heb een jaime pro L 2005 (40cm breed) en vaar:
- gemiddeld 13 tot 16 knopen tot vlagen max 20 knopen => 16,5 contra
- gemiddeld 18 tot 23 knopen tot vlagen max 26 knopen => 12 nitro
- gemiddeld 22-27 knopen tot vlagen max 30 knopen => 10 nitro
Ik had eerst Yarga 9m maar die heb ik verkocht omdat ik low-end niet goed vond voor mij. Als ik met de 9m op het water stond was ik meestal onderpowert en moest ik vaak erbij sinussen. Vandaar dat ik 10m nitro gekocht heb om een betere lowend te krijgen. Daarnaast vaar ik niet als de wind gemiddeld boven de 27 knopen komt (windkracht 7) omdat ik dat te link vind.
Registreerde: 11 August 2005
Ik loop al een poosje aardig te klooien
en heb aardig last van alle "standaard" beginners ellende.
Als ouwe windsurfer lekker constant aan m'n bar lopen sjorren ( alsof het een giek is) enz. enz. Maar even een vraagje: gewicht 95 kg. board Brunotti Master ( 152 ) kite Cabrinha element 12m : Hoeveel knopen heb ik nu in de praktijk minimaal nodig om "fatsoenlijk" te varen?