Schellinkhout zaterdag west vaarbaar?

Door: Highmen Reacties: 12 Hits: 2219
Highmen 01 October / 2009 / 16:23
Hallo,

Zaterdag ochtend wil ik met mijn vriendin naar Schellinkhout maar vraag me af of het te doen is met westen wind.
Ik zie dat het dan sideshore is.. zijn er hier mensen die daar wel eens kiten?

Alvast bedankt!
Denk goed, wat u met uw laatste kudo doet!

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

lucc 01 October / 2009 / 16:40
west is zeker te doen ik moet werkenSmiley dus ik ga wel zondag

lucc had een 3 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 16 - 22 knots op zijn Best Waroo (2010)

Djee 01 October / 2009 / 18:32
ga lekker naar t strand man Smiley
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Highmen 01 October / 2009 / 18:57
Quote: Djee - 1 oktober, 2009 (20:32)
ga lekker naar t strand man

We zouden wel willen maar er zijn een paar probleempjes:

1. We hebben geen ervaring met de branding/zee en er worden hoge golven verspeld.

2. We kiten nu zo'n 5 maanden dus zijn beginners.

3. Mijn vriendin is 55kg, an sich geen probleem, wel in combinatie met een 8m jekyll als kleintste kite en 28 knopen.

Misschien kunnen we het beter op zee leren met wat minder harde wind en hoge golven.
Zie ook ander topic "Katwijk Vloed Voor Beginners"

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

pimpoldi 01 October / 2009 / 19:19
mm word wel ruig zaterdag, misschien geen dag voor beginners, ik denk zoweizo geen dag voor beginners. er worden 33 knopen voorspeldSmiley
,,, born with a hangloose,,,

pimpoldi had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 21 - 26 knots op zijn Ocean-Rodeo Razor (2012)

Highmen 01 October / 2009 / 19:28
Quote: pimpoldi - 1 oktober, 2009 (21:19)
mm word wel ruig zaterdag, misschien geen dag voor beginners, ik denk zoweizo geen dag voor beginners. er worden 33 knopen voorspeld

Ochtends is het nog wel te doen..

Woodmaster 01 October / 2009 / 19:39
Dacht ik eerst ook aan maar ook daar zie ik pieken over de 35 knopen dus voor mij een NO-GO met men 10m.
Maar Schellink is prima te doen met west!!!!
Muiderberg ziet er tot nu toe wel vaarbaar uit qua knopjes.
Ach ik zie zaterdag wel!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

Highmen 01 October / 2009 / 19:54
Quote: Woodmaster - 1 oktober, 2009 (21:39)
Dacht ik eerst ook aan maar ook daar zie ik pieken over de 35 knopen dus voor mij een NO-GO met men 10m.Maar Schellink is prima te doen met west!!!!Muiderberg ziet er tot nu toe wel vaarbaar uit qua knopjes.Ach ik zie zaterdag wel!

stoten 35 knopen? welke spot bedoel je?
We willen alleen ochtends gaan kiten omdat na 13uur het sowieso te hard wordt voor mijn vriendin.

Kijk net even op windguru en zie schellinkhout tot 12uur 21 knopen met stoten tot 36...
Dat gaat niks worden met mijn vriendin en 8m en ik en 10m

peterkite 01 October / 2009 / 20:03
Hoi Highmen,

Skip die zaterdag anders is ze meteen genezen. Ga voor de zondag. Neem het aub van me aan. Ik heb niets tegen beginners, maar zelfs wind van midden 20 knopen kan het al sneller verkeerd gaan dan je denk.
Daarbij ken ik schellinkhout behoorlijk goed en ik weet dat het weer daar heel snel om kan slaan. Je zal niet deeerste beginner zijn die verrast wordt door het snel omslaande weer.

De wind is idd 's ochtend iets minder hard, maar bedenk wel dat wind die aantrekt een behoorlijk vlagerige wind is met forse uitschieters. Is dat waar je vriendin op zit te wachten...

Strand is al helemaal niet aan te raden. De golven en omstandigheden die die wind met zich mee brengen vragen toch echt wel wat ervaring en kunden van de kiter.

Bottom line, het is gewoonweg geen beginnersweer, zelfs de ochtend is tricky. Play it safe en neem de zondag.

gr.
Peter
no pain, no gain

Highmen 01 October / 2009 / 20:10
Quote: peterkite - 1 oktober, 2009 (22:03)
Hoi Highmen, Skip die zaterdag anders is ze meteen genezen. Ga voor de zondag. Neem het aub van me aan. Ik heb niets tegen beginners, maar zelfs wind van midden 20 knopen kan het al sneller verkeerd gaan dan je denk.Daarbij ken ik schellinkhout behoorlijk goed en ik weet dat het weer daar heel snel om kan slaan. Je zal niet deeerste beginner zijn die verrast wordt door het snel omslaande weer. De wind is idd 's ochtend iets minder hard, maar bedenk wel dat wind die aantrekt een behoorlijk vlagerige wind is met forse uitschieters. Is dat waar je vriendin op zit te wachten... Strand is al helemaal niet aan te raden. De golven en omstandigheden die die wind met zich mee brengen vragen toch echt wel wat ervaring en kunden van de kiter. Bottom line, het is gewoonweg geen beginnersweer, zelfs de ochtend is tricky. Play it safe en neem de zondag. gr.Peter

Hey Peterkite,

Bedankt, we hadden net voordat ik je post las besloten om naar het NK te gaan kijken en het gevaar niet op te zoeken. We doen nooit zomaar wat en kijken eerst goed of het verantwoord is.
We hebben allebei wel met 25 knopen gekite maar dit was een constante wind waarbij we geen uitschieters naar 35 knopen hadden.

Ik had nog niet naar de windstoten gekeken omdat windfinder dit blijkbaar niet aangeeft.

Alsnog bedankt voor het advies en misschien tot zondag op het water!

Woodmaster 01 October / 2009 / 22:46
Hogeman en Hogevrouw verstandig besluit...... Respect!Smiley
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

Highmen 01 October / 2009 / 23:03
Quote: Woodmaster - 2 oktober, 2009 (00:46)
Hogeman en Hogevrouw verstandig besluit...... Respect!

Hogevrouw heet "Lois" hier op het forum...
Alleen ze post nooit wat, terwijl ze wel een account heeft. Smiley

Firewurx 02 October / 2009 / 09:12
Windfinder, windguru e.d. geven vaak te weinig aan in dit soort gevallen. Als het KNMI een stormachtige dag voorspelt kun je idd beter thuis blijven.