Kiten op Curacao

Door: ToesideT Reacties: 9 Hits: 12055
ToesideT 06 January / 2010 / 08:05
Jo HL,

ik ben over 'n maand klaar met m'n studie en wil 5 maanden naar Curacao om te kiten. Heeft iemand daar ervaringen met de wind? Ik begrijp dat klein Curacao dikke poep is maarja dat moet je met de boot, ST Jorisbaai is goed maar welke wind heb je daar van feb tot juli? Kan er weinig over vinden. Of beter naar Aruba uitwijken?

bedankt alvast!

Joy-rider 06 January / 2010 / 09:35
hey,

ik ben in september 2 weken naar curacao geweest om te kiten windsurfen en peddelen. Toevallig gingen we naar curacao maar iedereen verklaarde ons voor gek omdat de condities daar niet zo optimaal zijn als bonaire.
Ook zaten we niet hellemaal in het goeie seizoen (buiten windseizoen) maar toch heb ik zo'n 6 dagen per week kunnen kiten (12 meter). Curacao is niet de meest ideale plek maar de spot vond ik zelf geweldig Sint Jorisbaai. het is erg vlagerig maar dat heb je binnen een dag onder de knie. op de spot heb je vlakke gedeeltes en kleine chop.
de Golfsurf spot is moeilijk om in te komen vanwege het scherpe rif, maar als je eenmaal op je boardje licht zijn de golven erg vriendeijkSmiley en erg goed om lekker de leren. Windsurfen kan bij de karakusbaai of hoe je het ook maar spelt bij windsurfing curacao.
In Sint Jorisbaai kun je ook windsurfen alleen is niks te huur, uberhaupt is er ook geen kitegear te huur. er zijn twee kleine schooltjes die op aanvraag open gaan en lessen geven. Supper chille dude's trouwens.
Er zijn een aantal local kiters stuk of 8 a 10 maar het meerendeel van de dag zul je bijna alleen op het water staan, heeeeerlijk dus.

veel mensen zeggen ga naar bonaire daar zijn de omstandigheden een stuk beter, maar ik zeg laat je verassen door curacao. veel mensen onderschatten het ik heb 2 supper weken gehad!
ps klein curacao is supper, alleen zorg wel dat je met een charter schip gaat die wat langer blijft, want zodra klapstoel liggers en snurkelaars weg zijn word het pas echt leuk!

enjoy your trip dude!
www.bladekites.com / www.corenmore.nl

Curakiter 06 January / 2010 / 10:58
Ik zit er volgende week (14 jan) voor drie weken. Ik kom er vandaan en heb er vaker gekite en gesurft. Met een 14, 12 en zelfs 9 is het prima te doen. In feb-juli is juist de beste tijd! De meeste wind van het hele jaar is in die periode te vinden. Lokaal noemen ze het ook de 'fli-periode', fli betekent vlieger...dus ;-)

St-Joris is idd soms vlagerig, maar als je goed upwind gaat, kom je op een groter deel terecht van de baai, en heb je het rijk voor jezelf met beter wind. Klein Curacao ga ik hopelijk as vakantie trotseren. Het is duidelijk na alle verhalen (zoek maar) dat dit een kick-arse spot is.

Verder is St-Joris qua lokatie, spot en mensen heel leuk. De 2 kitescholen zijn echt supergasten, als mede de locals. Iedereen is hulpzaam, vriendelijk, zoals het hoort.

Verder is gear-rentel wel mogelijk, maar daar moet je één van de kitescholen voor benaderen.

Succes!

keizerkevin 06 January / 2010 / 12:43
In de krokus vakantie ben ik daar ook te vinden. Ik ben er ook al een paar weken geweest en ook buiten het windseizoen en toen gewoon 5 dagen(van de 7) met mijn 8m kunnen varen. Ik weeg wel 65kg maar me pa van 90kg kon met zn 10m. en die gasten daar zijn idd chil!

Veel plezier, misschien zie ik je daar wel
www.kitesurfspot.nl

keizerkevin had een 5 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 25 - 35 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

Maarten010 06 January / 2010 / 17:32
Hoi teun,
Wij hebben in juli 2008 12 dagen gekite bij de st joris baai. Gelest bij DJ - eigenaar van de lokale kiteschool.
Relaxte sfeer en ideale vlak water condities. Volgens mij staat het seizoen op het punt te beginnen daar; ideaal dus.

http://www.kitesurfcuracao.com/ voor wat foto's van de spot, maar volgens mij had je deze site al gevonden.

Veel plezier,

Egtved 06 January / 2010 / 21:01
Bonaire is echt the place to be Smiley
Daar zou ik heen gaan...
p.s. de lucht is daar droog en ijl.
Soms moet je in de Cariben een maatje groter pakken dan je hier in NL gewend bent...
Flysurfers: Speed3 19m DLX/Speed 4 10m DLX/Flyboards Radcial4 M/Spleene Door 164 ´06

HJ11 07 January / 2010 / 12:30
Ik ben op de eilanden geboren en ben er regelmatig te vinden.
Hier mijn reisverslag met eventueel bruikbare info over Curacao, Klein Curacao en Bonaire.
http://www.kitehigh.nl/forum/?topic=31081.0
Aruba ben ik ook regelmatig geweest en ken daar wel de spots maar ben tijdens mijn kite-periode nog nooit het water op geweest.
Hier apart verslag/foto's van Klein Cuaracao
http://www.kitehigh.nl/forum/?topic=30852.0
Hier ook nog wat extra foto's van onze trip naar Bonaire van afgelopen jaar
http://www.kitehigh.nl/forum/?topic=34655.0

Als je verder nog info wil dan hoor ik het wel....

Have fun

(Hier van foto van de kitespot van Bonaire)

klik voor een grote versie

HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)

ToesideT 07 January / 2010 / 16:00
Jo tnx voor de reacties HJ11, ik had je verslag van Curacao al gevonden idd.

Ik denk toch dat ik naar een ander eiland uitwijk, als ik toch kan kiezen waar ik heen ga....
Vind 't overigens wel chill dat Curacao wat groter is dan Aruba, Bonaire en niet Antilliaanse Carribean.

HJ11 07 January / 2010 / 16:15
Ik weet niet hoe oud je bent maar ik denk dat in jou geval Aruba the way to go is.
Op Aruba kun je lekker stappen en er zijn veel mooie witte stranden met veel vrouwelijk schoon en het is het eiland met de meeste spots Fishermans Huts(vlak en aflandig) en Boca Grandi (wave en aanlandig).
Dit filmpje geeft een goed overzicht en sfeer verslag van Aruba.
http://www.hanglos.nl/news/211668/kitesurfnews-de-delft-kiters--aruba-2009.html


Bonaire is ook een erg mooi eiland maar is veel minder te doen. Wel mooie natuur. Gaan meer oudere mensen naar Bonaire die willen genieten van de rust/natuur en het duiken. De vlakke spot is wel onwijs gaaf.

Wel is wet zaak dat je op al die eilanden een eigen auto ter beschikking hebt.
Er zijn veel particulieren die hun 2de auto verhuren en dat is veel voordeliger dan via een auto verhuur bedrijf.
Bijkomende voordeel is dat je dan met een lokaal kentenplaat rond gaat rijden en word je minder snel afgezet Smiley
Locals krijgen namelijk korting....

See you

HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)

Keeblly 21 October / 2019 / 02:14

Hoi hoi!

Kiten op Curacao is super nice. Als je op het eiland bent zeker langskomen op St. Joris zodat je zelf even kan bepalen wat je ervan vindt. 

Het is een grote lagune waar je tussen de schildpadden kite en helemaal upwind kan kruisen om heerlijk al downloopend weer terug te komen. 

De wind is prima. En de spot is zowel diep als ondiep. 

Awa Salu Kiteboarding Curacao| KiteSchool & KiteShop