Windzekerheid Dakhla in Oktober

Door: bula Reacties: 9 Hits: 2949
bula 28 January / 2010 / 14:37

Dag medekiters!

Ik ben me met een paar kite-buddies aan het orienteren op een kite-tripje in de herfst van dit jaar, ergens in de maand oktober dus. Helaas duurt het nog even, maar met een gezelschap op pad gaan vergt de nodige planning en tevens geldt dat de vliegtickets nog erg gunstig geprijsd zijn voor die periode.

Door de enthousiaste verhalen en filmpjes op dit forum gaat onze aandacht vooral naar Dakhla in Marokko.

We hebben ons al redelijk ingelezen. De verschillende kite-camps ter plaatse zijn ons inmiddels bekend. De grote vraag blijft natuurlijk de windzekerheid!

Die hebben we geraadpleegd in de statistieken van windfinder en windguru. Maar we baseren ons liever op ervaringen van kiters die er in die periode geweest zijn!

Dus: Wat is jullie ervaring met Dakhla in de maand oktober? Alle info is welkom, ook als je tips hebt met betrekking tot het boeken van de vlucht. (Prijsindicatie, Luchthaven, Vliegmaatschappij, etc.)

rhino7 28 January / 2010 / 14:57
Afgelopen oktober 3 weken geweest.
Eerste 2 weken alleen met 7 gevaren en vaak nog te groot. Laatste week werd het wel wat minder , hele week met 11 gevaren.
Kortom: 3 weken lang gevaren.
Volgens zeggen begint het in de middag altijd te waaien , mocht het een wat mindere dag zijn.

rhino7 had een 3 sterren sessie in Isla Canela met maar liefst 15 - 17 knots op zijn North Evo (2010)

bula 28 January / 2010 / 15:20
Hey Rhino7!

Thanks voor je reactie, daar kunnen we wat mee!
Het vreemde is dus dat jij veel meer wind hebt gehad dan de archieven van windguru en windfinder voor oktober 2009 aangeven! Deze archieven zijn echter gebaseerd op de windvoorspellingen en niet op de werkelijk gemeten windsnelheid. Kan jij je herinneren dat de windvoorspellingen in de periode dat jij daar bent geweest ook lager waren dan de werkelijke windkracht?

Kortom: mag ik ervan uitgaan dat voor Dakhla geldt dat er meer wind staat dan er wordt voorspeld (Misschien i.v.m. thermische winden die niet in de weermodellen zichtbaar zijn? Dit geldt overigens voor meer kitesport over de wereld.)

janssenben 28 January / 2010 / 15:21
Vliegen: Met Ryanair??? vliegen naar stuk of 5 plekken naar Marokko. waarvan Agadir dichtsbijzijnde is (vertrek Dusseldorf/Weeze) beetje handig boeken is 90€ retour exlc boekingskosten en bagage kosten. boardbag 80€ retour voor 20kg. geen golftassen regeling ;)

joyce66 28 January / 2010 / 15:55
hey Bula ,

kijk even op volgende blog ; http://tripsahara.blogspot.com/ en stel je vragen daar , anouk en karim , zitten er de hele winter al , ook johnno is daar op dit moment nog....het schijnt helemaal top te zijn !!!!

Smiley
joyce

bula 28 January / 2010 / 16:20
Joyce66 bedankt voor de link!
Met jullie hulp komen we nog eens ergens, thanks!

hotsauce 28 January / 2010 / 17:48
ik ben ook in oktober in Dakhla geweest, volgens de local dudes ginder waait het er elke dag. Helaas had ik een iets mindere week eruit genomen.
Heb 2 dagen van de 7 niet kunnen kiten. 1 dag even met men 9m² op het water gekunt, alle andere dagen waren met de 14m² en koste moeite om hoogte te houden. De week voor ik er was was de grootste maat naar het schijnt een 9m². Men eerste dag ginds was de beste.
Als ik een weekje vroeger had geboekt, was het heel de week door rock & roll. ik heb dus gewoon pech gehad.
Wel een topspot trouwens!

veel succes

hotsauce had een 5 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 17 - 19 knots op zijn Wainman Hawaii ManiaC (2014)

kitesurfschoolbest 28 January / 2010 / 19:07
Beste Stef,

ik ben bezig met een uit gebreiden info over Dakhla, het komt in de volgende nr van kitesurfmagazine.
ik ben maart terug in Ned ik neem contact met je op hier over.
klik voor een grote versie
mvg Karim
KITESURFSCHOOLBEST.NL

jell 03 February / 2010 / 20:49
bula (stef) kunnen wij (arnold, daan & ik) nog mee :D zou wel echt fantastisch zijn om daar ff flink te rocken SmileySmiley
Van Bellen wind & snow www.vanbellen.nl RRD & prolimit

jell had een 4 sterren sessie in Grevelingendam met maar liefst 18 - 25 knots op zijn RRD Obsession (2011)

bula 03 February / 2010 / 21:04
Hey Jelle!
Uiteraard kunnen jullie mee, dat zou echt tegek zijn. We moeten het er binnenkort nog maar eens over hebben en wat mij betreft snel tickets boeken. Het kan maar geregeld zijn, dan kan de voorpret beginnen!
Ik stuur je snel een mailtje met alle nuttige links die ik inmiddels over Dakhla heb kunnen vinden, het ziet er echt veelbelovend uit. Wat windzekerheid betreft is oktober niet de beste maand, maar ik heb er alle vertrouwen in en durf het zeker aan, ook voor die periode!
Ik zie je snel!