Grevelingendam wel of niet voor beginners

Door: Kelv Reacties: 10 Hits: 4158
Kelv 07 August / 2010 / 13:49
Grevelingendam wel of niet voor beginners.

Aankomend weekend ga ik richting zeeland (bruinisse). Grevelingendam ligt dan dichtbij om te gaan kiten.
Nu ben ik al de fora's afgestruint opzoek naar infomatie over deze spot.
Bij de kitespot info van Hanglos.nl staat dat het geen spot is voor beginners.
Via via kwam ik op de website van een kiteschool die daar lessen aanbiedt. Mijn vraag aan allen die er een mening over hebben.

Is grevelingendam een plek voor beginners of niet? Ligt er iets bij in de buurt als beter alternatief?

Wat ik al weet is dat het om en na bij 40 min is naar Brouwersdam wat een zeer geschikte spot is maar misschien is er iets dichter bij?

Greetz.....

Kelv had een 2 sterren sessie in Strand Horst met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Best Kahoona (2010)

markymarc 07 August / 2010 / 13:53
Elke plek waar je niet kunt staan is in principe niet voor beginners...

No matter what de kitescholen zeggen..

Heeft nl. ook met vergunninguitgifte te maken, waar kitescholen les mogen geven.

Dus ik adviseer je Oostvoorne daar in de buurt.

If you don't try it, you'll never make it

markymarc had een 3 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 21 - 32 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2018)

Kelv 07 August / 2010 / 14:02
@markymarc

Oostvoorne is wel verder weg dan Brouwersdam. Ik weet dat er een goede spot daar is heb er les gehad en ben er vorige week nog geweest.

maar De kiteschool heeft het over het Grevelingenmeer maar dat is het totale water daar.
Als je het pavilijoen bekijkt op google dan zijn daar 2 "afgebakende watertjes" wordt hier niet op gekited of is dat echt te klein.

Greetz....

Kelv had een 2 sterren sessie in Strand Horst met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Best Kahoona (2010)

crossbowkiter 07 August / 2010 / 14:19
Grevelingendam is een prima beginnersspot! Noordkant kun je een heel eind staan, en zuidkant bij hoog water ook, en bij laag water kun je ook nog redelijk ver staan alleen heb je dan een kleine ruimte omdat er een mosselkwekerij achter. En je kunt er met bijna alle windrichtingen varen, dus prima om er te beginnen.

Aan de noordkant heb je ook een poultje, maar dat is bedoelt voor windsurfers, dus als het te druk wordt daar kun je er beter niet in kiten.

crossbowkiter 07 August / 2010 / 14:33

Ow en niet te vergeten trek schoentjes aan bij de noordkant!! Much oesters daar en ik denk dat je geen zin hebt in hechtingen!

johndoe 07 August / 2010 / 17:57
Hee Kelv,

Grevelingendam is de spot waar ik heb leren kitesurfen! Niet bij het kitesurf gedeelte bij het restaurant, naast het windsurfgebied, want daar is het namelijk al heel snel diep. Wat ik wel een goed alternatief vond was een klein strandje aan de overkant van deze spot. Op dit strandje mag gewoon gekite worden (staat een bordje en gevraagd aan de campingeigenaar) , het is niet heel groot, maar meestal ook niet heel druk dus je kan gewoon met genoeg ruimte je kite launchen. De spot zit vlak bij een camping, daarna moet je een poortje door en over de dijk heen lopen. Ik zal voor je checken hoe de camping ook alweer heet.

Pas wel op voor zeewier tijdens eb, ik heb wel een paar keer een uur het wier uit mijn lijnen staan halen omdat mijn kite in het water landde, gelukkig is dit geen probleem als je eerst wat van de kant af loopt waar het water wat hoger is. En inderdaad zijn schoentjes een must tegen de mosselbanken, ik ben er hardleers achtergekomen (hechting in me voet)

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

johndoe 07 August / 2010 / 18:16
De camping heet Camping Grevelingen (lekker origineel) :

Bij het blauwe, omcirkelde gebied heb ik gekite. Ik ben er 4 a 5 keer naartoe gereden, en heb een keer voor een week op de camping gestaan. Persoonlijk vond ik deze spot de ideale omstandigheden hebben om te leren kitesurfen, al herinner ik me nu dat de stek toch wel wat aan de kleine kant is. Als je hier niet van houdt dan suggereer ik Oostvoorne (autostrand), al vind ik deze spot erg druk. Heb hier les gehad en heb later ook nog geprobeerd om het daar te leren maar ik vond het veels te druk en had het gevoel alsof ik iedereen in de weg zat.

Hoop dat je er iets aan hebt, succes!

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

RefleXxx 07 August / 2010 / 18:57
Brouwersdam is ideaal voor beginners en met Noord naar Xbeach te Kamperland (roompot).

Kelv 07 August / 2010 / 20:14
@everyone,

Many thanks.. !!

Heb nu lekker veel gedetailleerde info!!

@ChrisV,
Zeer veel dank... Als de windgoden mij goed gezind zijn dat zal het aankomende weekend nog wat meer gaan waaien dan de voorspellingen maar ik neem mijn spullen mee..

Shizzle 07 August / 2010 / 21:42
Oostvoorne is much better voor beginners! :)
Kitesmurf

1wan 08 August / 2010 / 12:02
Als je de spot battenoord bedoeld (bij de camping) dan kan je beter niet daarheen gaan. Ze delen er nl sinds kort boetes uit!! Zonde want was echt een super plek om te kiten.. Je kan daar erg lang staan en ruimte zat... Helaas...

Bij grevelingendam kan je ook goed staan, het enige lastige is daar om het water in te komen, je moet dan over wat stenen klauteren... Dit kan het lastig maken voor beginners.. Scholen nemen meestal zelf de kite het water in..

Oostvoorne kan je beter in de weekenden links laten liggen omdat het daar super druk is...

succes met je keuze

1wan had een 1 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 26 - 33 knots op zijn SlingShot RPM (2020)