Zuid Frankrijk (montpellier)

Door: y-ara34 Reacties: 23 Hits: 4898
y-ara34 08 June / 2011 / 10:25
Hey kiters!
Ik ben nieuw op dit forum, woon in Montpellier (Zuid-Frankrijk). Voor degene die de stad niet kennen... een van de grootste studentensteden van Frankrijk, dicht bij t strand, meerdere kite-spots en áltijd zon!!

Ik zit hier op een circusopleiding, en heb van half juni tot 1oktober vakantie..... 3,5 maand om te kiten dus!!!
Zijn er mensen die van de zomer deze kant op komen om te gaan kiten?! Laat me weten als je plannen hebt hierheen te komen :)

à bientôt!

Th0mas 09 June / 2011 / 09:41
ja maar hoe zit het met de wind daar?
BELGIUM

Th0mas had een 5 sterren sessie in Oostende met maar liefst 49 - 50 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

sander-bos 09 June / 2011 / 15:07
van de zomer voor 4 weken die kant op met de camper en nog 2 mensen uit het ozone/f-one team NL, weten nog niet precies waarheen maar wel Zuidoost frankrijk denk beginnen bij beauduc
www.sander-bos.com North Kiteboarding / Ion / 4Wind Watersports

y-ara34 09 June / 2011 / 21:04
de wind... eerlijk gezegt heb ik zelf nog geen ervaring met het kiten hier, maar als ik naar het strand ga zie ik vanuit de verte de kites al op het water.
Vaak hoor ik dat de wind regelmatig toch opkomt ookal was het niet voorspelt, en 's avonds is er wind dankzij de thermiek warme lucht/koud zeewater

de spot het dichtst bij de stad is 'Palavas-les-Flots'

Let me know als jullie hier in de buurt komen!

Mediator 09 June / 2011 / 22:51
montpellier moet je heen gaan in de zomer wanneer er FISE is, het grootste extreme sports festival van europa
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

XanderQ 10 June / 2011 / 07:09
Ik ga aankomende Maandag 13-6 voor 12 dagen naar Valras-plage met vrouw en kids.

Het is de bedoeling om hier ook te gaan kiten of je moet een goed alternatief weten.

Ik kan er natuurlijk ook wel een dagje tussen uit knijpen en vrouw en kids in t zwembad dumpen.

Let me know.

mprins 10 June / 2011 / 11:39
Hoi Y,

Ik ga 27/7 met vriendin en kids 2 weken naar La Grande Motte. Dit is redelijk in buurt van Montpellier. Weet jij nog meer leuke intressante spots in de buurt.

Dus plannen zijn er zeker

Mediator 10 June / 2011 / 12:25
dus voor dit festival krijg ik een - ...?

bewijs dat kitesurfen extreme sport passé is door zen toegankelijkheid als sommige kiters zo denken over iets zoals FISE...

* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

JohanOnAir 10 June / 2011 / 17:00
De gehele maand juli - Beauduc! 4 weken lang alleen zon zee en strand. The real Soulsurfing.
Wat wind betreft: Mitral, Termic en Tra Montana. Kies er maar eentje uit. Prefereer La Mistral.

y-ara34 10 June / 2011 / 17:41
de FISE was echt geweldig!! dit jaar is ie net voor bij, afgelopen zondag was de laatste dag.

Volgens mij is l'espiguette hier een populaire spot. Verder heb je Port Camargue en bij la grande motte is geloof ik ook een spot. Ik weet niet hoe streng de regels hier zijn, maar ik denk dat als er niet teveel touristen zijn je langs de gehele middellandse-zee kust wel spots vind.

johndoe 11 June / 2011 / 16:38
eerste 2 weken van augustus bedeauc

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

repete 12 June / 2011 / 11:12
Ik zit in de laatste week van juli en de 1e 2 weken van aug in Grau du Roi.
Was van plan de omgeving te checken en iig naar Beaduc te gaan.

repete had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 35 knots op zijn Best Kahoona V5 Plus (2013)

AvO 12 June / 2011 / 16:37
Kitesurfen rond Montpellier doe je bij het strand van L'espiguette. Super breed duinzand en vaarbaar met de meeste windrichtingen.Wel Ć¢ā€šĀ¬5,- parkeergeld betalen! :@

AvO had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Liquid-Force HiFi Competition (2011)

loopbitch007 12 June / 2011 / 17:29
Quote: y-ara34 - 10 juni, 2011 (19:41)
de FISE was echt geweldig!! dit jaar is ie net voor bij, afgelopen zondag was de laatste dag.Volgens mij is l'espiguette hier een populaire spot. Verder heb je Port Camargue en bij la grande motte is geloof ik ook een spot. Ik weet niet hoe streng de regels hier zijn, maar ik denk dat als er niet teveel touristen zijn je langs de gehele middellandse-zee kust wel spots vind.

Bij le grande motte is het niet toegestaan. Er staat niet echt duidelijk aangegeven dat het er niet mag, maar ik heb vorige zomer en de zomer daarvoor erg veel gezeur gehad! Na 7 uur savonds is het geen probleem. Echter is dan de wind meestal weg, omdat hier toch met regelmaat thermiek stond. Ik zelf ging daarom altijd naar "le grau du roi". Mega breed strand en met bijna alle richtingen te varen (als er wind is).

Greets Jeroen
Gaastra!

y-ara34 20 June / 2011 / 18:20
Thanks voor de info Jeroen.

Ik weet niet of het kiten voor mij doorgaat deze zomer.... heb tijdens de laatste training van het jaar een elleboogblessure opgelopen. Overstrekt en banden lichtjes gescheurd. Balen, maar nu niks aan te doen. Alleen maar hopen dat het goed geneest.
Misschien kan ik in aug/sept het water op...

groeten Yara

willyD 21 June / 2011 / 11:16
Over 2 weken ga ik en een andere kitesurfer beginnen aan een roadtrip langs de zuid-franse/spaanse kust dus miss komen we ook wel die richting ff op.

XanderQ 24 June / 2011 / 06:55
Ben net terug gekomen van zuid Frankrijk, ik zat in Valras Plage.
We waren er 12 dagen daarvan waren er maar 5 vaarbaar.
Als het daar waait is het de Tramontana (aflandig) en knoei hard.
Ik had van de 5 vaarbare dagen 2 boven de 40 knopen terwijl windguru maar 25 knopen aangaf!
Het was voor mij de bedoeling om in ST Pierre la mer te gaan kiten maar de kite school die een rescue service had daarvan was de boot kapot dus moest ik uitwijken naar andere spots.
Ik heb dat boek kite/windsurf guide to europe bij me dus ben die spots maar gaan checken.
We zijn eerst noordelijk richting Sete gereden naar La Tamarissiere dit zou een goede spot moeten zijn voor de tramontana maar er stonden borden dat je er niet mag kiten dus dit schoot niet echt op.
Hier een foto van La Tamarissiere.

We zijn daarna maar bassin de Thau 7012ha doorgereden om te kijken of dat wat is.
Er zijn op het meer 4 kite spots

Ik was eerst op spot 1 La Farge wezen kijken maar dit lag in Little Algerije.
Leek mij geen lekkere spot om me auto neer te zetten met alle kitespullen erin.
Dit schijnt wel de populairste spot te zijn van het meer.

Ik ben vervolgens doorgereden naar spot nr 4 Les Salins dit ligt naast een helicopter platform.
Daarom heb je er een gedeelte afgezet met boeien waar je niet in mag komen.
Hier een foto vanaf Les Salins genomen.

Ik vindt zelf Bassin de Thau helemaal niets!
Echt een gore prut sloot!
Ben ook niet meer op de andere spots geweest.
Vervolgens maar het plaatsje Sete zelf wezen bekijken. Wel ok.

Een paar dagen later was de wind aan, en ben maar richting het zuiden gereden naar La Palme toe ik daar aankwam waaide het over de 40 knopen en was het 28 graden.(balen he)
Het meer is spiegelglad en overal knie diep.
Ik was er Zaterdag middag en er waren maar 30 man op t water!!!!!
Je kunt achter je auto kiten dus geen gezeul met je gear.

Hier een foto van la Palme

Ik had daar een local gesproken en hij en zijn maten hebben alleen maar een 5 en een 7 meter kite want groter is niet nodig.
Er komen zelfs kiters uit Spanje om hier een dagje te kiten.
Even verderop heb je de populaire spot Leucate maar ik ben hier niet wezen kijken, want ik vond Lapalme zo relaxed so why leave.

Was dus wel een chille 12 dagen maar qua wind kon het beter.
Ik had toch niet alle dagen kunnen kiten ik was namelijk met vrouw en 3 kids opweg.

Als iemand nog meer info wilt laat maat weten.

ValkR 08 July / 2011 / 07:56
Ik vertrek zondag richting Montpellier en ben dan tot de 19e/20e waarschijnlijk in Leucate of omgeving. Moet jij (y-ara34) misschien zondag rond 17:00/18:00 uur richting Narbonne/Perpignan/Leucate toe? Ik zoek nog een goede verbinding tussen Montpellier en de kitespot. Ik heb enkel handbagage. De kite-gear is al op locatie.
Hopen dat het weer wat beter wordt. Het lijkt of te stormen, of 4 knopen te 'waaien'. Dan heb ik weinig aan m'n 11m.....

y-ara34 11 July / 2011 / 21:34
ValkR sorry ik lees je bericht nu pas. Waar zit je nu precies?
Ik ben vooral in Montpellier zelf, in de stad. Zelf heb ik geen auto... maar hier is het heel normaal om te liften, misschien een tip voor als je nog vervoer zoekt.... Ik heb meestal binnen 5 min. iemand gevonden om hier vandaan naar t strand te gaan, of terug.
Fijne vakantie!

limbosurf 11 July / 2011 / 22:35
Ik vertrek dadelijk (6 uur ochtend) naar Le Grau du Roi. Ik verwacht daar woensdag rond 14.00 uur te arriveren.
Komende 2 weken wil ik daar gaan kiten. Vooral L'spiguette wil ik al spot gebruiken.

Misschien zien we elkaar daar. Ik vaar Banditdos en Ocean Rodeo Mako.

Cya
limbosurf

Joker 12 July / 2011 / 16:18
ik zit ook overal naar die la palme te zoeken.. is dat wel de juiste naam of waarom zou ik hem nergens kunnen vinden? bijvoorbeeld via google maps?
Beter slecht varen dan helemaal niet varen!!

Joker had een 5 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 23 - 30 knots op zijn Naish Torch (2012)

Joker 12 July / 2011 / 16:21
gevonduhh! damn wat fast! het is Étang de Lapalme... als ik het goed heb!
Beter slecht varen dan helemaal niet varen!!

Joker had een 5 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 23 - 30 knots op zijn Naish Torch (2012)

BdB 04 January / 2012 / 23:06
Alvast ff afstoffen, net me vakantie geboekt voor Juni, ga naar Palavas les flotes, nabij Montpellier.Wat zijn nu daar de topspots in de buurt?Alles op zee? Of ook een vlak meertje om te knallenAlvast bedankt, kijk er al naar uit

KappuhH 05 January / 2012 / 08:22
Met aanlandige wind op zee, met aflandige wind op de meren die iets achter de zee liggen. Dan komt de wind wel uit de bergen dus is vrij vlagerig. En als de wind uit de bergen komt istie soms ook vrij hard.