Onderwerp: 'Echte' wind op Fuerteventura (Flagbeach)

Door: len Reacties: 9 Hits: 5226
len 04 September / 2012 / 22:59
He beste kiters!

Ik heb een kort vraagje:
Ik zit te overwegen om naar Flagbeach te gaan rond 20 september. Alleen als ik de weersvoorspellingen bekijk, staat de wind op 10 tot 12 knopen (http://www.windfinder.com/forecast/fuerteventura_flag_beach). Dit is wel erg weinig wind.

Nou is mij verteld dat de 'echte' wind op Fuerteventura altijd hoger ligt dan er wordt voorspeld op bijvoorbeeld windfinder. Dit komt doordat de wind wordt gesluisd door het vulkaan gebied in het binnenland. Alleen weet ik niet zo goed wat ik mij hierbij moet voorstellen. Ik heb niet zo'n zin om op kitevakantie te gaan om vervolgens maar amper te kiten.

Kan iemand zo vriendelijk zijn om mij dit uit te leggen?

Alvast bedankt voor de moeite!

Lennard Breevaart

ps: Ik vaar met een 10m2 (is dit genoeg?)

boarderbas 05 September / 2012 / 08:29
Lennard,

Ik ben eind juni 2 weken op Fuerteventura geweest. Mijn ervaring met de wind; zodra het opentrekt en de zon gaat flink schijnen komt de wind ook opzetten. Kon bijna mn horloge erop gelijk zetten dat om 1 uur iedere dag de wind kwam opzetten.
Heb dan ook van de 13 dagen maar 1 dag geen wind gehad, en heb alle dagen met een 9.5 gevaren

boarderbas had een 3 sterren sessie in Grevelingenmeer - Grevelingendam met maar liefst 12 - 17 knots op zijn Best Kahoona (2010)

martinAIR 05 September / 2012 / 09:29
je kan het treffen of niet.. ik meestal niet...
Blow Me Away!

martinAIR had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 35 - 47 knots op zijn Blade Trigger (2010)

Steeghe 05 September / 2012 / 10:22
Ben zelf begin augustus op Fuerte geweest en mijn ervaring is dat op Flag Beach helemaal niets van de voorspellingen klopt. Vaak juist het tegenovergesteld, als het zou gaan waaien was het bijna windstil en andersom. Wij hebben meer gevaren bij El Cotillio, daar waaide het vaak net iets harder en was het minder druk. Ook was de wind daar side-onshore, op Flag Beach meestal side offshore.

Aan het eind van middag en avond nam de wind wel iets aan op Flag Beach, vaak net genoeg voor een 10m. Als je een grotere maat hebt zou ik die wel meenemen. Kortom met de voorspellingen kun je niet zoveel, je komt er echt daar pas achter!

Yoram 05 September / 2012 / 20:13
Gelijk om hier dan maar op in te haken. Hoe zit het met de windzekerheid, in welke periode is deze het beste? Als ik lees dat de voorspellingen precies het tegenovergestelde zijn dan klopt die windstatistiek ook niet van windfinder, of zijn de maanden december, juni en juli over het algemeen wel zeker?
Yoram

Yoram had een 3 sterren sessie in Murrebue met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Ozone C4 (2014)

Neliiss 05 September / 2012 / 20:25
Zou eens naar iets anders kijken dan Flagbeach. Allemaal beginners bent meer bezig met ontwijken dan je tricks oefenenBen er een week lang geweest en heb van de 7 dagen maar 3 dagen kunnen varen met een 10m. Terwijl er volop wind was voorspeld...Met eb kun je ook kiten alleen zou oppassen voor rotsen. Heb mn board er op verrot gevaren Als je van harde wind houdt.. Sotavento. El Cotillo is volgens mij ook wel een aardige spot. Mij is verteld dat de wind op Flag juist wat minder is doordat dat eiland ervoor ligt. Ook heel leuk, paar honderd meter de zee op varen en vervolgens heeft de wind zoiets van jaa ehhh laattaaaahh! Zwemmen voor je leven, had kort daarvoor nog iets van een haai vormig beest onder me weg zien zwemmen.. was volkomen rustigNOT.. Verder is het wel een leuk eiland haha

eddyc 05 September / 2012 / 21:01
Als de wind uit de richting van het eiland Lobos komt (NNO) dan is er weinig wind op Flagbeach.
eddyc

richardkiter 06 September / 2012 / 15:05
Als het niet waait !!!!! Is het windstil
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

apollo 06 September / 2012 / 15:40
Naar het einde van september begint echt wel het seizoen op fuerte stilletjes aan op z'n einde te lopen. Je krijgt meer en meer kans op windstille dagen. Kan je altijd een surfboard huren en wat gaan surfen. Op fuerte zijn er zelden dagen zonder golven leert mijn ervaring. Maar hoogseizoen is echt wel juni, juli en augustus voor het kiten.
Je kan altijd naar het zuiden gaan sotovente waar de wind steeds harder blaast dan het noorden maar als je aan flagbeach logeert is dit toch wel een eind rijden (tel maar 1.5 h heen).

vroef 16 January / 2013 / 11:35
Ok, en hoe zit het begin mei?
welke maten moeten mee. (ok, alles wat je hebt, maar dat is te veel om mee te vliegen).

vroef had een 0 sterren sessie in Muiderberg met maar liefst 12 - 16 knots op zijn Naish Torch (2013)