Zandmotor jaarrond?

Door: djeverest Reacties: 8 Hits: 1001
djeverest 10 June / 2013 / 07:11
Er blijken veel mensen te zijn die regelmatig op de Zandmotor kitesurfen, het hele jaar door. Voor de mensen die nog niet zo lang kitesurfen en/of de borden bij de strandopgangen niet lezen wil ik benadrukken dat er officieel op de "kom", zeg maar het vlakke water van de Zandmotor, gedurende het strandseizoen (mei-sept) een officieel verbod geldt op kitesurfen. Jammer, maar helaas!

Mede door de grote hoeveelheid kiters die dit verbod (on)bewust negeert, lijkt de huidige situatie wellicht gedoogd te worden. Het is echter maar de vraag hoe lang het verbod niet actief gehandhaaft wordt. Dit zal uiterst onzeker zijn op het moment dat het hartje zomer is met een goede bries, er meer badgasten op het strand vertoeven en de risico's toenemen. Men zal het niet accepteren dat er (bijna) ongelukken gebeuren met omstanders die zich wellicht niet bewust zijn van de risico's van de sport (neem bijvoorbeeld kinderen).

Omwille van de veiligheid van de badgasten, het goede imago van ons als kitesurfers en last but not least het behoud van de Zandmotor als kitespot buiten het strandseizoen evenals het behoud van andere nabijgelegen spots zoals Kijkduin en Scheveningen (waar ook een zonering van kracht is), wil ik jullie dan ook heel vriendelijk vragen je aan de zonering op de Zandmotor te houden. Laat je informeren door de borden, neem een voorbeeld aan die enkele kiteschool die zich wel aan de zonering houdt en wijs elkaar op de geldende regels.
Het hele jaar door mag er bij de Zandmotor gewoon op volle zee gekite worden. Zeker als je gevorderd kiter bent is het een kleine moeite om je hier te begeven.

Ben je één van de vele beginnende kitesurfers op de Zandmotor en is kiten op volle zee nog niet aan jou besteed? Zoek dan een geschikte spot op waar je het hele jaar door veilig kunt oefenen, zoals bijvoorbeeld het Oostvoorne autostrand.

Alleen wanneer we de huidige regels respecteren, kunnen wij ook respect verwachten van de mensen die deze regels hebben bedacht en ontstaat er ruimte om met hen in discussie te gaan over versoepeling van deze regels, evenals het verkrijgen van nieuwe kitespots!

Thanks en hang loose!

Meer info:
http://www.hanglos.nl/news/293086/kitesurfnews-kitesurfverbod-en-zonering-zandmotor-uitgelegd.html

djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

Icarus1984 10 June / 2013 / 11:50
zijn er opmerkingen/klachten gekomen of constateer je dit aan de hand van de gelogde sessie's?
overigens helpt onderstaand stukje ook niet echt mee aan het open houden van spots in de omgeving.

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=45623.0
At the End of the day, life should ask us, 'Do you want to save the changes?'

Icarus1984 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 19 knots op zijn F-One Bandit 8 (2015)

Yoram 10 June / 2013 / 12:23
Quote: djeverest - 10 juni, 2013 (09:11)
Voor de mensen die nog niet zo lang kitesurfen
Deze groep mag wat mij betreft gelijk door naar Oostvoorne of de Brouwersdam ongeacht die zonering Kijkduin/Zandmotor zijn sowieos niet geschikt voor beginners.
Yoram

Yoram had een 3 sterren sessie in Murrebue met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Ozone C4 (2014)

Icarus1984 10 June / 2013 / 12:42
Quote: Yoram - 10 juni, 2013 (14:23)
Quote: djeverest - 10 juni, 2013 (09:11)Voor de mensen die nog niet zo lang kitesurfenDeze groep mag wat mij betreft gelijk door naar Oostvoorne of de Brouwersdam ongeacht die zonering Kijkduin/Zandmotor zijn sowieos niet geschikt voor beginners.
je hebt helemaal gelijk Yoram.
donderdag daar nog een mooie actie mee mogen maken 2 beginners die gingen body draggen (op zich niets mis mee) maar dan aan het begin van de kom en heerlijk dwars door het midden helemaal naar het einde toe
At the End of the day, life should ask us, 'Do you want to save the changes?'

Icarus1984 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 19 knots op zijn F-One Bandit 8 (2015)

djeverest 10 June / 2013 / 13:30
Geconstateerd met het oog, alhoewel het ook aan de gelogde sessies is te zien en de vele foto's die ik op FB voorbij zie komen van Surfshoot.

Even kort wat betreft het stukje op KH dat je aanhaalt: dat helpt inderdaad niet, helaas staat het deels fout op de Regio15 site. Het betrof geen 3 kitesurfers die uit de rotsblokken gehaald moesten worden, maar 1 kitesurfer die er terecht kwam. 2 kiters zijn vanaf het land te hulp geschoten door via de rotsblokken (overigens aan de iets rustigere havenzijde, wat prima te doen was) naar de persoon te gaan en deze samen met de kite uit het water te vissen. Deze helpende handen konden prima weer op eigen kracht weg van de rotsblokken komen.
Regio15 maakt voor het gemak van het hele verhaal er maar van dat er 3 kiters uit de rotsblokken zijn gehaald en dat dit alles door de harde wind zou zijn gekomen (onzin natuurlijk).

djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

pallo 10 June / 2013 / 18:43
Oostvoorne is niks voor beginners! veel te ondiep en vlak en is vooral veel te ver lopen!

Ga als beginner lekker naar de dam is echt een hemelse spot

zo, kunnen we weer lekker genieten van de ruimte @ playa

pallo had een 2 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 9 - 15 knots op zijn Gaastra Jekyll (2009)

Passie4kite 10 June / 2013 / 21:36
Ik ben er afgelopen zaterdag nog geweest. Het verbaastte mij dat er upwind les gegeven werd aan zo'n 5 a 8 leerlingen. Nou, kom ik pas 2 jaar om de hoek kijken, maar dit lijkt mij niet gewenst.
Dat er nog gekite wordt op de zandmotor heeft denk ik veel te maken met het weer. Er zijn nu nog geen zwemmers/recreanten, maar misschien moeten we vanaf volgende week meer ruimte gaan maken. De temperatuur van het water stijgt, dus geeft het minder als je een kwartier in het water moet dobberen.

D-ice 11 June / 2013 / 11:33
Uit betrouwbare bron venomen dat het inderdaad door de politie gedoogd word om op de zandmotor te varen zolang het GEEN strandweer is.
Als er dus geen recreanten in de buurt komen zullen ze dus niet snel optreden.
Echter kun je er natuurlijk op wachten tot het mis gaat... er komen vast mooie dagen aan met wind en dan zullen er nog zat zijn die er gewoon scheit aan zullen hebben helaas.

djeverest 11 June / 2013 / 14:50
Het binnenmeertje werd tot voor kort op Hanglos aangemerkt als gedoogd, maar dat is ook niet langer het geval. Hiervoor gelden sinds dit jaar dezelfde regels als voor de kom.

Yoram zei hier tegen mij nog het volgende over:
Het binnenmeertje zit met 3 man vol en er trekt nu veel teveel volk richting het binnenmeer, wat zorgt voor gevaarlijke situaties. Afgelopen vrijdag was het eerste ongeluk hier weer raak en heeft de reddingsbrigade en toezicht westland moeten ingrijpen. Niet alleen voor de kiters onderling maar ook voor de strandbuggiers die onder toezicht van de school hier hun gang kunnen gaan. Doordat het binnenmeer een stuk verder lopen is lappen veel kiters de verkeersregels rondom het binnenmeer aan hun laars. Voertuigen worden bij andere mensen in de tuin geparkeerd en op plekken langs de weg waar het niet mag (merendeel zijn dan wel Duitse auto's). Er zijn gisteren (zondag) zelfs twee auto's het beschermde duingebied ingereden! De politie is gisteren druk bezig geweest om de bestuurders erop te wijzen, maar ook dit werkt niet in het voordeel van de spot.