Aloha ik ben geen local maar ben er wel al een paar keer geweest....
Je hebt het over dat er relatief weinig gevaren wordt.... euhmmm kom er eens op een dag dat er zuide wind staat... dan is het er helemaal vol....
Ik heb weinig stroming ervaren maar wel erg choppy maar dat had ook te maken kunnen hebben met de windrichting....
Er is niets mis met rockanje en ideaal als de wind zuid staat....
onno had een 5 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 20 knots op zijn Naish Park (2012)
Bedankt voor de reactie,
Ik kom er meestal langs onderweg naar de brouwersdam. Dan is de wind al wat meer uit het zuidwesten. Wellicht verkiezen de meeste mensen dan toch de dam en is het daarom wat minder druk op rockanje.
Morgen toch maar eens proberen dan. Choppy komt wel goed, dat is het bij de dam tenslotte ook.
Ballenbak bij hoog en bij zuid en zuid zuid oost natuurlijk oppassen ivm aflandige wind. Kijk maar op de kaart. Als je goed de sjaak bent, spoel je zo langs oostvoorne en de slufter de noordzee op.
Sayootje had een 4 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 22 - 32 knots op zijn Switch kiteboarding Nitro (2015)
wie is er vanmiddag te vinden op rockanje?
Larskroef had een 4 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 19 - 25 knots op zijn Naish Cult (2010)
Ik vaar er geregeld, vooral in de zomer als het op De Slufter mij te druk is.
Er staat hier geen (noemenswaardige) stroming dus dat je wegspoelt naar open water slaat nergens op. Voordat je wegspoelt naar open water kom je eerst nog langs de Slufter en de Maasvlakte waar veel meer stroming staat. Met aflandige wind moet je nergens varen dus dat is ook geen argument waarom het daar rustig zou zijn. Watercondities zijn vrij choppy, met laag water en/of (Noord) Westelijke wind beduidend minder. Ik ben geen freestyler dus mij zal dat worst zijn. Ik vind het zelfs een geschikte beginnersspot voor degene die de eerste beginselen onder de knie hebben en de stap naar "diep"water willen maken.
Reden dat daar niemand vaart is denk ik omdat er niemand vaart. Wat ik bedoel, als ik alleen ga dan is het de gok of er nog iemand is want ik ga nooit alleen het water op. Het betaald parkeren valt wel mee, vast bedrag van ik meen 4 euro en ook alleen in het hoogseizoen en na vieren staat de slagboom open. ( dame is volgens mij ambtenaar, klokslag 16 uur gaat het hokje dicht en de slagboom open). Met slecht weer is ook in het hoogseizoen de slagboom vaak open.
Ik heb het idee dat sinds de aanleg van de nieuwe maasvlakte deze zeearm steeds meer verzand, Van de zomer raakte ik circa 500 meter uit de kust met laag water iets, toen ik afstapte stond ik kniediep. Het is nergens echt diep maar meestal kan je niet staan. Als het echt koud is wil ik er ook wel heen gaan omdat de parkeerplaats zeer beschut ligt en omkleden prettiger is. Kom je laat van het water af dan is het dorp dicht bij voor een hapje eten ( is voor mij nog een flink stuk rijden naar huis). Bij beide strandopgangen is er op de parkeerplaats horeca/patatkraam, op het strand zijn een paar pavaljoens maar daar ben ik noot binnen geweest.
In het seizoen voor de strandtenten weg blijven ( gele boeien ) en ook richting de zandbanken ( te zien vanaf de Slufter) liggen boeien waar je niet voor bij mag maar dat is al een aardig stukje varen.
Je kan er varen van bijna ZO over Z tot NW. ZW is dus pal aanlandig.
CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)
Wij zijn er begin september nog geweest. Er zijn wel kiters hoor.
Was het nu bij laag of bij hoog water, dan is het choppy. daartussen super zoals op andere spots.
Wat is hier dan wel de adder onder het water (gras), je mag van 1 mei tot 1 oktober niet kiten in de buurt van de badzone. LEES HET BORD, net zoals aan de slufter staat er een infobord. OJA, er wordt gecontroleerd, wij kregen een vermaning van de opzichter.
Je mag er kiten maar dan moet je links of rechts van het badstrand gaan, en dat is een eindje wandelen! en je moet dan ook parking betalen.
Buiten 1 mei en 1 oktober mag je overal kiten en geen parking betalen. Lees het bord dat net voor het strand staat (links v.d. trap)!
ik kite er nou een jaar of 4 heel t jaar door in t badseizoen mag je best voor de strandtenten varen maar moet je wel achter de rode boeien blijven. Er word wel is gewaarschuwd maar heb nog nooit gezien dat er daadwerkelijk een boete werd uitgeschreven. De parkeerkosten vallen ook reuze mee. Het kost je 3 euro per dag. Verder is t er altijd heerlijk rustig alleen op t tweede slag is het vaak druk, maar op t eerste slag is t heerlijk rustig.
mitchel999 had een 5 sterren sessie in Rockanje met maar liefst 22 - 27 knots op zijn North Evo (2009)
Goedemiddag,
Bedankt allemaal voor de info.
Afgelopen zaterdag en zondag ben ik er geweest. Na het info bord bekeken te hebben inderdaad geconcludeerd dat je momenteel overal mag varen. Op de eerste slag was het beide dagen lekker rustig. Stroming wel gemerkt, maar zeer goed te doen. Ik zie wel dat er afgelopen weekend relatief weinig verschil tussen hoog en laag water was, dus op andere dagen kan het nog wel wat harder stromen. Beide dagen voornamelijk rond het hoogwater gevaren, ben benieuwd hoe het met laagwater is.
Prima spot, lekker dicht bij de parkeerplaats. Goed te doen qua chop. Ik ben ook geen freestyler, dus dat gaat al gauw goed. Ik vind het fijn dat er geen gigantische bakken water over de kite kunnen spoelen mocht hij eens in het water belanden.
Nieuwe vriendelijke mensen ontmoet, die even op mijn boardje gepast hebben nadat ik met spoed het water afging en totaal vergeten was dat mijn board nog ergens lag. Sjappoo trouwens dat jullie gewoon niet het water opgingen als beginners, omdat de wind te hard was. Zo hoort het.
Zelf nog iemand z'n bar opgeruimd, omdat ik dacht dat hij hem vergeten was, maar die was alleen een andere kite halen op de parkeer plaats. Sorry dat je je lijnen twee keer moest uitlopen.
En als iemand de mevrouw met grijze krullen kent die op haar knieen foto's gemaakt heeft van mij in de lucht en haar (klein) zoon op het strand hoor ik het graag.
Bij mij staat de spot in ieder geval op de lijst. En ik ben altijd samen met mijn vrouw, dus als er verder niemand komt alleen maar beter.
Is deze kite spot voor beginners? Is er redelijk laag water?
Redelijke beginners spot doordat er weinig tot geen golven zijn.
Wel vrij snel diep, maar dan kun je als beginner goed leren bodydraggen en daar is niks mis mee!
Je kunt op Rockanje prima leren kiten maar als je net je lessen afgerond hebt en zelf aan de slag wilt kun je misschien beter autostrand kiezen. Daar kun je over een veel groter gebied staan wat het leerproces wat makkelijker maakt. Als je de waterstart goed onder de knie hebt is Rockanje een prima spot om verder te gaan al kan het er varieren van super mooi tot een echte klotsbak. De rust daarintegen maakt veel goed. Als je je rakjes kunt varen en vooral upwind wilt oefenen start je met W - NW op 2e slag en stel je je als doel de bocht/baai naar het autostrand te gaan halen, als je die haalt kun je heerlijk afzakken naar het autostrand en weer terug gaan wat uiteraard een stuk makkelijker relaxter is. Vergeet niet een dagkaartje bij de parkeerautomaat te nemen ;-) Ohja...kleine tip, het is aanlokkelijk om direct op het strand je kite op te laten maar tussen 8:00 en 18:00 is dat verboden loop dus aub een stuk naar rechts totdat je bij de catamarans bent. Kom je er na 18:00 is het misschien alsnog veiliger om niet vlak voor de strandtenten (of catamarans) je kite op te laten met aanlandige wind, een ongeluk zit in een klein hoekje. Succes en wie weet tot op het strand!
kite2fly had een 4 sterren sessie in Oostvoornse meer met maar liefst 14 - 17 knots op zijn Zian Aquila (2013)
Registreerde: 08 February 2011
Goedemorgen,
Ik kite inmiddels 6 jaar en heb een vraag over kitespot Rockanje, waar ik vaak voorbij rijd, maar eigenlijk nog nooit gevaren heb. Op internet kan ik relatief weinig over deze spot vinden.
Wat is de reden dat daar relatief weinig gevaren wordt? Heeft dat te maken met een verradelijke stroming, met de bereikbaarheid, het betaald parkeren?
Is er een local die wat info kan geven, met de zuidenwind die er morgen (8 oktober) opgegeven wordt zou het toch een goede plek moeten zijn.
Alvast bedankt,