Sao Vincente is top! Maar ligt er maar aan hoe oud je kids zijn, want ook niet suuuuperveel te beleven, en geen luxehotels met zwembaden denk ik... Appartementje boeken kan zeker in Mindelo, klein maar leuk gezellig stadje. Ligt wel niet bij de spot - daarvoor moet je 20 minuutjes met de gedeelde bus (2 euro's) of taxi (10 euro). Op het strand zelf (Salamansa) wel niet heel veel te beleven, buiten kiten dan - 1 of 2 creperies/barretjes maar voor de rest niks, is helemaal verlaten daar (wat ook zijn charme heeft). Ook geen rescue trouwens, en af en toe wel stevige golven, dus je moet wel wat ervaring hebben. Wel goeie wind, en zat veel plaats om te launchen en te kiten, je staat wss alleen op het water, topspot. 3 minuutjes verder naar het noorden is er nog een andere spot, met een lagune, ook vet. Verder op Sao Vincente kan je eens op een uurtje gaan kijken op Monte Verde (met de taxi), heb je ook heel vette uitzichten. Bij een paar windstille dagen moet je de boot nemen (1u) naar Santo Antao - helemaal groen en suuuupermooi, ongerept hike-paradijs, echt een unieke hidden gem die je minstens 2/3 dagen bezocht moet hebben. Zijn wel stevige wandelingen met veel klimmen dus wel niet geschikt voor echt kleine kinderen, maar je kan er ook stukken met de auto+driver rondrijden (redelijk duur) om toch nog wat van het prachtige landschap te zien. Ik heb er een topvakantie gehad met mooie balans tussen kiten zonder volk met goeie wind op een topspot + chille avondjes in Mindelo + mooie hikes op Santo Antao. Als je kids oud en sportief genoeg zijn om een paar uur te wandelen (of licht genoeg zijn om te dragen) is de combinatie Sao Vincente-Santo Antao een mooie optie denk ik.
dont mind the crappy website, they are good people :D
Wij hadden alle dagen wind, je moet wel redelijk kunnen kiten om in die baai de golven aan te kunnen.Vond het erg leuk omdat het juist niet toeristisch is, eten bestellen in het portugees is best spannend (pollo = kip)
Julesz had een 4 sterren sessie in Almere Muiderzand met maar liefst 11 - 13 knots op zijn Switch kiteboarding Nitro (2016)
Mocht het helpen (met de keuze tussen de eilanden gekleurd in kaart) - click op de link:
Quiz in 2-stappen om te helpen te kiezen tussen Sal, Boa Vista, Sao Vicente en Maio
Sal is kiten op kitebeach bij Mitu en overnachten in de gezellige hoofdstad
Je moet het treffen met de wind
Hier staat alle info over onze trip naar Sal
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=47539.25
In feb op Sal geweest. Top voor kiten en golfsurfen, maar je moet er niet heen gaan voor de wondere flora en fauna. In feite is het een zandbak met goeie wind.
Ik was begin dit jaar in Sao Vicente en vond het ge-wel-dig. Weinig kiters maar de condities waren top. Mindelo is een heel leuk stadje. Het is leuk om met de kids naar Santo Antao te gaan, heel groen eiland.
Ik heb een blogje over kiten in Sao Vicente geschreven: http://bit.ly/kitesurf-sao-vicente met wat tips!
Veel plezier!
@ Suzanna : bedankt!
@ allen
Hou er rekenig mee dat het kitesurf centrum niet meer bestaat.
Dus geen: rescue boat , strandschoonmaak etc.
Wat nog wel mogelijk is: Isidor (Gogo) kan helpen met materiaal opslag en met kitesurf security (vanaf strand): http://kitesurfenkaapverdie.nl/kitesurfen/
@Gogo Isidor - Reserveer Uw KitesurfSessies op Salamansa ???
Hallo op een totaal verlaten eiland moet je ook nog je kitesurfsessies reserveren want er zijn maar 18 kitesurfers toegelaten.
Dat is voor mij voldoende om NOOIT daarheen te gaan.
@Eddy C : Bedankt voor je mening. Ik zal het doorgeven aan Gogo.
Trouwens: Sao Vicente is authentiek maar niet totaal verlaten (lokale bevolking van 80,000 op een klein eiland). Het strand (kitesurf spot) is deel van het dorp met lokale bevolking van Salamansa.
@Mvandijk - goed dat je het doorgeeft - en laat hem verstaan wat voor een marketing indruk zo'n boodschap maakt. Dat brengt geen kitesurfers. Als we op reis willen gaan willen we geen gezeur over toelatingen want dan kunenn we evengoed naar de baai van Rosas met lycras en "tolgeld". Cabo Verde moet vrijheid en avontuur brengen geen administratief geleuter.
Wat betreft "verlaten eiland": buiten de locale bevolking is het aantal toeristen wel beperkt - het is geen Spaanse playa Salou of Torremolinos waar er meer toeristen zijn dan locale bevolking. Ik vermoed dat het aantal kiters zeer beperkt is : ik vermoed toch nog heel wat minder dan het aantal kitesurfers in Corralejo op Fuerte - en daar is het ook niet echt druk in vergelijking met een Brouwersdam. Dus redelijk 'verlaten'.
@Eddy
Ik ben bang dat Gogo niet veel kan doen aan de regel van 18.
Waarom? Omdat IK degene was (ik had een kitesurf centrum bij Salamansa) die het heeft voorgesteld aan de lokale autoriteiten.
Ik heb het voorgesteld omdat ik een waarde deel met velen (incl. autoriteiten) van Kaapverdië: hou Kaapverdië authentiek. Veel locals vinden de onbeheerste groei van Sal en Boa Vista gevoed door buitenlandse ondernemingen een grote fout.
Vóór het begin van ons centrum in 2010 bespraken we onze aanwezigheid met de locals van Salamansa. Ze vinden het leuk dat buitenlanders een bezoek brengen aan hun strand brengen vermits….. het geen verandering brengt in hun manier van leven en kansen geeft om te profiteren.
Wij hebben gevraagd, wat heb je liever ?:
of snelle groei en een druk strand waar de lokale bevolking snel veel geld verdient aan toeristen en aan het verkoop van hun woningen/ grond voor toeristische projecten
of een langzame groei met slechts een paar kiters op het strand en alleen een klein beetje geld verdienen te profiteren van kleine investeringen (bijv. bijschooling).
De meeste hadden een voorkeur voor de tweede keus!
Mvandijk heeft dat zeer goed gedaan: ik ben er geweest en het is er zoals ik hierboven al zei helemaal verlaten en authentiek, lekker avontuurlijk dus. Ik was er tussen kerst en nieuw (wat voor Europese toeristen toch een hoogseizoen is om naar warmere oorden te trekken), 8 maand geleden dus, en stond nog met 1 of 2 andere kiters op het water, en soms zelfs helemaal alleen. Over die "18 kiters maximum" moet je je dus helemaal geen zorgen maken, er is geen kat!
Registreerde: 16 July 2006
ik denk erover om met vrouw en jonge kinderen naar de kaapverdische te gaan komende winter, en lees dat Sal en Boa Vista goed zijn om te kiten maar dat er verder weinig te doen of te zien is, en je al snel in de grote hotels terechtkomt. We zoeken een appartement, kitespot en liefs ook nog een leuk stadje waar wat te doen is. Ik dacht daarom ook aan Sao Vicente omdat hier meer te doen is en je er ook kan kiten. Heeft iemand ervaring of tips op een van die eilanden?
Thomas