Review Sal, Kaapverdie

Door: Sfinx Reacties: 11 Hits: 5925
Sfinx 05 December / 2016 / 15:06

sal, kaapverdie, periode 28-11-2016/4-12-2016

Omdat ik behoefte had aan informatie over Sal en weinig up-to-date informatie kon vinden over Sal schrijf ik deze review. Vragen of info toevoegen, don't hesitate!

Deze review is bedoeld voor kiters die opzoek zijn naar informatie over Sal (Santa Maria, Kaapverdie).

Wel of geen shorty en tal van andere vragen probeer ik met deze review te beantwoorden. Eten en drinken is niet vermeld want dat is erg wisselend, er zijn genoeg tentjes waar je terecht kan voor redelijk lekker eten. Veel toeristen zitten doorgaans in een all-inclusive en zijn dus niet in Santa Maria te vinden.

Conclusie:

periode 28-11-2016/4-12-2016 is zeker niet de periode om 8 dagen volle bak te kunnen kiten.

Er zijn alternatieven voor 8 dagen vermaak.

Kites meenemen is goedkoper dan kites huren.
Ben je er de hele dag ga dan eten rond 1330 en neem de tijd. Hierdoor ontloop je de kans over stenen te kiten.

Shorty is qua temperatuur niet nodig.

Redelijk eten in Santa Maria.

prijzen en koersen zijn flexibel.

'Relax no stress' is het motto op sal

Eerste indruk:

Goedkoop vliegen + accomodatie, maar is geen goedkoop eiland! Sal heeft zich duidelijk laten inspireren door europese prijzen.

Overal kan en mag worden gekite. Maar is niet verstandig vanwege het rotsige karakter van het eiland.

shorty wel of niet?

Ik heb mijn shorty wel gebruikt, voor met name bescherming tegen UV. Ik was een van de weinige. De lucht gevoelstemp was 31 graden (gemeten waarde 27) en  het water 23 graden. 

Kitebeach

Het rotsgedeelte bij kitebeach is zichtbaar omdat de golven worden onderbroken en een ander karakter vertonen, bij eb omdat het uitsteekt. Bij vloed kan er overheen worden gekite.

De cyclus van eb en vloed is redelijk constant en veranderd elke 6 uur.

Eb  02:00/14:00

vloed 08:00/20:00 

+

1. De wind is 99% NO, hierdoor wordt Kitebeach als de beste spot gezien,
  2. Het water is kraak helder azuurblauw,
  3. temperatuur (27 graden gem),
  4. zandstrand,
  5. redelijk vlak water, hoe verder op zee hoe hoger de golven,
  6. cross-onshore wind,

-

1. Druk,
  2. Rotsig in het midden, bij eb duidelijk boven water,
  3. Taxi nodig om er te komen, €5 per rit. Dus min €10 per dag om er te komen.
  4. compressor €1 per keer
  5. Kite huur vanaf €65 per dag*
  6. kluis huren 6 dagen = €60 (kan per 6 dagen verlengen)*

Santa Maria

+

1.  Rustig,
  2. zandstrand,
  3. side shore wind/ cross offshore wind,
  4. veel kite winkels te vinden, voor reparatie, verhuur

-

1. Wind is erg vlagerig, vanwege de vele hotels die er zijn en worden gebouwd,
  2. Je moet ver de zee op voor wind,
  3. suppers, windsurfers zijn hier op het water te vinden,

Ponta Preta/Murdeira ( ik raad zelf niet aan hier te kiten, maar zeker om te snorkelen)

+

1. Het is een golfsurf spot, vanwege de hoge golven,
  2. Rustig,
  3. zandstrand,
  4. Het water is kraak helder azuurblauw,
  5. Er zit veel vis en er kunnen schildpadden worden waargenomen

-

1. offshore wind
  2. veel rotsen in de omgeving. Er is wel een zandstrand maar is erg klein.

Bij geen wind zijn er alternatieven, zoals; Golfsurfen, suppen, snorkelen, zoutbaden, trips over het eiland, de zoutbaden, blue eye en terra boa (espargos, palmeira ect)

8 dagen in (periode 28-11-2016/4-12-2016) is ongeveer €350 pp met TUI

Ik heb de 2 laatste dagen kunnen kiten op kite beach (17kn met vlagen naar 20kn). Dit is een drukke spot. Kite beach is ingedeeld met aan de rechterkant beginners (leerlingen van de kiteschool aldaar) en in het midden de locals.  Meer naar links staat een PeterLynn vlag daar starten de meeste kiters, wanneer je hoogte verliest kom je op het midden van kitebeach uit. Het kwam regelmatig voor dat kites met elkaar in de knoop raakten. Het eten bij kite beach is redelijk goed. 

Beste periode

januari - maart (volgens locals)

in december neemt de wind per kitebare dagen per week toe en in april neemt de wind per dagen per week af.

voorbeeld aantal kitebare dagen in november 0-1 dag per week, december 0-3 dagen per week enz. en zo neemt de zekerheid toe met bijna 100% zekerhied in januari februari

Prijzen

De koers is €1 op 110 escudo's. Maar voor het gemak rekenen de meeste 1 op 100. een taxi kost dus €5/500 escudos. Ook kwam €5/550 escudos voor. Pinnen is nergens een probleem. Wanneer je pint rekenen ze 5% meer. Zet bij je bank 'buitenland'(ing) of 'Afrika'(rabo) aan. Rabo was via de app direct geregeld, ING liet weten dat activatie max 24uur kan duren.

• kosten taxi's santa maria <--> kitebeach €5 per rit,
  • kosten localbus <--> 50 escudos tot max 100 escudos (santa maria <--> pergasos
  • TUI kites meenemen €35 (totaal heen en terug, tot max 32kg, board lengte max 3,75m),
  • autohuur vanaf €50/dag*,
  • Kitehuur vanaf €65/dag*,
  • kluis huren 6 dagen = €60 (kan per 6 dagen verlengen)*
  • compressor €1 per keer
  • bier 0,5 liter €2-4,5
  • cocktails €3-6
  • avondeten gem €15 pp (2 drankjes, hoofdgerecht)

* Gegevens zijn op basis van informatie die ik ter plaatse heb verkregen. Ik heb hier geen gebruik van gemaakt, mogelijk is er wel in te onderhandelen!

TIP:

Liften, kaarverdianen zijn heel aardig en nemen je snel mee. 2 dagen liftend over het eiland geweest. Leuke mensen ontmoet, hoe slechter het engels hoe aardig over het algemeen.

links

snorkelen https://www.tripadvisor.co.uk/LocationPhotoDirectLink-g482848-d634863-i73534011-Odjo_d_Agua_Hotel-Santa_Maria_Ilha_do_Sal.html

RobbyNitroz 06 December / 2016 / 15:44

Hele prima review Sfinx; thanks! {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Ben al op veel plekken geweest maar nog niet op Sal en wil ik zeker nog is doen.

Eb en vloed verloopt natuurlijk constant dus de door jouw opgegeven eb en vloed tijden waren alleen voor die week {#emotions_dlg.nerd.gif}

Last edit by: ROBBYNITROZ

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

mariusvanwingerden 08 December / 2016 / 09:51

Mooie review.

Nog een spot aanvulling voor de ervaren kiters: 

* Oostelijk van Punta Preta ligt een vlak waterspot met aflandige wind. Het eiland heeft hier een uitstulping riching het oosten en het land is laag en onbebouwd. De NO-wind blijft hier dus constant, terwijl het water spiegelvlak is.

Opstarten is tricky bij de kiteschool van punta preta, dan direct naar het oosten varen en hier weer hoogte winnen richting de kant. Altijd samen doen. Terug komen vanaf de spot doe je door maximaal hoogte te hebben en dan richting de kiteschool te surfen. Daar begint het te vlagen, dus ook weer tricky.

Deze spot was voor mij de beste kite ervaring ooit.

mariusvanwingerden had een 0 sterren sessie in Bonaire met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Liquid-Force HIFI X (2013)

Th0mas 08 December / 2016 / 11:11

Leuke review, nostalgie (4j terug geweest van eind nov - 6 december).

windzekerheid klopt volledig. Wij zijn toegekomen en in belgie leken de forecasts ons gunstig. Eenmaal daar aangekomen hebben we de eerste 4 dagen niet kunnen kiten, de laatste 4 dagen elke dag met 9m². downwinder naar santa maria vanaf kitebeach zeker doen!  {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

BELGIUM

Th0mas had een 5 sterren sessie in Oostende met maar liefst 49 - 50 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

MBR 10 December / 2016 / 08:04

Wat inspiratie....van vorig jaar januari

ppeettiiee 11 December / 2016 / 16:00

Ha thanks voor de reviews!
Mijn vriend en ik gaan in januri naar Sal {#emotions_dlg.pompom.gif} Ik ben zo benieuwd. 

Iemand nog tips voor een appartementje in Santa Maria?

Ik ben een beetje een koukleumpje en kite zelfs in de zomer in Nederland met een wintersuite {#emotions_dlg.hypocrite.gif} Misschien toch maar een shorty of een zomersuite aanschaffen voor Kaapverdie? Of is een lycra voldoende?

RokNula 11 December / 2016 / 19:32

{#emotions_dlg.worshippy.gif} SFINX

i`ve been there in Nov too few years ago, we had plenty of wind (10-12m condition). We took 14night package with English version of TUI (Thomson), Riu Funnana Hotel

solid review :)

richardkiter 13 December / 2016 / 13:20

Mooi en duidelijk Review hier heb je wat aan !  {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Of is een lycra voldoende?

Wij waren er in maart en ik had eeen shorty, vond het behoorlijk fris en als je er een hele dag ben dan  werd het op het einde van de dag helemaal fris, dus voor jou een zomer suite voor de zekerheid {#emotions_dlg.clown.gif}

Wat inspiratie....van 2014 met de topper Mitu op 5.02 min   

Last edit by: RICHARDKITER
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Sfinx 22 December / 2016 / 21:24

Bedankt voor jullie mailtjes en reacties 

@Robbynitroz. Ik snap wat je bedoeld, ivm Maanstand enzo, wat zeker meetbaar is in Nederland. Ik kan het verkeerd hebben begrepen, maar ze waren daar nogal stellig dat het altijd zo is. Mijn kennis is zeker niet toerijkend hierover.

@ Mariusvanwingerden. Punta Preta is zeker een van de betere en mooiere spots, toch raad ik het af. Aflandige wind raad ik nooit iemand aan, ondanks zijn skills. Maar ook vanwege het feit dat er bijna tot geen plekken om het water in te lopen. De kustlijn is te rotsachtig van karakter.  Deze rosten zijn scherp, zelfs voor snorkelen wordt er gewaarschuwd! kijk maar naar de vissers, die daar harpoen vissen, ze hebben het allemaal van dichtbij gezien!

@MBR & Richardkiter. Fijn om wat bewegendbeeld er bij te hebben, dat is erg inspirerend.

Dexter81 09 January / 2017 / 10:00

Beste kitevrienden,

Wij willen met z'n 4-en of 5-en de 1e week van april naar Sal met eigen kitespullen mee.

Hebben jullie tips over een goede accomodatie? Is in Santa Maria slapen een goed idee omdat dat vlakbij kitebeach ligt? Los tickets boeken en airbnb lijkt ons de beste optie.

Hoor het graag!

asluis 09 January / 2017 / 12:48

Ponta Preta Hotel is Prima, Veel goedkope resort hotels die net buiten Santa Maria liggen staan helemaal leeg. Wel goedkoop maar je komt daar niemand tegen, gewoon in Santa Maria gaan slapen. Booking.com staat ook voldoende

KiteShallow 10 January / 2017 / 00:29

Het heet ook spookstad buiten Santa Maria