Veel eilanden in Griekenland hebben stenen stranden; daar zou ik sowieso op letten want die zijn niet best om te beginnen.
Ik heb zelf 3 weken op Kos gekite. Op Kohilari beach heb je een mooi zand strand. Wel kleine golfjes dus niet helemaal vlak maar opzich prima om te leren kiten.
RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)
Rhodos is het meest windzekere maar er zijn weinig ondiepe plaatsen. Kremasti kite beach (https://www.google.be/maps/place/Air+riders+kite+pro+center/@36.4193775,28.1227903,234m/data=!3m1!1e3!4m12!1m6!3m5!1s0x14bfd8a53fe85df9:0x1eff0ba641e83b2d!2sBlue+Bay+Hotel+Rhodes!8m2!3d36.4200403!4d28.1332974!3m4!1s0x0:0x956a74f97162453a!8m2!3d36.4197808!4d28.124088)
Als je maar een weekje gaat, is de kans op geen wind te groot bij andere Griekse eilanden.
Een goeie windzekere plaats om te leren is de lagune bij René Egli op Fuerteventura. (check wel de getijdenkaart dat je week valt in de periode wanneer ze vol water staat) Wel weinig te doen daar.
walle had een 2 sterren sessie in Surfers Paradise-Knokke met maar liefst 14 - 18 knots op zijn Best Waroo (2009)
Bedankt voor de reacties! Fuerteventura heb ik inderdaad ook al eens langs zien komen, net als kaapverdie. Het feit dat kaapverdie een "sharkbeach" heeft, heeft mijn vriendin nogal afgeschrokken. Nu is het volgens mij geen reele angs, maar dat is angst natuurlijk bijna nooit ;).
Als je bang bent voor wat er onder water plaats vind wordt leren kiten niet makkelijker, vandaar dat ik toch even naar de middellandse zee ben gaan kijken.
Zijn er nog andere mooie plekjes om te kiten in de middellandse zee (vooral om te beginnen dus)? Ik dacht zelf ook nog aan portugal, maar anders gaan we toch gewoon naar Fuerteventura (H).
Alle input is welkom, zal zelf ook maar weer het web op duiken!
Bedankt,
Joost
edit: Ik heb even naar kitescholen gekeken bij de lagunes in Fuerteventura, ziet er mooi uit maar ik lees helaas erg slechte reviews op internet over de school.
Lefkas heeft ook een mooie spot in het noorden van het eiland. In de zomer gaat in principe iedere dag in de middag de thermische wind aan, redelijk mooi zandstrand (soms kleine golfjes) en je kan ook nog uitwijken naar de lagune voor ondiep vlakwater. Er is een Griek die daar een resortje runt en volgens mij ook kites verhuurt, Milos Beach. In het zuiden van Lefkas ligt ook een mooie spot met thermische wind maar daar mag je alleen windsurfen (paar jaar geleden in ieder geval).
In de middelandse zee komen ook witte haaien voor.
Zou lekker naar Fuerte gaan.
Egypte Marsa Alam Golden Tulip
kite school zit aan het hotel vast, geen stroming of hoge golven overal staan, dusss ideaal voor de beginner om te leren
https://www.facebook.com/bestprocentertulip/
Lefkas zeker een aanrader, en dan met name net iets boven het eiland bij agios nikolaos, en verblijf bij villa pefkakia.
Zie hier verslagje van onze vakantie vorig jaar:
willemijndus had een 5 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 26 - 32 knots op zijn SlingShot RPM (2009)
Rene Egli is moooi vlak maar wel aflandige vlagerige wind
Heb op Kos alle dagen wind gehad van de 21; heb mazzel gehad denk ik
Als het geen Griekenland hoeft te zijn. Viano do Castelo is ook mooi (Portugal) en prima om te leren. Thermische wind en naast de pier zo vlak als een spiegel en eerste 200 meter kan je staan. Wel surfpak nodig want het water is fris.
RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)
Bedankt voor de extra suggesties!
Wat een gegoogle allemaal :)
Ik heb de lagunes in Fuerteventura opgezocht en heel veel slechte verhalen over de school daar gelezen helaas. Alsmede vlagerige wind zoals Robbynitroz inderdaad al aan geeft. Ik zelf heb wel ervaring met kiten maar dit lijkt me voor mijn vriendin niet ideaal.
Egypte ziet er echt super relaxed uit, inclusief het filmpje! Maar met al het gezeur in noord afrika tegenwoordig blijf ik daar denk ik even liever weg
Op dit moment denk ik eraan om een goedkoop huisje in portugal of spanje te regelen en gewoon een huur auto te huren om een goede kiteschool/spot te vinden. Is tarifa een goede plek om het te leren bijvoorbeeld? ziet er ontzettend gaaf uit maar ik ben bang dat het te druk is om het te leren?
Nogmaals bedankt voor alle reacties! Helpt enorm.
Maar met al het gezeur in noord afrika tegenwoordig blijf ik daar denk ik even liever weg
Ik kwam voor het eerst in Egypte in 2009, in El Gouna (ook een top spot voor beginners) toen was er ook al gezeur en daar voor ook al.!!!
Ben nu 5 keer in Egypte geweest, nooit geen problemen
Als je voor het gezeur weg blijf dan kan je tegenwoordig helemaal nergens meer heen en kan je beter thuis blijven !!
Egyptenaren houden niet van haring met uitjes dus die lopen met een grote boog om je heen. Logisch dat je geen last van ze hebt..... Maar ff zonder dollen.....thuis blijven en een mobiele zonnebank aan je trekhaak bevestigen is inderdaad het veiligst....
Es Salaam aleikum
Groetjes uit Tarfa
Tarifa is niet echt ideaal om te leren, snel diep, zeer druk in jou periode en golven
Ik heb zelf 3 weken op Kos gekite. Op Kohilari beach heb je een mooi zand strand
Welk hotel zat je ? Aan de spot ?
Zoek nog een hotel op Kos aan de spot ?
Hey Joost,
Fuerteventura/Corallejo en Tarifa zijn ideale plekken, buiten de schoolvakanties. Anders kan je beter lessen in Nederland.
Grtz Eric
Alvor in de Algarve bij Lagos is een super spot om te leren. Een mega lagoon waar je bijna overal kan staan.
Wel even zorgen dat je in de goede week gaat want bij low tide staat er niet bijster veel water in de lagoon.
Prijsvechters vliegen vaak vrij goedkoop naar Faro
LOL wat een advies ERIC6BFT.
Als er ergens plekken slecht zijn om te leren kitesurfen dan zijn het wel Fuerteventura en Tarifa.
Ik vlieg regelmatig naar die bestemmingen met Nederland-kitetravel en proberen dan ook zo min mogelijk beginners mee te nemen! Vanaf hoogte lopen zijn beide bestemmingen top maar als volledige beginner echt niet.
Eigenlijk hebben we in NL de meest epische condities om te leren kitesurfen op de temperatuur soms na.
Ik heb veel van de wereld gezien maar toch is NL een van de makkelijkste landen om het te leren.
Mijn advies is om vrijwel altijd 2 lesjes in NL te nemen dat je in iedergeval de basics in je eigen taal goed kunt begrijpen.
Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)
Domincaanse Republiek kan je een kite buddy inhuren voor ca. € 8,- zo 1 1/2 uur. Dan kan je lange downwinder maken en hoef je niet terug te lopen met je kite. walk alone ipv walk ashame.
Eens met bovenstaande. Had niet gezien dat het absolute beginners zijn. Dan moet je gewoon eerst lekker gaan lessen in NL en dan bij voorkeur niet de Zandmotor, maar bv. Oostvoorne of eventueel Strand Horst (minder stabiele wind, maar lekker veel ruimte en niet zo druk).
Daarna zou ik zelf gaan oefenen. Als je goed kunt hoogtelopen en ook hebt gevaren op spots waar je niet kunt staan zou ik naar Griekenland of bv. Fuerte gaan. Eerder heb je daar denk niet zo'n lol.
Registreerde: 26 June 2017
Beste lezers,
Ik wil (eindelijk) gaan leren kitesurfen! Ik heb in mijn jongere jaren vaak gepowerkite en met een buggy op en neer geraced, maar wil nu eindelijk gaan leren kitesurfen. Mijn vriendin en ik hebben besloten om het samen te gaan leren op een vakantie van een weekje, en sinds griekenland absurt goedkoop is, denken we daar heen te willen.
Ik heb behoorlijk wat rond gegoogled om te vinden welke eilanden geschikt zijn, en vond o.a. naxos, rhodos en lefkas. Maar ook tegenstrijdige berichten over andere eilanden (zoals Samos). Het waren echter behoorlijk oude topics die ik vond. (in 10 jaar kan het een en ander veranderen lijkt me).
Hebben jullie tips welke eilanden goed zijn voor beginners?
Alvast bedankt :)