HJ is weer goed bezig geweest, dit keer met een wel heel groot verslag over de Zeeko kite.
Inleiding:
Het relatief nieuwe merk “Zeeko†van de voormalige ontwerper van Takoon is geen onbekende meer. Terwijl het merk nog maar 1 jaar oud is, timmert het al heel hard aan de weg.
Voor 2010 heeft Zeeko 2 verschillende kites op de markt gebracht.
1) De Notus zoals we hem kennen
2) De Notus LT (light) is dus de uitgeklede versie van de Notus.
De LT heeft geen one-pomp en heeft ook maar 4 i.p.v. 5 truts
De maatvoering 13m2 en 11m2 van vorig jaar zijn verdwenen en daarvoor zijn de maten 12m2 en 10m2 in de plaats gekomen. De totale Notus range bestaat uit 14,12,10,9 en 7m2.
Natuurlijk wil ik zelf ook de veranderingen van de nieuwe Notus 2010 testen en heb de 12m2 en 9m2 aan een langdurige test kunnen onderwerpen.
Tas:
De tas is nagenoeg ongewijzigd gebleven. Alleen de print en de rits zijn veranderd.
Bar:
De bar is voorzien van de kleurstelling grijs/rood en is aan de goede zijde voorzien van het “Z†logo en aan de andere kant staat met grote letters “NOâ€.
De bar heeft 24 meter lijnen, die opgebouwd zijn uit 20+4 meter extention lijnen.
De lijnen zien er erg stevig uit en zijn voorzien van een extra coating laag.
Om vergissingen te voorkomen zijn de lijnen voorzien van verschillende kleuren.
De bar is makkelijk te verstellen naar 46 0f 54 cm en wordt standaard geleverd met leash.
Wanneer je de bar wil verstellen, moet je even een floater omhoog schuiven en dan de stuurlijn los maken. De lijn kan je dan via de andere zijde door de bar halen en vervolgens weer vast koppelen aan de stuurlijn.
De bar is voorzien van een lock-systeem. Dit systeem zorgt er voor dat de chickenloop zich tijdens het uithaken in de bar fixeert, zodat de CL altijd goed blijft open staan en je dus niet hoeft te zoeken als je weer wil inhaken.
Ik heb helaas geen swivel en geen stopperbal op de bar aangetroffen.
Iets wat ik niet gemist heb overigens.
Power/depower gaat via een strap. Wanneer je de depower strap gebruikt hebt, kun je het losse gedeelte op klittenband vastzetten, zodat het niet los bungelt. Nadeel was wel dat ik regelmatig de strap gedraaid had zitten en dus iets minder ruimte over had voor depower.
De quick release en de depowerstrap zijn gedateerd, maar werken nog steeds erg goed.
De lengte van de 2010 depower koord is ingekort maar het depower bereik is behouden
E.R.A (Easy Relaunching Assistant):
Alle kites worden dit jaar geleverd met dezelfde bar. Deze bar wordt standaard geleverd met het E.R.A. systeem. Wanneer je deze luxe overbodig vindt, dan kan je dit makkelijk van de bar verwijderen. Het E.R.A systeem is een extra lijn die langs een van de stuurlijn geleid wordt en vervolgens d.m.v. een extra extention vast gemaakt kan worden aan het uiteinde van de strut.
Dit zorgt er voor dat de kite altijd te herstarten is. Erg gemakkelijk wanneer je op lowend dagen aan het oefenen bent of voor de lichte kiters onder ons die wel kunnen varen met 10 knp, maar moeite ondervinden met het herstarten van de kite. Waarschijnlijk is het systeem ook erg handig tijdens snowkiten.
Voor meer details zie ook de link van de productie folder onder aan het verslag.
Safety:
De kite heeft een mini 5th line.
De leash kan dus bevestigd worden aan het ringetje van de 5th lijn thv de CL.
Als 2de optie zou de leash bevestigd kunnen worden aan een ringetje dat aan de CL zelf bevestigd zit. De 2de optie zou ik persoonlijk niet snel gebruiken, omdat je dan toch minder goed de druk uit je kite kan kwijt raken, dan wanneer je de mini 5th gebruikt.
Kite:
De kite is erg moeilijk in een hokje te plaatsen.
De kite is voorzien van een bridle, die op 3 punten aan de LE bevestigd zit.
Aan het uiteinde van de bridle, het punt waar de stuurlijnen bevestigd worden, zit 1 katrol.
Het betreft een stevige RVS katrol, die onder andere ook door F-one gebruikt werd.
Op de wingtip zitten 3 bevestigingspunten voor de stuurlijnen. Volgens de aanduiding zou je dan de kite in meer of minder mate kunnen instellen op C-shape of Hybrid.
De kite is voorzien van een goed werkende one-pomp. De bevestigingspunten van de one-pomp zijn goed beschermd met een plastic hard-top. Dit zorgt voor bescherming tijdens harde crashes en weersinvloeden, zoals bijvoorbeeld zon.
De verschillende struts zijn afzonderlijk van elkaar af te sluiten. Op de LE zit een stopperbal in het ventiel. Makkelijk als je even wil uitrusten of wanneer de pomp er per ongeluk uit schiet. Dan ben je namelijk geen lucht kwijt. Het viel mij wel op dat er geen grote (deflate) ventiel op de kite zit. Beide ventielen zijn namelijk even groot.
De struts zijn voorzien van deflactoren, zodat de lijnen niet achter de struts kunnen blijven hangen.
Aan de binnenzijde van de wingtip zitten zakjes die je kan afsluiten met klittenband. Volgens de ontwerper zou je daar de 4m extentions in kunnen bewaren, maar ik gebruikte de zakjes om de katrol, aan het einde van mijn sessie, in te doen. Op die manier weet ik zeker dat de katrol geen schade zal aanrichten als ik de kite oprol om in de zak te doen.
Test omstandigheden:
Ik weeg zelf 95 kg en ik heb de kites met verschillende boards gevaren. Zelf vaar ik met de Bandit Dos. Omstandigheden van 14 - 35 knoop.
Ik heb de 12m2 ongeveer 15x en de 9m2 ongeveer 5x gevaren.
Het water op:
Kite oppompen en lijnen uitlopen. Ik moest wel even een paar keer kijken naar de extra blauwe E.R.A lijn, voordat ik door had wat de bedoeling was. Had ik nu maar even de folder bestudeerd J. Oke het water op en gaan. Gelijk merk ik dat de bar ongewijzigd dun is gebleven. Zelf vind ik het wel lekker. Ik merkte wel dat de mini 5th line te mini was uitgevallen. De lijn was te kort en op doordat die te kort was kon ik in zommige omstandigheden de bar niet helemaal naar mij toe trekken. Dit kwam aan het licht toen ik de strap half introk. Nadat ik Zeeko gemaild had, stuurden ze mij direct een nieuwe bar op. Dit was dus een productie foutje en kan ook makkelijk zelf verholpen worden door een “tussen extention†te maken op de mini 5th.
Windrange:
De lowend van de kites zijn zeker oke te noemen. Zijn goed te vergelijken met de meeste Sle/hybride kites die op dit moment op de markt zijn. De 12m2 heeft een goede lowend. Duidelijk iets verbetering met de modellen van vorig jaar. De 12m2 is te vergelijken met de lowend van de 13m2 van vorig jaar.
Met mijn 95 kg kan ik op een normale 135 TT board de 12m2 Notus vanaf 14/15 knp goed varen. Je kan ook nog de CL koord, net boven de strap, met 1 knoop verlengen voor extra lowend power of inkorten om meer highend uit de kite te halen. Standaard staat de CL koord op de middelste knoop.
De 9m2 Notus kan ik goed varen vanaf 18 knoop. Dit is dus duidelijk beter dan dat ze zelf in de productiefolder vermelden. Met wat aanpassingen op de bar kon ik de 9m2 tot 35knp varen.
In het geval van mijn 95 kg is de windrange:
12m2 14/15 knoop - 24/25 knoop
9m2 18 - 35 knoop
Het valt dus op dat de 12m2 en 9m2 een grote overlap hebben.
Er is dus ook nog een 10m2 beschikbaar!!!!
Vlieggedrag:
De kite springt erg gemakkelijk. Een verkeerde afzet wordt niet gelijk afgestraft. Een duidelijke verandering, ten opzichte met vorig jaar, is de lift. De lift van het 2010 model is duidelijk iets agressiever geworden. De hangtime en spronghoogte van de Notus zijn nog steeds super te noemen.
Door het aankanten van je board voel je dat de kite veel kracht opbouwt.
Dit verschil is duidelijk te merken bij het inzetten van een trick of een sprong.
Het wel of niet goed aankanten van het board maakt dus een groot verschil. Terwijl ik met andere kites, voor het inzetten van een sprong, vaak veel voorwaartse snelheid nodig had, merk ik dat ik bij de Notus met relatief weinig snelheid ook hoog kan springen.
Wanneer de kite door, bijvoorbeeld een verkeerde sprong, over je hoofd vliegt, dan komt hij zonder problemen weer automatisch boven je hoofd te staan.
De kite voelt erg stabiel aan en vlagen zijn erg gemakkelijk op te vangen.
De combinatie van hoogte/stabiliteit en hangtime maakt dat dit een heerlijk kite is voor old school en rotatie sprongen. Zou je de kite op de SLE stand zetten, dan is het ook een heerlijke kite om te gebruiken in de waves.
De kite geeft, mede door de stabiliteit, een vertrouwd gevoel waardoor je sneller uitgedaagd zal voelen om iets nieuws te proberen.
Uithaken is niet echt mijn ding, maar natuurlijk wel even getest. Het uit en weer inhaken gaat erg gemakkelijk. Het lock-systeem werkt goed en daardoor is het ook weer gemakkelijk om in te haken. De safety van de 5th lijn die werkt prima, zodat je niet bang hoeft te zijn om wat nieuws uit te proberen.
Backstall:
Na wat aanpassingen op de bar waren de kites super. Tijdens het testen kwam ik tot de conclussie dat de 9m2 het beste afgesteld staat wanneer je die op 46cm zet en de stuurlijnen 1 knoopje verlengd. Persoonlijk vond ik dat de kite door deze kleine aanpassing iets beter in de lucht stond en beter aanvoelde.
Bardruk:
Afhankelijk van hoe je de kite instelt; dus meer C-kite of Hybrid zul je dus merken dat je meer of minder bardruk zal ondervinden, met als gevolg dat de kite ook iets sneller zal reageren op stuurbewegingen.
Basis regel voor de C-stand = meer bardruk, minder depower, iets langzamer sturen, meer voorwaartse kracht tijdens loop.
Basis regel voor de SLE-stand= minder bardruk, meer depower, sneller sturen, minder voorwaartse kracht tijdens loop.
Persoonlijk gebruikte ik vaak de middelste stand
Sturen/bochten:
Dit heeft natuurlijk ook weer te maken met de setting die je gebruikt. Hoe meer C setting, des te harder en ronder word je door de bochten getrokken. Zet je de kite echt op Hybrid en fixeer je de bar niet goed in de bocht, dan heeft de kite wat meer last van dat typische SLE bochten werk. Met typisch SLE bochten werk bedoel ik het vlieggedrag van de kite, als die half door de bocht is en dan weer naar voren schiet, zodat vervolgens de rider stil komt te vallen. Dus lekker op C of de middelste optie varen. De kite stuurt lekker direct en de bardruk en stuurdruk zijn prima in orde. Ondanks dat het geen C-kite is, komt de Notus toch erg dicht bij het C-kite gevoel.
Safety 5th line:
Als je de kite uitgehaakt crasht en je hebt je leash dus aan de mini 5th bevestigd, dan blijft de kite iets pull houden. Hij gaat dus niet helemaal op z’n rug liggen, maar doet dat voor ongeveer 80% en hierdoor hou je dus iets pull. De achterliggende gedachte is dat de kite dan sneller weer te herstarten is. Dit is natuurlijk wel het geval, maar ik had liever gezien dat de kite 100% drukloos zou zijn.
Waterstart:
De kite heeft niet de beschikking over een auto-relaunch systeem, maar het komt wel erg dicht in de buurt. Door de restdruk die er op de powerlijnen blijft staan, is het erg gemakkelijk om de kite weer te herstarten. Vaak was een klein rukje aan de bar voldoende om de kite een zetje te geven in de goede richting. Als er dan echt geen wind is, dan heb je altijd nog het E.R.A-systeem.
E.R.A -systeem:
Het testen van het ERA systeem was een uitdaging op zich. Ik had er gewoon moeite mee om de kite dusdanig op het water te leggen (crashen), zodat ik het systeem kon testen. In de meeste gevallen ging de kite weer herstarten en had ik het systeem dus niet nodig. Als ik dan eindelijk de kite op de LE had liggen, dan moet je de zijde van de bar, waar het ERA-systeem aan bevestigd zit, iets naar je toe trekken, zodat je bij de lijn van het ERA-systeem kan. Dit was vaak al voldoende om de kite weer te laten herstarten. Als de omstandigheden dan eindelijk ideaal waren en de kite lag op de LE op het water dan merk je dat het systeem feilloos werkt.
Gewoon de ERA-lijn vasthouden en de kite gaat onmiddellijk draaien. Is dus een ideaal systeem om achter de hand te hebben. Ik moet er wel bij zeggen dat ik het systeem vaak niet gemonteerd had omdat de kite, in normale omstandigheden, meer dan perfect herstart.
Ik laat dus wel die extra blauwe ERA lijn op de bar zitten, maar verwijderde de extra extention die de ERA lijn met de strut verbond.
Hoogte lopen:
Geen probleem.
Conclusie:
Op basis van de all round inzetbaarheid van de kite, het vertrouwde gevoel, en natuurlijk de hangtime/spronghoogte is dit zeker een kite om eens zelf te testen.
Bijkomend voordeel is dat door de verhoging van de productie voor 2010, i.v.m. het succes van vorig jaar, ze de productiekosten per kite hebben kunnen drukken. Dit alles heeft weer als gevolg dat ze de nadelen van vorig jaar hebben verholpen, zoals de lange depower koord. Ook is de afwerking verbeterd, bijvoorbeeld de afwerking van de one-pomp, en zijn er extra’s toegevoegd, zoals het E.R.A-systeem. Dit alles met het gevolg dat de verkoopprijs iets verder gedaald is.
Met dank aan: www.zeeko-kites.com
Link naar de productiefolder: http://docs.zeeko-kiteboarding.com/docs/ZE2010UK.pdf
Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)
Henk Jan, weer leuke review!
@ Morres: dat is dus het verschil tussen de Jekyll en de Notus. Notus is voor echte mannen terwijl de Jekyll meer voor de metrometroman is
Nee, maar je hebt mn 10 in ruim 20 knopen op C-shape stand gevaren, dus dan is het logisch dat je vrij hoge bardruk hebt. Sowieso is het vooral de hoge stuurdruk die de kite log aan doet voelen denk ik. Hierdoor geef je namelijk minder grote stuurimpulsen zodat je de kite minder snel ervaart.
De Jekyll gaat inderdaad makkelijker hoog, vergt wat minder timing, dat ding wil alleen maar richting de wolken Vond de Jekyll uitgehaakt echter niks, één grote sleurbak.
Heb de 11 vorig jaar veel gevaren en de 10 nu ook al een paar keer. Moet zeggen dat de 10 uitgehaakt echt vele malen beter is. Hij heeft echt een pop moment met daarna een drukloos moment. Dit terwijl de 11 vooral door bleef sleuren. Ook loopt de 10 harder. Sowieso heeft de 10 veel meer power dan de 11 en voelt aggressiever aan.