Categories TIps tweedehandsTIps tweedehandsNa veel vragen her en der hier dan wat punten om op te letten bij aanschaf van een tweedehands kite. Aller eerst moet gezegd worden dat kites niet het eeuwige leven hebben. Maar bij goed onderhoud zeker wel een aantal jaar mee kunnen. Een tweedehands kite is aantrekkelijk vanwege de prijs maar daarvoor doe je wel bepaalde concessies. Het is geen nieuwe kite meer. Daar is de prijs ook naar. Er zijn merken die meer afschrijven en merken die minder afschrijven dit is terug vinden in de kwaliteit maar ook in vraag en aanbod. Lees verder op de website |
Na veel vragen her en der hier dan wat punten om op te letten bij aanschaf van een tweedehands kite.
Aller eerst moet gezegd worden dat kites niet het eeuwige leven hebben. Maar bij goed onderhoud zeker wel een aantal jaar mee kunnen.
Een tweedehands kite is aantrekkelijk vanwege de prijs maar daarvoor doe je wel bepaalde concessies. Het is geen nieuwe kite meer. Daar is de prijs ook naar. Er zijn merken die meer afschrijven en merken die minder afschrijven dit is terug vinden in de kwaliteit maar ook in vraag en aanbod.
Door de snelle ontwikkeling in deze jonge sport zijn de kites in de afgelopen jaren enorm vooruit gegaan in gebruiksgemak maar vooral ook in veiligheid. In 2006 kwam er een grote ommekeer hierin door middel van de bowkite. Ook deze eerste “veiligere†kites zijn tegenwoordig al weer verbeterd en samengesmolten met ander inzichten.
Koop dus eigenlijk nooit iets wat meer dan 2 jaar oud is om de veiligheid en onderstaande punten.
Neem les en laat je goed instrueren over het veiligheidssysteem dat op jou kite zit. Oefen de werking ervan met lichte wind en veel ruimte.
Wil je een tweedehands kite kopen is dit waar je technisch gezien op moet letten.
Allereerst het doek :
Het materiaal waarvan kites gemaakt zijn is licht en dun om gewicht te besparen dit voor de vliegeigenschappen
Dacron is het standaard materiaal in verschillende diktes. Dit is onderhevig aan verschillende weers invloeden. De voornaamste is de zon. UV droogt het materiaal uit waardoor het makkelijker scheurt.
Hier in Nederland hebben we door de noordelijke en lage ligging nog niet zo veel last van UV maar de meeste tropische kite bestemmingen wel.
Is je kite dus veelvuldig op vakantie geweest richting de evenaar dan is de levensduur aanmerkelijk verkort.
Je kunt dit voelen aan de kite. Meestal zie je in een advertentie staan `het doek knispert nog`dit komt door de UV coating die op de kite is aangebracht. Een nieuwe kite glans ook altijd een beetje dit is de coating. Deze word naarmate de kite meer gebruikt natuurlijk steeds minder.
Koop je een gebruikte kite van een jaar oud met veel vlieguren kun je er vrijwel van uit gaan dat dit verdwenen is. Of de kite moet idd maar een paar keer gebruikt zijn. Zoals de advertentie vaak zegt.
Ook de plek waar de kite is gebruikt maakt verschil. Is een kite bv veel op het strand gebruikt dan heeft deze vaak meer slijtage.
Dit komt doordat er zand tussen de leading edge en het doek komt. Doordat de kite op het strand ligt te klapperen werkt dit als schuurpapier. Je kunt dit zien als je kijkt naar waar het doek op de leading edge bevestigd zit.
Is dit sterk lichter van kleur of kun je er al door heen kijken dan is de kans op scheuren bij een crash sterk aanwezig.
Ook tussen de struts en het doek kan dit voorkomen.
Kleine gaatjes kunnen voorkomen in het doek. Dit kan door schelpjes komen maar ook door stevige gras soorten. Een gaatje is het begin van een schuur wanneer de kite hard neerkomt.
Door de kite tegen het licht te houden kun je zien waar de gaatjes zitten. Dit hoeft geen probleem te geven als je er maar tijdig een plakkertje op doet.
Is de kite op binnenwater gebruikt en niet altijd goed gedroogd. Dan kan er `weer` inkomen. Dit is een schimmel die op den duur je doek aantast.
Kites gebruikt op zoutwater hebben hier minder of geen last van. Wel kunnen deze iets meer verkleurd zijn door de combinatie van zoutkristallen en zon als deze niet afgespoeld en/of goed gedroogd worden.
Ook rekt het doek.
Daardoor gaan er wat van de vlieg eigenschappen verloren. Word er bv bij kiteloops vaak maar naar een kant gelooped dan is er de mogelijk heid dat de kite scheef gaat vliegen. Hier kom je allen achter als je kite in de lucht staat.
Het is ook wat te zien aan een soort van vouw achtige lijnen in het doek.
Om de productie goedkoper te maken. Is er door verschillende merken in het verleden geëxperimenteerd met goedkoper materiaal. Dit materiaal voelt ook fluweel achtig aan. Hierdoor gaat de kite na verloop van tijd erg klapperen.
Als een kite koopt met zogenaamde “cambattens†( stokjes in het doek om het profiel te verbeteren ) kijk dan of deze nog heel zijn. Zijn deze kapot dan kunnen deze door het doek prikken. Kijk ook of dit in het verleden niet gebeurt is.
De naden in het doek.
Er zijn verschillende productie methodes om een kite in elkaar te zetten. De goedkoopste en hierdoor meest gebruikte is het op elkaar leggen van de panelen en ze daarna weer op te te vouwen.
Dit gaat sneller maar hierdoor krijg je wel meer perforaties in het doek. Zie foto 1
Deze gaan naarmate de kite meer gebruikt word opgerekt en dus groter worden tot er een moment komt dat ze scheuren. Dit resulteert in een mooie scheur langs de naad.
Je kunt dit zien door de kite tegen het licht te houden. Begin je bruin te worden dan zijn de gaatjes te groot.
Er zijn ook merken die de panelen op elkaar leggen en deze dan verbinden. Hierbij zul je geen gaatjes vinden. Dit is een duurdere meer tijdrovende productie methode. Maar hierdoor heeft de kite een langere levensduur.
Naden in de struts/ leading edge.
Ook hier zijn verschillende manier gebuikt om deze te bevestigen. Kijk ook hierbij of de gaten waar het garen door heen loopt er uitgerekt zijn.
Let bij de leading edge op de punten waar de panelen van de leading edge bevestigd zijn en waar de naad overheen loopt. Dit is een extra stress punt. Zie foto 2 Ook kan kan door slijtage het garen hier en daar beschadigd of doorgesleten zijn. Dit kan in een toekomstige crash knappen.
Bij de struts zijn ook verschillende methodes gebuikt om de panelen te bevestigen. De meeste merken naaien deze in de lengte richting. Bij het dikste punt. Dus de eerste 30 cm vanaf de leading edge. Komt de meeste druk. Vaak zie je dat na verloop van tijd en zeker bij veel crashen en hard oppompen de struts hier gaan scheuren. Zie foto 3
Er zijn ook merken die de struts rond naaien op de stress punten. Deze gaan vrijwel nooit stuk.
De volgende zaken zijn eventueel te vervangen maar neem dit wel mee in de aanschaf prijs.
Tubes en ventielen.
Als een kite gaat kopen pomp deze dan op. Hierdoor is het makkelijker inspecteren. Ga hierna rustig met de verkoper ff een bakkie koffie doen. Kom je na een half uurtje bij de kite dan moet deze nog steeds zo hard zijn als je hem hebt opgepompt.
Er zijn verschillende ventielen in omloop. De meest gebuikte zijn van pvc. Deze kunnen op den duur uitdrogen waardoor er scheurtjes in komen. Voel dus aan de ventielen zijn deze erg hard dan duurt het niet lang meer voor deze het opgegeven. Ook zijn er een soort silicone ventielen deze hebben een langere levensduur.
Pigtails bridles en katrollen.
Pigtails zijn de punten waar je de kite aan je lijnen bevestigd. Doorgaans gaan deze niet snel kapot maar verteld een koper dat de kite maar 5 x in de lucht is geweest en de pigtails zijn gerafeld dan weet je vast hoe laat het is.
Door de komst van 'platte†kites is het nodig om bridles met katrollen aan de kite te bevestigen.
Deze katrollen kunnen door zand vast gaan zitten kijk hier dus na. Als de katrollen hebben vastgezeten gaat de slijtage van de lijn waar ze overheen lopen dubbel zo snel. Kijk dus goed naar de lijn die door de katrol loopt. Is deze dun en gerafeld dan word het tijd deze te vervangen.
Bij jonge kites zijn deze bridles nog origineel te verkrijgen. Is de kite een paar jaartjes oud dan is het raadzaam om een winkel'/importeur te raadplegen over de beschikbaarheid.
Bar en lijnen.
Ook deze hebben niet het eeuwige leven. Lijnen rekken op en slijten doordat ze tegen elkaar wrijven als de bar gedraaid zit. Rol de lijnen af en kijk naar een plek ongeveer een meter of 3 vanaf de bar. Lijnen zijn tegenwoordig vaak gekleurd. Zijn ze op deze locatie erg licht van kleur en voelen ze hier rafelig dan is het raadzaam ze te vervangen.
Er zijn lijnen van verschillende diktes en sterktes verkrijgbaar. Dikker hebben vaak een iets langere levensduur maar goed het is jou leven wat er aan hangt. Knapt er een lijn ver uit de kust moet je een heel eind terug zwemmen.
Er zijn verschillende depower systemen. De meest gebruikte en goedkoopste is de clamcleat. Dit is een getand blokje waar de lijn in blijft hangen. De tandjes hiervan slijten waardoor je depower mogelijk los kan schieten op de duur. Kijk hier dus goed naar. De dikke lijn die door je bar loopt is een belangrijk deel van je depower. Deze slijt vaak door het op en neer bewegen. Is deze erg gerafeld dan is deze aan vervanging toe. Zie foto 4
Ook zijn er merken die een strap gebruiken. Controleer ook deze. Deze zijn duurder dan clamcleats.
Als het riempje erg gesleten is kan deze ook langzaam losgaan en krijg je dus ongemerkt steeds meer power in je kite. Zie foto 5
Ook loopt er vaak een 5e/ safety lijn door hetzelfde gat. Is deze erg versleten dan kan het zijn dat je bij gebruik als nog achter je kite aan moet rennen/zwemmen.
Ook het gat waar deze lijnen doorheen lopen kan verslijten. Soms zijn deze van plastic en te vervangen ander zijn aluminium en minder te vervangen. Bekijk dan wel goed of deze geen haakjes hebben anders blijf je lijnen vervangen.
Bekijk ook de chickenloop goed. En of de veiligheid dus de quickrelease goed werkt.
Door de jaren heen zijn deze systemen steeds mooier geworden en bestaan ze dus uit steeds meer deeltjes. Als je voorganger hem nooit gebruikt heeft of heeft afgespoeld kan deze verroest of geblokkeerd zijn door zand.
Reparaties.
Hoeven geen probleem te zijn. Alleen doordat er meer aanbod in de tweedehands markt is dan vraag worden deze kites vaak niet of tegen hele lage prijzen verkocht. Als een reparatie door een goede hersteller is gedaan hoef het geen probleem te zijn voor de kwaliteit van de kite of het vlieggedrag.
Doordat het nog een jonge sport is. Word er door sommige fabrikanten altijd geprobeerd om goedkoper en efficiënter te produceren. Ook hebben ze de productie vaak niet geheel in eigen hand en word er gebruik van subcontractors gemaakt. Hierdoor kan het de kwaliteit van een merk sterk fluctueren. Dus in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Lees de reviews. En zoek op forums naar de kite die je wil aanschaffen. Vaak worden de productie problemen die bij kites door gebruikers worden ondervonden hier aangekaart.
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)
Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)
keizerkevin had een 5 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 25 - 35 knots op zijn SlingShot RPM (2010)
tibogoderis had een 5 sterren sessie in Playa del Carmen, Coco Beach met maar liefst 18 - 20 knots op zijn Core Riot XR (2010)