Reacties
High 18 April / 2010 / 08:38

En toch blijf ik een C-kite varen hoe zwaar die ook is....een matras is om op te slapen..
NAISH...what else..

kovdj 18 April / 2010 / 08:43
Interessant onderzoek met mooie resultaten. Ik ben niewsgierig naar de wijze waarop je je de volgende factoren hebt gecontroleerd:

1. de windsnelheid
2. de stuurkracht (kracht die op de bar wordt uitgeoefend om de kite door de loop te sturen)

Heb je enig idee waarom een lichtere vlieger harder zou trekken? Wat is de toevalskans bij de gevonden resultaten?

KITEFLIGHT 18 April / 2010 / 08:48
@Kovdj... een lichtere vlieger heeft minder weerstand en dus meer snelheid... In de formule voor lift en ook in de formule voor kracht (iig bij vliegtuigen) zit een factor V (snelheid) als je snelheid dus toeneemt neemt de kracht ook toe... verder dan dit kom ik ook niet:P

resultaat had ik verwacht... maar je hebt het echt mooi in kaart gebracht.. Ik heb de deluxe P4 10m en de normale P4 10m naast elkaar gevlogen en kwam tot de zelfde dingen..

top onderzoek..

Rosti 18 April / 2010 / 09:01
1. De windsnelheid werd gedurende de hele test gemeten op een hoogte van 2 meter (de langste stok die ik had ), en geregistreerd op film.
2. De stuurkracht heb ik niet getest; Dat leek me ook niet meteen een factor waar je de performantie aan kan aflezen; Tijdens het trekken van de kites door de loop was ik eerder bezig met niet verongelukken

Waarom een lichte vlieger harder trekt in lichte wind: geïnduceerde drag.

Een zware kite heeft meer lift nodig om in de lucht te kunnen blijven; Hierdoor is zijn geïnduceerde drag (drag die gecreëerd wordt bij het maken van lift) relatief hoger. Echter is zijn effectieve Liftvector kleiner, omdat hij zijn eigen gewicht moet dragen. In lichte wind komt het erop neer dat een zware vlieger minder lift produceert, maar met evenveel drag als zijn lichte variant.

In lichte wind vliegt deze zware vlieger dan iets verder van de rand van het windvenster, maar wel onder dezelfde AoA als de lichte vlieger. -> Een lichte vlieger maakt meer lift aan de rand van het windvenster dan de zware variant, en trekt dus harder.
Flysurfer - Versusshop.nl - Rein-Art.eu

FeRNandeZ 18 April / 2010 / 09:02
Lichtere kite is altijd beter, maar invloed van gewicht neemt af met de windsnelheid. Een 6m stormkite een lichte en iets zwaarde uitvoering hebt er weinig verschil in zal zitten.

De dikte en lengte van de lijnen maakt een heel groot verschil. Een zelfde kite op 10m lijnen vaart stukken hoger aan de wind.
kantje board !

kovdj 18 April / 2010 / 09:05
@kiteflight: een lichtere vlieger hoeft niet direct minder weerstand te hebben. Laat een vel papier en een pen tegelijkertijd vallen, welke is het eerste beneden? Volgens Newton zijn beide voorwerpen van verschillend gewicht even snel beneden. De krachten op beide voorwerpen (Fg) zijn gelijk maar de vorm bepaalt ook de mate van weerstand die het object ondervindt. In dit geval wordt het lichtere voorwerp juist geremd.

peanut 18 April / 2010 / 09:08

toffe thesis... Had ik ook maar zo'n onderwerp :p Ik hou het bij het effect van onregelmatigheid in de stroomtoevoer bij elektronica .. zzzz

Wester 18 April / 2010 / 09:09

Erg mooi uitgewerkt onderzoek. Ik kan alleen één ding niet vinden: Wat wegen de kites?

Rosti 18 April / 2010 / 09:18
Quote: kovdj - 18 april, 2010 (11:05)
@kiteflight: ... de vorm bepaalt ook de mate van weerstand die het object ondervindt. In dit geval wordt het lichtere voorwerp juist geremd.

Maar hier zijn de vliegers net wel identiek van vorm

@Wester: De zware versie weegt 30% meer dan de Deluxe-versie
Flysurfer - Versusshop.nl - Rein-Art.eu

pallo 18 April / 2010 / 09:18
interessant onderwerp! en mooi uitgewerkt ook

pallo had een 2 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 9 - 15 knots op zijn Gaastra Jekyll (2009)

dom 18 April / 2010 / 10:32
Rosti supervet onderzoek:)

Mocht je dit zelfde ooit met tube kites willen proberen let me know.
Ik ben eigenaar van U-Stick Europe welke bladders verkoopt welke van een speciaal licht materiaal gemaakt zijn. Het lijkt me leuk om hier eens mee te testen.
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

JoasMann 18 April / 2010 / 16:02

uhuh, ik snap het ook...
North Vegas '09 (kapot) --> Slingshot Fuel '08 voor het 2010 seizoen

flyingtrunkie 18 April / 2010 / 18:01
Quote: KITEFLIGHT - 18 april, 2010 (10:48)
@Kovdj... een lichtere vlieger heeft minder weerstand en dus meer snelheid... In de formule voor lift en ook in de formule voor kracht (iig bij vliegtuigen) zit een factor V (snelheid) als je snelheid dus toeneemt neemt de kracht ook toe... verder dan dit kom ik ook niet:Presultaat had ik verwacht... maar je hebt het echt mooi in kaart gebracht.. Ik heb de deluxe P4 10m en de normale P4 10m naast elkaar gevlogen en kwam tot de zelfde dingen..top onderzoek..

Niet mee eens,
Mijn stelling:
het gewicht heeft niets te maken met de snelheid op zich lijkt me, zolang het profiel identiek is zal de eindsnelheid gelijk blijven. Een zwaarder voorwerp zal alleen minder snel accelereren. Door meer acceleratie krijg je sneller de gewenste lift c.q. de trekkracht. Doordat ie bij een loop eerder op snelheid is en de zwaartekracht minder aan een met minder massa kite trekt zal de draaicirkel kleiner worden.
De verminderde trekkracht van de zwaartekracht aan de kite is tevens de oorzaak van de stabielere lichtere versie.....

Hollandkiter 18 April / 2010 / 20:09
Leuk onderzoek maar er is nog een groot voordeel: er passen 2 grote Speed3 deluxe in één kitetas. De Speed3 19 deluxe ziet er opgerold uit als een 10 standaard, niet normaal gewoon voor zo'n lap stof.

djavin 19 April / 2010 / 06:27
wat een onzin is dit zeg, dit is zeker ook waarom een vliegwiel in een auto heel licht is