Reacties
Balance 15 September / 2010 / 07:14
Heel interessant bij het zoeken naar een kite. Ik zou het wel es graag in het Nederlands lezen
Icarus kiteshop & Duotone

Balance had een 4 sterren sessie in Blankenberge met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Cabrinha Drifter (2012)

cozmo 15 September / 2010 / 07:51
Interessant om te lezen, maar in hoeveree klopt de theorie van de designers? Hieronder 3 quotes die mij het meest hebben doen 'verbazen':

A kite with a smaller LE will create less drag and will fly further forward in the wind window which will allow for a better upwind ability, better pop when unhooked, and more depower overall since your kite will fly with less drag.

Ik dacht altijd dat een kite met een dikkere LE meer in het windvenster stond (minder aan de rand van het windvenster), waardoor hij constantere druk leverde en dus meer druk geeft voor een goede pop. Wat is hier nou juist?


“In general, a larger LE will provide the kite with more structure, slow down the turning, and increase lift in the kite. A smaller LE will tend to have less structure, faster turning, and less lift,” Amery Bernard.

Een dunne LE betekent dus minder lift, maar dan vraag ik mij af waarom de Ozone Edge altijd een dunnen LE heeft gehad en als big air/race kite op de markt is gezet. Voor een goede afzet in overpowered condities wil je toch snel je kite kunnen insturen zodat je niet zo lang je rail hoeft te houden tijdens de afzet wat alleen maar moeilijker wordt naarmate je meer overpowered staat.


“A C-shaped LE means more power during turns, while a Bow/Delta shaped LE equals less power during turns,” Peter Stiewe.

Mijn ervaring wijst toch ook echt anders uit. De Core Riot XR had wel degelijk veel druk tijdens het sturen van de kite bij bijvoorbeeld transitions. Ik had het gevoel dat de XR veel meer druk behield dan bij mijn Fuel (2007). Aan de andere kant heb je wel de meeste pull tijdens een kiteloop met C kites. Geen eenduidig antwoord dus volgens mij.


The edge is a dangerous place to live!

vrank 15 September / 2010 / 07:54

Goed artikel! Vraag me al een tijdje af wat een grotere leading edge nog meer doet dan wat meer stijfheid in de kite te krijgen.

Mysteries unsolved!

dr511 15 September / 2010 / 08:47
Quote: cozmo - 15 september, 2010 (09:51)

er spelen ook meer dingen mee he
de edge heeft naast een dunne le ook een enorm uitgerekt profiel dus een smalle dunne vleugel.
Het zijn toch alle dingen samen die de kite maken dus niets is per defenitie uitgesloten
Ik heb het in Fehmarn mogen meemaken hoe daar om de dag prototypes binnenkomen die weer getest worden met knoopje hier dingetje daar
en hoppa weer een milimetertje van dat paneel.
als je dat als werk hebt ben je snel klaar met kiten.
rakje heen rakje terug
ff tunen rakje heen rakje terug
weer een knoopje
en dat de hele dag door.
Ze stoppen gewoon 2 jaar aan varen in een kite voordat ie op de markt komt.
moet je er gewoon een hobby naast nemen om het kiten leuk te houden
Ziki Ondergoed, schultenbrau

cozmo 15 September / 2010 / 08:57

En toch ben ik niet overtuigd van alle info van de kite designers. Ook dat pop verhaal met dunne LE aan het rand van het windvenster = meer pop. Je wil toch eigenlijk gewoon een kabelbaan in je handen hebben en dat gevoelt wordt eerder bereikt met een kite dieper in het windvenster.
The edge is a dangerous place to live!

steenbeek 15 September / 2010 / 09:05

“In general, a larger LE will provide the kite with more structure, slow down the turning, and increase lift in the kite. A smaller LE will tend to have less structure, faster turning, and less lift,” Amery Bernard.


Een kite met een dikkere LE wordt meestal ontworpen voor weinig wind (cabrinha contra) De lift van een kite kan je met deze formule berekenen

Lift = 1/2 * luchdichtheid * V^2 * opp kite * lift coefficient.

Door de LE dikker te maken wordt de lift coefficient hoger, dit zie je dus ook niet bij kleinere kite die voor meer wind ontworpen worden aangezien de drag ook omhoog gaat bij een hogere lift coefficient. Beetje te volgen?:P

cozmo 15 September / 2010 / 10:03
Quote: steenbeek - 15 september, 2010 (11:05)
“In general, a larger LE will provide the kite with more structure, slow down the turning, and increase lift in the kite. A smaller LE will tend to have less structure, faster turning, and less lift,” Amery Bernard.Een kite met een dikkere LE wordt meestal ontworpen voor weinig wind (cabrinha contra) De lift van een kite kan je met deze formule berekenenLift = 1/2 * luchdichtheid * V^2 * opp kite * lift coefficient. Door de LE dikker te maken wordt de lift coefficient hoger, dit zie je dus ook niet bij kleinere kite die voor meer wind ontworpen worden aangezien de drag ook omhoog gaat bij een hogere lift coefficient. Beetje te volgen?:P

Lees dan nog maar even goed alle informatie uit het originele bericht. Dikkere LE is zwaardere kite dus minder geschikt voor licht weer. Tevens geeft een dikkere LE meer 'drag' wat ook ten nadele van je licht weer eigenschappen komt. Ook wil je in weinig wind goed en efficient hoogte kunnen lopen wat je weer berijkt met een dunne LE omdat hij dan meer aan de rand van het windvenster staat.

Hoe kom je er overigens bij dat de lift coefficient beinvloed wordt door de dikte van de LE? Ik merk dat nergens op uit jouw verhaal of formule.
The edge is a dangerous place to live!

steenbeek 15 September / 2010 / 10:19
de lift coefficient is een waarde die afhangt van de doorsnede van de kite. Vergelijk dit met de vleugel van een straaljager, die erg dun is omdat er op hoge snelheid gevlogen wordt en een kleine 1motorig vliegtuigje die die een dikke vleugel heeft.

Een lichtwind kite met een dunnen LE zal idd lichter zijn, maar door de verandering in het profiel(doorsnede) zal hij niet genoeg lift meer creeren om in de lucht te kunnen blijven.

Je bent inderdaad ook gebaard bij goede eigenschappen voorhoogte lopen, daarom zal je een afweging of een gemiddelde willen nemen voor dikte van je LE.

dr511 15 September / 2010 / 18:00

kijk beetje plussen en minnen en klaar is het weer.
tis niet alleen de LE die een kite maakt cozmo
Ziki Ondergoed, schultenbrau

johndoe 15 September / 2010 / 18:57
dit stijgt mij te boven

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Slis 15 September / 2010 / 19:16
zover ik weet:
Dikkere LE, = meer in windvenster = minder goed upwind
meer pop (omdat die meer in windvenster staat)
minder recht omhoog bij sprongen = omdat die meer in windvenster staat
sprongen zijn vaak wel ver met gedurende de sprong veel power erin...
(geen echte sweeffase)

loops zijn met veel power in de gehele ronde
dunnere LE = verder in windvenster = beter upwind
meer recht omhoog, sprongen vaak lang en floaty (echte sweeffase)

maar wat is dik en wat is dun?
BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

dr511 15 September / 2010 / 19:56

mijn LE is ook dik
maar die zorgt toch voor een echte zweeffase
Ziki Ondergoed, schultenbrau

mig27 15 September / 2010 / 20:59
Zijn algemene regels.
Hier al eerder gezegd, een kite is een combinatie van veel factoren. En vaak zorgt de ene aanpassing voor bijvoorbeeld meer lift voor een problemen bij iets anders, zoals goed hoogte kunnen lopen bijvoorbeeld.

Kortom, een kite is een compromis van al deze "rules of thumb".
Nog steeds lid van het NKV

KJH22 15 September / 2010 / 21:27
En die beste compromis is mijn kite

eddyc 16 September / 2010 / 05:28
Dus de Best Nemesis 2008 en 2009 waren heel goeie kites:
Dunne LE
Hoge A/R
...


eddyc