Forward fin cant (how the fin tilts in relation to the bottom of the board) is normally set between 6 & 9 degrees, increasing speed through turns & drawing tighter arcs than more upright fins.
The DEVIANT FIN, developed by RADCOR Design Studio & Firewire, applies that same principle to the rear thruster fin. The DEVIANT automatically adjusts 7° of cant in either direction (14 degrees total range of movement) and noticeably increases speed & responsiveness by reducing rail-to-rail drag, & shortening the turn radius: your board will feel faster & looser. Throughout our testing we felt the benefits of the automatically canted rear fin immediately!
We designed a neutral template for the first release which is very close to a FCS M5 or a Futures FEA outline.
zie je die verdikking op de basis van de fin?
Hier zit een knikpunt dan de fin laat bewegen 7 graden naar links of rechts
als je onder je board kijkt staan je twee buitenste finnen ( bij een thruster set up) naar buiten onder een hoek
De Diviant fin is dus bedoelt als je middelste fin bij je thruster setup.
Hij kan in totaal 14 graden heen en weer bewegen wat je aanmerkbaar gevoel geeft in reactie en snelheid van je board
ook kun je nog korter draaien.
Je board word sneller in de bochten en geeft je een losser gevoel
Tjek www.firewiresurfboards.com voor meer info of stel je vraag op het fire wire forum.
Maar het idee van een fin is toch dat deze zijwaartse krachten opvangt?? En nou knikt deze..... Lijkt me niet echt wenselijk.........Alsof je rijdt in een auto met zachte banden, en bij elke bocht je over de wangen van je band heen rijdt.....
Hij knikt ook tot een bepaald punt
dat is ook het verschil met bv flexibele finnen die blijven veren
deze fin knikt tot onder een hoek van 7 graden wat op dat moment de perfecte hoek zou zijn
ook vervormd hier door de fin niet zoals bij flexibele finnen waardoor ook de hydrodynamische werking van de fin optimaal blijft.
als je het met auto's wil vergelijken kun je het beter vergelijken met de camber van je voorwielen welke ook onder een hoek staan als je de bocht omgaat waardoor je een betere wegligging in de bochten hebt.
Ik ben zelf ook benieuwd of het in het echt ook werkt en het een betere surfervaring geeft maar goed ik heb em nog niet binnen.