Reacties
johndoe 23 June / 2003 / 12:19

ik kom dat klote forum van kitesurf.nl niet eens meer op :X|:(!!

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Johannes 23 June / 2003 / 12:31
is ook niet erg...;)
himal gek!

Fokke 23 June / 2003 / 15:38
wel vervelend want dan kun je de review niet meer lezen :)
NVWK [www.wedstrijdkitesurfen.nl]

Fokke had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Takoon Furia LTD (2010)

Johannes 23 June / 2003 / 16:51

deel 1 review:

Dat krijg je als je op een windloze dag, waarop je de spierpijn van 3 dagen kiten probeert te verwerken, een testverslag schrijft: hij wordt zo lang dat ie niet in een keer op het forum past: hier dus deel 1:

Na de 17 ongeveer 10 uur gebruikt te hebben in verschillende omstandigheden (wind varierend van 10-20 knopen) en de 12 ook ongeveer 10 uur (wind varierend van 16->30 knopen) wordt het tijd voor een verslagje:

Ik weeg 73kg, en vaar sinds begin 2001, eerst met AR5 9,5 en Rhino I 16, het afgelopen jaar met X2 14 en 10. gebruik de Underground WT147
Wordt niet gesponsord oid en betaal dus uit eigen zak.

Aanvankelijk was ik niet van plan om nieuwe kites te kopen, maar door goede recensies hier en daar besloot ik bij boardsports.nl een testritje te maken met de BT 14. Na een uurtje varen was ik verkocht, al had ik ook graag nog eerst de X3 en de slingshots uitgeprobeerd (Rhino II heb ik wel getest maar heeft te weinig depower), en ruilde ik de X2’s in voor een 12 en een 17. Voornaamste reden op dat moment: betere depower en vaareigenschappen die het voor mij makkelijker maakten om gelijk betere prestaties uit de BT 03 te halen. Met de BT 14 kwam ik al direct hoger dan met de X2 14!

Na een aantal weken met redelijk wat wind kan ik voor mijzelf concluderen, en hierbij ga ik voornamelijk vergelijkingen maken met de X2, dus niet met ander 2003 materiaal,
De kite: materiaal is superlicht, wat waarschijnlijk de reden is voor de goeie low-end en stabiliteit in de lucht. Afwerking is redelijk, maar niet zo stevig als de X2. De lichte stof lijkt mij ook nadelen te hebben voor de de duurzaamheid, zeker wat betreft de LE, maar of dit werkelijk zo is zal de tijd leren.
Er zijn al verhalen gepost op kitefrum.com over tubes die (ondanks veel R&D sinds in 2000 veel tubes van Cabrinha mankementen leken te hebben) ontploften, maar of dit waar is…?. Zelf maakte ik mee dat de hoofdtube van een BT 12 die op het strand lag spontaan ontplofte, en afgelopen donderdag, toen ik mijn 17 bij wijk aan zee uit het water moest herstarten vouwde de LE dubbel, waarna ik de hoofdtube hoorde knallen. Ik moest dus naar de kant zwemmen, en zag dat de tube was gescheurd ten hoogte van de opening, midden op de tube, waar je deze in- en uit- kan halen, waarschijnlijk was hij gescheurd doordat de klittebandsluiting zich opende (deze stond open toen ik eenmaal op de kant stond) en de tube langs het klitteband schuurde. Kan bij iedere kite gebeuren? Ik weet het niet, het was de eerste keer dat ik een probleem had met een tube (heb in 2 jaar tijd nog nooit een tube hoeven plakken) en het dubbelvouwen tijdens de waterstart gebeurde mij ook wel vaker met andere kites, dus de omstandigheden waaronder het gebeurde waren wat mij betreft niets bijzonders. Had ik de tube harder moeten oppompen? Volgens mij niet, toen ik het water opging was deze goed op spanning. Op de BT 12 zit bovendien een korte tube die langzaam leegloopt, dit viel direct op na de eerste keer varen en lijkt dus een fabricagefout te zijn. De pomp die meegeleverd wordt is bovendien slecht van kwaliteit: De tuutjes passen niet op het ventiel van de LE (wel een handig systeem overigens) en ook na bijsnijden krijg je hem niet passend voor alle tubes, en een van de hendels brak af na de 10e gebruik. Schijnt niet onder garantie te vallen. De carbonlatjes zijn uitneembaar voor vervoer, maar in de praktijk zal je dit niet snel doen, en de kite is dus doorgaans minder goed op te vouwen dan de X2.
OK, tot zover de kritiek. Naar het schijnt is de service van Cabrinha goed: ik krijg als het goed is deze week dinsdag nieuwe tubes, en ook andere fouten zouden snel hersteld worden. De vraag die bij mij opkomt is of ik hier ook wat aan heb als ik komende winter in Australie zit? Misschien kan iemand van Cabrinha reageren? Op kiteforum.com heerst deze discussie ook, en het is interessant te melden dat de pro’s die door Cabrinha gesponsord worden maar 1 setje fabrieksmateriaal per jaar schijnen te krijgen, dus het zou toch tegen een stootje moeten kunnen... voor vervolg en de vele positieve kantenzie deel 2...

himal gek!

Johannes 23 June / 2003 / 16:52
zo kan het ofcourse ook..! ;)
himal gek!

Johannes 23 June / 2003 / 16:52

deel 2 review:

De bar: sterk en licht (carbon), de ‘powergrip’ is mij te hard (heb liever de grip van de naish-bar). Het opbergmapje kan wat mij betreft ook direct vervangen worden door de elastiekjes van Naish (maar daar zullen zij wel patent op hebben). Het powerlock systeem vraagt even gewenning, maar geeft enorme boost in de lucht en is een echte innovatie. Bovendien kan je ook opeens weer genieten van het tweelijns (of fixed loop) gevoel, leuk voor de wake-style. Heb helaas ook alweer berichten gelezen dat de depowerlijn (plastic over touw, loopt soepel door de ring) bij sommigen is afgebroken, maar dit zou ook een fabricagefout zijn in beperkte oplages: zie voor de discussie kiteforum.com Over de depowerloops van de X2 werd hetzelfde gezegd toen ze net uitkwamen, maar heb na een jaar intensief varen nooit problemen gehad..De safety zit aan de stuurlijnen bevestigd, waardoor het wat zekerder is dan een systeem aan de bovenste lijnen (die vaak geroteerd zijn na sprongen waardoor de safety minder goed kan werken) maar het roteren van de bar met de safetylijn om alle lijnen heen is soms wat lastig. De depowerlus mag van mij wat kleiner, zodat de de bar wat dichter bij je komt te staan bij volledig aantrekken en van je af duwen.

Varen: De 17 heeft een verbazend goeie lowend voor zijn hoge AR, en dit is ook te danken aan de powerlock: hierdoor komt hij wat meer achter in het windvenster te staan en denk je soms met een Rhino van doen te hebben: enorme grunt die je alleen door goed kanten van het board in bedwang kan houden. Heel hoog aan de wind (zoals met de Rhino II) kom je niet, maar het is absoluut ontspannen voor de armen om niet te hoeven sinussen, en voor je gevoel ben je al bij weinig wind aan het rippen. Als je de kite depowert verandert alles: hij is snel, en vangt vlagen enorm goed op. Hoe je je board gebruikt maakt ineens veel minder uit: de kite vangt alles op. Bij vlagen wordt de wind goed geloosd, en is de vaart goed uit het board te krijgen als je bang bent om je edge te verliezen door de snelheid. Bij de X2 was depoweren voor mij alleen mogelijk door boardbeheersing en het feit dat de X2 ver in het windvester kan vliegen. Nadeel is dan dat de kite na een vlaag weer wat ver terug gaat in het venster en vervolgens snelheid opbouwt en je een enorme ruk krijgt. Het is wel makkelijker om snelheid te ontwikkelen en hoogte te lopen met de X2 tov de BT03. De 12 heb ik niet gebruikt met heel weinig wind, vanaf 16 knopen was er iig goed mee te varen. Het effect van de powerlock lijkt iets minder dan op de 17. De high-end is ieder geval verbazend goed: De eerste keer dat ik ermee op het water stond nam de wind snel toe tot vlagen van 22m/s (volgens Waterland) De vaart is dan nog goed uit het board te halen, en terwijl de ene na de andere kleine kite al van het water moest voelde ik me zelfs nog op mijn gemak (wat veranderde toen ik eenmaal op de kant was en richting de duinen werd gesleurd). En de jumps….

Jumps: De BT kan goed gedepowerd naar boven worden gestuurd, en hierdoor kan je makkelijk je edge houden tot het moment van afzet: je trekt de bar aan, locked, en je gaat hoooog. Hangtime ook zeer goed en met name de landingen zijn itt tot de X2 zeer geleidelijk en daardoor makkelijker. Bij de X2 kon ik heel wat wind houden, maar op een gegeven moment kon ik de kite niet meer hoog genoeg insturen zonder mijn edge te verliezen, waardoor ik lange en lage sprongen kreeg, gevolgd door een wipe out. Voor de goede orde: de X2 kan het wel, maar vereist meer techniek, en liefst een board met veel vin-oppervlak. En ik kan het dus beter met de BT dan met de X2. Wie de toppers bezig ziet met de X2 weet dat de tekortkomingen dus eerder bij de kiter liggen dan de kite…maar aangezien ik de techniek dus niet goed genoeg beheers (en niet met een mutant vaar) ben ik blij dat de BT het makkelijk maakt om hoge sprongen te maken, zelfs als je overpowerd bent, zoals met 22m/s, kan je de kite toch nog echt omhoog krijgen en gecontroleerde sprongen maken…scary hoe hoog je komt. Ik gebruik 1 bar voor de 12 en de 17 en misschien dat hierdoor toch een redelijk verschil in snelheid te merken is tussen beide kites. De 17 is snel genoeg, ook om transitions te maken met niet al te veel wind, de 12 is soms bloedsnel, en je moet wel even gevoel ontwikkelen voor waar ie is gebleven tijdens een sprong. Transitions met de 12 zijn een lachertje. Als je in de powerlock stuurt heeft de kite natuurlijk veel meer input nodig om te keren dan gedepowerd, dus ook hier moet je rekening mee houden. Vlak voor het einde van je sprong weer uit de powerlock maakt de landing dan ook iets makkelijker.

Golfrijden: Door de goede depower-eigenschappen kan je de kite makkelijk in de lucht parkeren en een golfje afgaan. De kite blijft sowieso erg stabiel in de lucht staan, stallt nauwelijks, maar omdat de 12 wel snel is kan ik me voorstellen dat dit tegen je gaat werken in hoge golven.

Conclusie: Ik ben zeer, zeer tevreden met de vaareigenschappen van de BT 03 en zie het als een verbetering tov de X2 omdat het voor mij makkelijker wordt met meer wind te varen, hoge sprongen te maken en technische trix uit te halen, maar maak me wel zorgen over de kwaliteit van het materiaal.

+ punten: licht, goede depower, zeer goede lift en hangtime, de 17 heeft een goede lowend en is snel genoeg voor transitions, het powerlock systeem brengt weer een nieuwe dimensie in je mogelijkheden om wakestyle te varen of juist niet.

- punten: Kwaliteit van het materiaal heb ik mijn twijfels over, grip van de bar voor mij te hard, depowerlus mag kleiner, de pomp sucks big time.

ik hou jullie uiteraard op de hoogte van de service van Cabrinha, en of het materiaal de tand des tijds zal doorstaan,

greetz, Niels

himal gek!