Reacties
Balance 10 January / 2011 / 16:40
Ziet er net uit. De kites zijn t.o.v. de boards niet echt bekend in België. Wordt er in NL veel mee gevaren? Kwaliteit/performance/tevredenheid...?
Icarus kiteshop & Duotone

Balance had een 4 sterren sessie in Blankenberge met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Cabrinha Drifter (2012)

cozmo 10 January / 2011 / 17:03
Ik vaar met de Spleene SP-X 7 en 10.5. Ben er erg tevreden over. Was op zoek naar een vervanger van mijn Fuels uit 2007. Wilde een directe kite met een grote windrange, fatsoenlijke bardruk en degelijke kwaliteit. De afwerking is goed, de sterkte/kwaliteit van het materiaal kan ik alleen op het oog beoordelen aangezien ik de kites pas net heb. De tijd zal het dus uitwijzen, maar ik ben er super tevreden over.

De kites zijn echt super stabiel ivm mijn Fuels 2007/2008 en als je de kite crasht blijft hij netjes op 1 tip wachten aan de rand van het windvenster. Verder vind ik ze een bizarre low-end hebben en hebben ze goede lift en hangtime.

Zijn er dan ook negatieve punten? Tuurlijk. De tas vind ik niks, de kite heeft in totaal 4 katrolletjes op de bridle aan de voorkant (dus niet op de stuurlijnen) waar ik persoonlijk ook geen voorstander van ben ivm extra slijtage en de bar heeft nog wat aandachtspunten die verbeterd kunnen worden.

Qua shape lijkt de SP-X veel op de RPM (open C-shape) alleen heeft de SP-X volgens mij een dieper profiel en mist de middelste strut waardoor je een groter effectief oppervlak krijgt.
The edge is a dangerous place to live!

Th0mas 10 January / 2011 / 18:52
coole mini-review cosmo!
BELGIUM

Th0mas had een 5 sterren sessie in Oostende met maar liefst 49 - 50 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

KITEFLIGHT 10 January / 2011 / 19:20
Ik heb zelf de vorig jaar met de Q gevlogen 9 en 12, ben erg benieuwd naar zijn vervanger... ziet er top uit, SP-X ook in handen gehad, erg tevreden over.. zoals cozmo al zegt is het zeker een kite die vergelijkbaar is qua eigenschappen met andere freestylekites.. Ik was erg onder de indruk van deze kite... Een redelijke low-end (was de Q gewend 12 was qua low-end vergelijkbaar met speed3 15 meter op landboard) Q9 kon k varen vanaf 14 knopen.. dus dan ben je al snel aan een groter maatje nodig qua SP-X wat opzich niet erg is.
SP-X reageerde lekker direct, erg sterke high-end, een dikke pop, en een zieke pull tijdens loops.. van meerdere mensen gehoord dat ze dat nog nooit zo extreem ervaren hadden bij andere kites.

Hopen dat het materiaal snel binnen NL te testen is, ben erg benieuwd.

KappuhH 10 January / 2011 / 22:41
Hmm een directe kite met 4 katrollen. Oke.

cozmo 11 January / 2011 / 06:46
Quote: KappuhH - 10 januari, 2011 (23:41)
Hmm een directe kite met 4 katrollen. Oke.
Zo'n opmerking zegt meer iets over wat ze bij Zeeko kites kennelijk niet voor elkaar hebben gekregen dan over de SP-X.

Ga er eerst gewoon zelf aan hangen voordat je een mening vormt, dat voorkomt een hoop gelul op internet.
The edge is a dangerous place to live!

Nature 11 January / 2011 / 11:03
En dat deed Cozmo natuurlijk nooit!
Katrollen maken een kite Altijd iets indirecter maar of dit nu merkbaar is is de vraag.
Zowiezo stuur je niet met je voorlijnen dus who cares als daar catrollen zitten .
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

cozmo 11 January / 2011 / 11:50
Quote: Nature - 11 januari, 2011 (12:03)
En dat deed Cozmo natuurlijk nooit! Katrollen maken een kite Altijd iets indirecter maar of dit nu merkbaar is is de vraag. Zowiezo stuur je niet met je voorlijnen dus who cares als daar catrollen zitten .
Als ik een kite leeg zie lopen met eigen ogen, als ik een kite hoor flapperen met eigen oren dan kan ik daar inderdaad mijn mening over vormen op basis van mijn eigen waarnemingen.

Ik vind het knap als je kan zien dat een kite indirect stuurt, laat staan dat je dit bedenkt op basis van de informatie dat er 4 katrolletjes op de kite zitten. Dan heb je het zelf niet ondervonden of waargenomen en kan je dus geen objectieve mening vormen. Verder nog commentaar Nature? Want je voelt je kennelijk nog altijd aangesproken door het commentaar wat ik destijds heb geleverd op de kites die jij verkocht. Daarnaast zal ik er niet rijker van worden als mensen met Spleene gaan varen.
The edge is a dangerous place to live!

Marc_87 11 January / 2011 / 19:27
Ik vind die HT Rip er echt super bruud uit zien! Hopelijk vaart die ook zo.

En even over de katrollen. Het is gewoon heel simpel. Elke kite met katrollen
is gewoon minder direct als zonder katrollen. En dat is ook heel logisch want
je lijnen blijven niet op een punt zitten maar bewegen een beetje.
Powered by Flysurfer

KappuhH 11 January / 2011 / 21:13
Quote: cozmo - 11 januari, 2011 (07:46)
Quote: KappuhH - 10 januari, 2011 (23:41)Hmm een directe kite met 4 katrollen. Oke.Zo'n opmerking zegt meer iets over wat ze bij Zeeko kites kennelijk niet voor elkaar hebben gekregen dan over de SP-X.Ga er eerst gewoon zelf aan hangen voordat je een mening vormt, dat voorkomt een hoop gelul op internet.

Oke dus als ik iets zeg kun je het direct doortrekken naar Zeeko.

Maargoed als je katrollen hebt gaat daar bewegingsenergie in zitten die normaal direct doorgegeven wordt aan de kite, algemeen bekent lijkt me. 4 katrollen is trouwens wel extreem veel. heb je een foto van de plaats van de katrollen?

cozmo 11 January / 2011 / 21:38
Er zitten geen katrollen op de stuurlijnen en die hebben het meest direct invloed op, je raad het al, het stuurgedrag. Als je de bridle kan opsplitsen in 2en (linker en rechter powerlijn) dan zitten er dus 2 katrollen in de bridle van 1 powerlijn.

Ik ga niet de discussie aan over hoeveel invloed katrollen hebben op de directheid van het stuurgedrag aangezien ik mij daar niet zozeer in verdiept heb. Ik ervaar het liever zelf en vorm daarop mijn mening. Wel durf ik te zeggen dat het wel of niet hebben van katrollen op de stuurlijnen het meeste invloed heeft op de directheid van het stuurgedrag. Daarbij heb je ook nog de tip breedte, lijnlengte, breedte van de bar enz enz. Er zijn gewoon simpel veel factoren die het stuurgedrag bepalen. Nu kan je wel een heel theoretisch verhaal ophouden, maar de praktijk geeft nog het beste beeld. Meten is weten, testen is ervaren.

Maar waarom zo sceptisch KappuhH? Ik heb totaal geen baat bij het promoten van Spleene en had net zo goed met elk ander merk kunnen varen. Ik geef mijn eigen mening en probeer deze zo objectief mogelijk te doen.
The edge is a dangerous place to live!

KappuhH 11 January / 2011 / 22:28
Zoals ik zei is het algemeen bekend dat katrollen voor vertraging zorgen. Op de powerlijnen natuurlijk minder dan op de stuurlijnen maar ze zorgen altijd voor vertraging. Als ik dan lees dan er 4 op een kite zitten en hij dus heel direct zou zijn gaan er wat alarmbellen rinkelen.
Maar je hebt gelijk, het is vooral een ervaring en als jij er tevreden mee bent is dat prima! Ik zou de kites wel eens willen testen...

spleene_benelux 11 January / 2011 / 22:41
de katrollen kwestie...
in de beginfase hebben wij diverse prototypes getest, ook zonder de kartrollen.
Zoals boven al genoemd hebben wij alleen maar kartrollen in bij de powerlines wat
er voor zorgt dat de kite wat comfortabeler/ronder vliegt. Je zou er zelf een keer aan moeten
hangen. De proto's zonder kartrollen waren stukken nerveuzer. Vooral bij vlagerige wind kob je het verschil al snel merken...

KITEFLIGHT 11 January / 2011 / 22:54
@cozmo, ik deel idd de mening over zeer direct stuurgedrag, vond dit niet anders dan bij een C-kite die wel direct aangesloten stond (fuel 06, octane C-kite)
voor een foto van de plaatsing van de katrolletjes http://surfforum.oase.com/showthread.php?t=86238 op de 2e foto van boven zie je ze een beetje zitten. Eentje ter hoogte van ongeveer de onderste strut, en eentje ter hoogte van net onder de tip.

jurriaanvanduivenboden 12 January / 2011 / 07:20
ik vin de spleene Q en de SP-X alle bij super kites