Reacties
MaartenH1 07 June / 2011 / 06:36
Lijkt me lastig handhaven, ook met de buitenlandse kiters in ons land.. Verder heeft een verplichte beginnersles natuurlijk wel z'n voordelen. ben benieuwd!

martinAIR 07 June / 2011 / 06:40
Gelukkig mogen we dan nog boven de 6bft het water op! :)Ik verklaar ze voor gek!!
Blow Me Away!

martinAIR had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 35 - 47 knots op zijn Blade Trigger (2010)

Jelte 07 June / 2011 / 06:47
Nu nog even minstens tien lessen van twee uur verplicht stellen, plus examen en de toekomst van de kitescholen is ook weer veilig gesteld!
En het wordt weer een stuk rustiger op het water...
Nouja, zat erin he? Was altijd al een kwestie van tijd.
www.h2ohostel.nl // Ocean Rodeo - Stormchaser.nl

dr511 07 June / 2011 / 06:55
krijg je dan straks ook een boete als je te hoog of te hard gaat?
allemaal leuk bedacht maar goed tis papieren bevrediging.
Wel leuk als je agent bent en de hele dag op het strand mag staan met je laser gun dan bedwelmd worden door uitlaat gassen.
Mischien krijg je dan wel undercover kite agenten. Word het ineens weer aantrekkelijk om ambtenaar te worden.
Ziki Ondergoed, schultenbrau

Vliegenaar 07 June / 2011 / 07:11
Bijna iedereen heeft toch al een IKO pasje? Misschien standaard doorleren naar niveau 3 ofzo?
Alle tot nu toe fatale ongelukken kwamen voor bij gevorderde kiters, mensen die al jaren kite ervaring hadden, dit systeem zou daar dus niets aan oplossen.
Ook onze duitse vrienden met hun helmpjes en telefoonsnoer leashes zullen geen pasje hebben, doet dit plan dus ook niets voor.
Ongelukken met lessers kan je toch niet voorkomen aangezien die nog geen "kitebewijs" hebben.

Beter is gewoon goede voorlichting en zorgen dat mensen aan het denken worden gezet over zaken als veiligheid voor zichzelf en anderen.
Wat mij betreft begint dat al bij de kitescholen, vooral diegene die met vlagen naar 35kts nog hun leerlingen het water opsturen.

Bignelis 07 June / 2011 / 07:11
Jongens....het is half juni....de kranten zijn hun aanloop naar komkommertijd gestart en oefenen op het schrijven van poepnieuws....

Aandacht voor veiligheid is altijd goed, maar regulering gaat dat niet brengen. We moeten elkaar erop blijven wijzen. Afgelopen week ook de nodige beginners op Scheveningen geholpen en hen op verschillende dingen gewezen; dat de spot niet heel geschikt is om het te leren, dat hun kite te groot is, dat je kites niet op omstanders moet landen (lees crashen)....en ga zo maar door.... Maar wel vriendelijk en constructief blijven, daarmee dan maar hopen dat mensen zelf na gaan denken.

De beste spot om het te leren is niet afhankelijk van je reisafstand rookies uit Den Haag en omstreken.....
Grote dromers denken. Grote denkers dromen

Bignelis had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 17 - 18 knots op zijn Takoon Furia 2 (2009)

sjorsmaster 07 June / 2011 / 07:16
als ze ook gaan verbieden met harde wind het water op te gaan dan gaat het me wel beetje te ver.

Ik zelf vind het geen slecht idee dat iedereen les moet krijgen en dus een "diploma" halen en bepaalde veiligheidsmaatregelen onder de knie moeten hebben voor ze echt zelfstandig het water op mogen.
www.lerenkitesurfen.nlwww.deboardshop.nl

-DAVE- 07 June / 2011 / 07:19
Nou, dat gaat het niet worden denk ik.

Maar het zou geen kwaad kunnen dat bij de kitescholen al vaarregels ook worden uitgelegd.
Beroepsvaart, zeilvaart, gemotoriseerd vs. winddriven... bladiebla
En vooral de voorrangs regels , loefzijde, bakboord, stuurboord.

Mondeling toegelicht (dmv. folders boekjes etc.)

Helaas moet een persoon zelf al verstand en fatsoen hebben, want dat krijg je na het 12e levensjaar er niet meer in.


Vaarbewijs heb ik zelf ook al, maar zodra je buiten de betonnig bent, kan je als 9 jarige al met een motorboot -zonder vaarbewijs- 140 km /p uur het water over rammen of met jetsi. OP zee heb je dus als snelle motoboot vaarder niet eens vaarbewijs nodig.
Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

karel79 07 June / 2011 / 07:24
Uit het kranten artikel:
De meeste incidenten zijn het gevolg van materiaalpech of van het verkeerd terecht komen na een sprong.
Negen van de tien keer komt een incident door gebrek aan vaardigheid.

Hoezo jezelf tegenspreken? Wat heeft materiaalpech met vaardigheid te maken? En verkeerd terecht komen na een sprong? Beginners maken geen sprongen die hebben het al moeilijk genoeg met op hun boardje te staan. Dus met een vaarbewijs los je niets op, want dat voorkomt deze problemen helemaal niet!

Wat naar mijn mening een veel betere oplossing zou zijn is dat er bij de spot toezicht komt incl reddingsboot.

Lars_023 07 June / 2011 / 07:25
Als je dan al wil reguleren dan via een verzekeringsstelsel.
Extra verzekering verplicht stellen. De verzekering kun je pas afsluiten als je een vaardigheidsbewijs van een erkende kiteschool hebt. Controle van de kitescholen kan dan bij de verzekeringsmaatschappij liggen (goede kitescholen verlagen het risico tot uitkeren). Niet verzekerd het water opgaan is strafbaar en zorgt bij ongelukken voor hoofdelijke aansprakelijkheid.

In ruil daarvoor wel meer water beschikbaar stellen om verder risico te minimaliseren (lobby vanuit verzekeringsmaatschappij).

Lars_023 had een 4 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 22 - 26 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

Britbr 07 June / 2011 / 07:28
Vaarbewijzen etc.... kost alleen maar geld. Beter houden we op met dat gelnl over diploma's en zoveel mogelijk regeltjes. Als je een zeilboot wilt huren kan dat ook zonder enig probleem. Windsurfen trouwens ook weer een aantal mooie gevalletjes van langs zien komen op Scheveningen (en lang niet altijd zelf lopend). Eigen verantwoordelijkheid blijft meest belangrijk!

Hoeveel (dodelijke) ongelukken gebeuren er bij:
- zeilen?
- windsurfen?
- wintersporten?
- tarpsurfing?

Britbr had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 35 - 45 knots op zijn Takoon Furia 2 (2009)

Magic_Ed 07 June / 2011 / 07:31
Voor dat je nieuwe wetgeving bedenkt is het verstandig om eerst te definieren wat je gaat oplossen: wat is het probleem en wat zou de ideale situatie zijn.

Vervolgens is dan de vraag waarom je dat niet met de huidige regelingen kan bereiken (volgens mij kan je iedereen die zich misdraagt op het water dan wel het land al lang aanpakken) en als dat wel kan, waarom je dat niet doet dan.

Pas als je weet waar, met de juiste inzet van mensen en spullen, de tekortkomingen in de huidige wetgeving zitten kan je overwegen om wetgeving aan te passen. Maar dan moet je wel weten hoe je die kan handhaven, anders is het alsnog een nutteloze wet.
w w w . v e r s u s s h o p . n l

Britbr 07 June / 2011 / 07:33
@Lars_023:

GEEN VERZEKERINGSTELSEL, dan heb je straks helemaal niks meer te zeggen!

Britbr had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 35 - 45 knots op zijn Takoon Furia 2 (2009)

Lars_023 07 June / 2011 / 07:45
Quote: Britbr - 7 juni, 2011 (08:33)
@Lars_023:GEEN VERZEKERINGSTELSEL, dan heb je straks helemaal niks meer te zeggen!
Wat bedoel je?

Lars_023 had een 4 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 22 - 26 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

idefixe 07 June / 2011 / 07:50
Je zou bijna denken dat de kustwacht het item "kitesurfen" gebruikt om meer aandacht te krijgen?

citaat persbericht Kustwacht:
Kustwacht heeft druk Hemelvaart weekend. 5 juni 2011

Overzicht van hulpverlening van donderdagochtend tot zondagavond.

Pleziervaart: 75 incidenten
Strand en zwemmers: 5 incidenten
(Kite) surfers 6 incidenten
Beroepsvaart 2 incidenten
Duikers 1 incident
Luchtvaart 2 incidenten

Totaal 91 incidenten.
Hulpverlening heeft plaatsgevonden op de Noordzee, Waddenzee, IJsselmeer, Markermeer, Randmeren en de Zeeuwse - en Zuidhollandse stromen.
Ingezet zijn eenheden van de K.N.R.M., het Kustwachtvliegtuig alsmede lokale hulpverleners.

Vermeldenswaardig zijn de volgende incidenten:

Een speedboot vertrokken van Terschelling naar Harlingen meldde later bij de Pollendam bij Harlingen aan de grond gelopen te zijn. Een zoekactie leverde in eerste instantie niets op. Het ingezette Kustwachtvliegtuig trof het bootje en de opvarenden uiteindelijk aan op de Vliehors, aan de Noordzeekant van Vlieland.

Ook de jaarlijkse sloepenrace van Harlingen naar Terschelling leverde de hulpverleners handen vol werk op. Van 5 sloepen moest de bemanning, totaal 40 personen worden geëvacueerd. Allen zijn veilig aan wal gebracht. Ook de sloepen zijn geborgen


http://www.kustwacht.nl/nl/persberichten.html
Slingshot , Gibbon