"Know it all" Magic Ed verrast ons met een zeer complete review van een Firewire wave boardje
Review Firewire KQF600S
Na de beste Nederlandsche zomer sinds jaren en met "Down to the Spot" in aantocht is het weer tijd voor de review van een waveboard. Deze keer is het de beurt aan een fish van het Australische Firewire, waarvan de kitesurf line gedragen wordt door Felix Pivec.
Board
Firewire KQF600S
maten: 6.0' x 19.125" x 2.25" (183 x 48.6 x 5.7 cm)
gewicht: 3.5 kg kaal
nose rocker 11.5 cm
tail rocker 4 cm
bijzonderheden:
- 5-fin setup
- swallowtail
- balsa rails
- concave bodem
- Future Fins Quad Vector II F4(375) fins
- Future Fins finbox systeem
- sandwich constructie
Boardkeuze
Na de verkoop van m'n vorige productieboard (Slingshot Coupé, zie review (http://www.hanglos.nl/news/268026/kitesurfnews-review-slingshot-coupe-6.0-surfboard.html)) was ik op zoek naar een volgend productieboard. Niet omdat de vorige niet beviel, maar omdat ik het leuk vind om verschillende boards te proberen.
In de afgelopen jaren ben ik er wel achter gekomen dat je na een korte testrit er snel achter bent of het board totaal niet bij je past. Maar een board beter leren kennen doe je in dagen, niet in uren, dan maar kopen dus.
Het uitgangspunt: ik wil een board waar je in Nederland goed mee kan varen met mijn gewicht (95 kg) en stijl (altijd strapless, af en toe wat springen, vooral golfrijden maar af en toe ook wat spelen). Voor marginale omstandigheden heb ik al een fantastische quad retro fish (DC Boardz custom), dus het board moet een beetje allround inzetbaar zijn: vanaf 18 tot 28 knopen en in NL golven van 1 tot 3 m. Daarbij opgeteld mijn voorkeur voor een quad setup en je komt al snel op een fish.
De positieve verhalen op verschillende fora en natuurlijk van Felix Pivec en Christian Bakker hadden er voor gezorgd dat ik benieuwd was naar de Firewire boards. Firewire is een Australisch bedrijf dat al langere tijd zeer succesvol sandwich surfboards maakt. Sinds een paar jaar zijn daar ook (een beperkt) aantal kitesurfboards bij gekomen. In het verleden hadden de boards altijd een ventiel, maar dat is bij de meeste boards nu verleden tijd: het bleek niet nodig te zijn.
De eerste stappen in de kitesurfwereld waren niet geheel foutloos: ondanks de versterkte constructie was er soms enig elamineren en/of een breuk. Typische aanloop problemen bij de overstap naar een markt waar de krachtverdeling toch net iets anders ligt. Maar nu lijken deze problemen verdwenen: er zijn mij geen negatieve berichten over de constructie bekend.
De filosofie van Firewire is dat een kitesurfboard niets anders zou moeten zijn dan een surfboard. Al hun kitesurfboards zijn dan ook surfshapes, die versterkt zijn. Mocht je eigen wensen hebben dan kan je altijd een custom laten bouwen. Voor de standaard boards is dat niet nodig, het maakt ook niets uit voor de bouwwijze: alle boards zijn met de hand gemaakt.
Eerste indruk
Bij het uitpakken van het board vallen twee dingen onmiddelijk op: het board is niet geheel wit, zoals traditionele Firewire boards, maar heeft een groene print, en de tail is erg dun (Eddyc zou er blij mee zijn). Die print is niet storend en ik vind een kleurtje wel fijn, vind je je board ook wat makkelijker terug. De afwerking is subliem te noemen. Wat wordt er geleverd:
- een Futures Quad Vector II F4 vinset (daarover later meer).
- een setje schroeven om voetbanden te monteren. Voetbanden worden niet meegeleverd. Voor mij een prima keuze, want ik monteer toch geen voetbanden, en ik denk dat het beter is om je eigen voetbanden uit te kiezen.
- een zeer dunne swallowtail.
- een lichte concaaf.
- een mat, licht weerstand biedend bovendek, zonder ruw te zijn voor de huid (golfsurfen!), zodat het aanbrengen van wax lekker makkelijk gaat.
- een uitgebreide instructie sticker op het board.
- 5 vinboxen (dus zowel quad als thruster setup kunnen gebruiken).
Dat er geen pads bijgeleverd zijn vind ik minder, vooral een tailpad is iets wat volgens mij iedereen gebruikt, daarnaast heb ik een voorkeur voor een frontpad (omdat wax na drie kwartier weggeduwd is), maar daar verschillen de meningen aanzienlijk over.
Het board voelt licht aan, wat een gevolg zou moeten zijn van de sandwich bouwwijze (bij meting blijkt dit een illusie te zijn). Maar ik ben niet zo overtuigd van de gewichtsverschillen tussen kitesurfboards. Eerlijk gezegd denk ik dat het helemaal niets uitmaakt met varen (het verschil, inclusief de vinnen, pads en wax is meestal minder dan 1 kg).
Eerst maar eens een setje pads gekocht, geplakt en de rest van het board gewaxed! Daarna een eerste sessie: het board voelt meteen zeer vertrouwd aan. Dat kan betekenen dat het een erg lekker board is, maar ook dat het een allemansvriend is, wat ook vervelend kan worden. Nog even wat meer testen dus.
Genieten van de Nederlandsche zomer
De slechtste zomer sinds 1906, half Nederland depressief hunkerend op zoek naar last-minutes naar de zon, maar wat een wind... De keren dat ik tijd had om te kiten (ja er schijnt af en toe ook nog gewerkt te moeten worden) stond er of niets of veel wind. Dus echt zoeken naar de lowend zat er niet in. Maar zoals eerder vermeld, daar was ik ook niet naar op zoek.
Dus altijd met maximaal 9 m2 (Fuels 2010/2011) het board getest: met quad setup, met andere finnen en met een thruster setup. Conclusies:
- board is erg soepel in chop (is ook een bekende eigenschap).
- bochten op de vinnen draaien gaat eenvoudig, snel en met weinig kracht.
- carvebochten op de rail zijn uitstekend te maken (vrij dunne rail).
- goede mix van ronde rail voor en scherpe rail achter: sliden over het midden/de neus gaat makkelijk, maar ook radicale turns op de golf gaan prima.
- voor fin-first rides wat weinig volume in neus, maar gaat wel.
- weinig volume in tail zorgt er voor dat je even wat snelheid moet opbouwen, maar dan loopt ie ook.
- eerste board waarbij ik een thruster setup prefereer boven een quad setup.
- board breekt makkelijk uit als je wilt in de thruster setup.
- levendige snelle plank, voelt in het algemeen aan als een verlengstuk van jezelf
- hoogte lopen gaat uitstekend, ook door de dunne rail, daarmee kan je gemakkelijk een lange waterlijn creëren.
Over de vinnen
Firewire heeft gekozen voor Future Fins als finbox systeem en daar ben ik heel blij mee. In mijn ogen zijn de Future boxen uitstekend geschikt voor het kitesurfen, sterk genoeg, maar de vinnen breken wel voordat je board breekt. Zijdelingse krachten kunnen in dit systeem, in combinatie met vibraties, niet de inbus-boutjes er uit drukken. En de vinnen zijn vrij goed verkrijgbaar (4surfers.nl, Magicseaweed.com, veel surfzaken).
De vinposities: het board heeft vijf vinboxen, iets wat mode begint te worden. Het idee is dat je zo, afhankelijk van de omstandigheden, kan kiezen voor een quad (lage schuimgolven) of een thruster (stijlere snelle golven). Ik heb altijd een beetje raar gevonden omdat ik van mening ben dat een goed board of geshaped is voor een thruster setup of voor een quad setup, maar niet voor allebei. Toch blijft het leuk, want voorlopig ben ik er niet mee uitgeëxperimenteerd! Op dit moment heeft, tot mijn eigen verrassing, de thruster setup de voorkeur. Misschien toch maar mijn oordeel over de 5 boxen bijstellen.
De jaar levert Firewire weer vinnen bij het board en daarmee slaan ze in mijn ogen de plank een beetje mis. Het board heeft een 5-vin setup om zowel in quad als thruster positie te kunnen varen. Als je dan een vin configuratie bijlevert, zou je 5 vinnen verwachten. In plaats daarvan is er een quad setup meegeleverd. Op zich zou ik daar tevreden mee zijn, maar ik vind de F4 setup wel erg klein en misschien wel te slap.
Zelf had ik nog wat stretch vinnen liggen, die zijn wat groter, en daarmee ging het beter. Maar eigenlijk vind ik dat een beetje profi vinnen meer op z'n plaats zouden zijn (zoals bijvoorbeeld Naish en F-One meeleveren): iets met een hex-core bijvoorbeeld. Future levert dit jaar ook 5-vin setjes van goede kwaliteit. Binnenkort toch maar eens zo'n setje proberen.
Ook had het fijn geweest als ze twee afdekplaatjes (zie F-One) hadden meegeleverd zodat de boxen die je niet gebruikt ook geen invloed op het vaargedrag hebben.
Conclusie
voor:
- voelt aan als verlengstuk van je lichaam.
- goede afwerking.
- fijne rail.
- bewezen surfboard shape.
- mooi allround board voor 75-85 kg.
tegen:
- wat weinig volume in tail.
- matige bijgeleverde vinnen.
- zelf pad(s) aanschaffen.
Goede review Ed! Alweer een nieuw board.. Hoeveel boardjes passen er bij jouw in de auto ? Ik zag je gister nog op Wijk varen! Wie kan mij vertellen wat het verschil in sterkte is tussen de normale firewire surfboards en de kitesurfboards ?
Er passen nog heeeeeeel veeeeeeel boardjes in mijn auto. Maar gelukkig zijn er altijd wel mensen die hun eigen board doormidden varen en dan een boardje komen lenen
Heb je gister niet gezien, maar ik was ook behoorlijk moe als een zombie uit m'n werk gereden, moest varen want al die mooie dagen al gemist
klinkt als een veelbelovend plankje, ik hou er wel van als er iets minder volume in de tail zit rem je net iets makkelijker af in de golf.
mooie/sterke constructie.
ik deel jou mening volledig betreft de quad/truster set up, of het is een quad of een truster beide kan in mijn ogen niet
wat zijn de prijzen van zo'n boardje want heb een flauw vermoeden dat het een duur geintje gaat worden
na de pads en vinnen en eventueel straps.
www.stormchaser.nl Ocean Rodeo,Hb-surfkite,dakine en billabong
Goede review waarbij ook eens de standaard meegeleverde vinnen aan de tand zijn gevoeld.
Recent op mijn eigen Underground productieplank andere vinnen gemonteerd, en dat maakt behoorlijk verschil
omdat vinnen heel persoonlijk zijn en een board een totaal ander gevoel kunnen geven worden de firewire boards eigenlijk zonder vinnen verkocht. Alleen hier in Europa krijg je er een setje f4 vector 2 finnen bij. Hetzelfde geld voor pads en straps. Heel persoonlijk wat je lekker vind en daarom niet standaard geleverd.
Op de site van Future fins staat de fin selector www.finselector.com hierop kun je al een selectie maken wat voor jou gaat werken of niet. Iedere firewire dealer kan je aan de door jou uitgekozen set helpen.
Neem ook eens de tijd om de finschool te doen. http://www.futuresfins.com/fin-school.php dan kun je zien hoeveel techniek er in een fin zit en wat bij jou vaarstijl zal passen.
Ik vaar zelf de 602 KFE. veel meer rail to rail actie. Meer high performance dan de fish maar door de vlakkere tail rocker toch meer allround dan de KTJ. Ik ben zelf tegen de 90 kilootjes en ik vind het een heerlijk board voor de betere dagen met N swell. Maar ook met laffe hap blijft het leuk spelen al krijg je dan minder druk van de golf. Dan is de 508 dominator of de 600 fish lekkerder als je dat zoekt.
Ik heb er net de pancho sullivan future's onder geschroefd met een standaard foil en dat maakt het board nog sneller dan ie al was. Al kun je de vectors net iets korter rond gooien.
Als ik naar de rocker profielen en shapes kijk, zou ik zeggen dat je KTJ in Nederland niet zo handig is (tenzij je heel weinig weegt), de KFE voor de grote dagen, de KDM voor de lichte dagen (skaty) en de andere twee voor alles er tussen in.
mooie review!
maar waarom is "the vent" eruitgehaald? the vent zou toch de duurzaamheid volgens FW juist doen verbeteren? die van mij is nog zonder.
met. De duurzaamheid is btw al super goed in de eerste series 2011 (dus met "vent"), geen pressure dings en ik vaar zonder fr. pad. een echte volwaardige verbetering ivm de eerste 2010 series.
@ Ed waarom zou volgens jou een quad niet werken bij hoge goede golven, een quad werkt juist voor mij ideaal hierbij, alleen creeert het wel meer snelheid dus puur techniek en/of personal preference .