Een aantal dagen geleden is bij Versusshop.nl de eerste lading Rabbit kites 2.0 met de nieuwe Carrot bar binnen gekomen.
Daan heeft de bar al goed bekeken en verteld je hieronder alle ins en outs van de nieuwe Carrot bar.
Een bar is duur tov de kite - dus de merken dienen de bar te promoten. Ik denk dat ze op de bar een hogere winstmarge hebben dan op de kite.
Uiteindelijk is een bar een stok met een gat erin, wat plastiek onderdelen, lijntjes en een Quick release waarover ze allemaal heel geleerd doen (en die dan volgend jaar helemaal herzien wordt).
Quote: eddyc - 16 oktober, 2011 (19:46)
Een bar is duur tov de kite - dus de merken dienen de bar te promoten. Ik denk dat ze op de bar een hogere winstmarge hebben dan op de kite.Uiteindelijk is een bar een stok met een gat erin, wat plastiek onderdelen, lijntjes en een Quick release waarover ze allemaal heel geleerd doen (en die dan volgend jaar helemaal herzien wordt).
En een auto is maar wat metaal, rubber en stukje plastic.
@Spoetnik:een auto is iets complexer en veel electronica anders heb je geen comfort en geen veiligheid.
Een kite is ook aardig complex en ingewikkeld om te maken: een paar honderd lapjes stof die allemaal op hun juiste plaats moeten komen op de juiste manier: elk stukje kan fout gemonteerd worden.
Een bar is een vrij eenvoudig voorwerp dat totaal overroepen is.
tja eddy het probleem alleen met die stukjes plastic is dat ze allemaal een spuit mal nodig zijn. Een kite word met een laser plotter uitgesneden waar je simpel weg wat maten invoert en snijden maar.
een spuitmalletje voor zelfs het kleinste stukkie plastic kost ongeveerl 1500 eurootjes. je kunt wel nagaan dat er tijdens het ontwerp proces aanpassingen nodig zijn en voor dat je dus de laaste versie goed hebt je aardig wat knaken verder bent. In een QR zitten redelijk wat onderdeeltjes en ook de swiffel heeft er een aantal.
de bar zelf bestaat ook vaak uit 3 delen namelijk een center piece met daar aan vast de rest van de bar die ook is opgebouwd uit meerdere lagen. Sommige zijn uit aluminium maar ook veel worden uit glasvezel of carbon opgebouwd. Dat is ook allemaal handwerk.
UIteindelijk zit in een kite meer manuren maar in een bar meer materiaal en ontwikkel kosten.
De QR van KISS, bedoel je de Nobile mee...
geloof me, die is niet zo veilig ;)
want onder kracht kan het metale onderdeel nog lekker achter je trapeze haak blijven hangen.
Deze safty is nagenoege het zelfde als Flexifoil.
Ik ben het overigens met je eens dat het fijner zou zijn als meerdere merken dezelfde safty zouden gebruiken
echter iedereen heeft een andere visie met betrekking tot safty.
Kiss is een al jaren oude leger uitdrukking die overigens door de jaren heen door meerdere merken is gebruikt en voor verschillende onderdelen. zo was het bij north eerder de pigtail( lusje aan de kite bij stuurlijen en vise versa bij de powerlijn en kleurtjes ) en bij andere merken het one pump systeem of het lusje voor je pomp en nu dus ook een QR.
De bar en de QR zijn de onderdelen van het gehele kite systeem wat je de hele tijd bij je hebt en in je handen hebt. Ook al zou er een extern bedrijf komen dat de ultieme bar zou uitvinden die ieder merk zou kunnen gebruiken zie ik het niet snel gebeuren. Het zijn USP's of eerder nog ESP's van het complete product en geven veel waarde aan de beleving er van.
Daarnaast vind ik geen enkel systeem dat nu op de markt is volmaakt of veilig. Het wekt juist schijnveiligheid in de hand. Er word een product verkocht met een zogenaamd veiligheids systeem wat pas werkt als je er de ruimte en de tijd voor hebt om het te gebruiken. Dat is iets wat veel vergeten word. Je kunt je QR niet gebruiken als je de kite oplaat op het strand en een windvlaag pakt je mee. Daarvoor overkomt de situatie je te plotseling en is het gros van de mensen zich er pas van bewust halverwege de duinen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je zo'n reactie moet conditioneren. Dat is heel wat avondjes op de bank je QR gebruiken.
Als er een systeem komt dat automatisch bij een bepaald overbelasting de connectie tussen kite en gebruiker verbreekt ben je al een stukje verder maar dat is iets waar nog genoeg over nagedacht moet worden.
@Slis: de KISS QR is niet van Nobile dacht ik, maar een producent dat dezelfde plastiek/metaal QR levert aan een heleboel B-Merken.
Als de markt krimpt dan gaan de merken heel snel over naar standardisatie - ook omdat de mensen goedkopere kites gaan kopen (Switch - Blade - Epic - ...). Vroeger hadden we voldoende met 2 kites (2003: 16-12 en nadien 2006: 12-9, nu hebben velen 3 kites (12-9-6). Maar het budget blijft hetzelfde en je wil een twintip en een directional wave.
@Dr511: Dus al die dure bar en QR systemen (>350 Eur) zijn gewoon marketing om meer geld te verdienen. 120Eur voor de lijnen en 80 Eur voor de bar en 50Eur voor de QR = 250 EUR
En wij stomme kiters lopen d'er telkens in voor de volgende Super-Sensational-Tomato-Sensor-Swivel-Bar die je niet los krijgt als er wat zand inzit (enkel te gebruiken op binnenwaters en na elke sessie volledig te reinigen met water en tandenborstel)
Uiteindelijk vind ik een QR met klitteband nog het beste: F-One, Takoon doe zo voort