Vorige week maandag m’n nieuwe kites opgehaald, de RRD Type Six. Ik heb de 9/12/15 en 18, waarvan ik de laatste 3 uit de serie heb gevaren.
Afwerking van de kites ziet er weer top uit voor 2005. De beschermbumpers op de kite zijn supermooi vastgemaakt, waardoor het onmogelijk is dat je lijnen er achter blijven haken. Kite is opgebouwd uit allemaal kleine panelen, wat natuurlijk erg makkelijk is als er is eentje kapot gaat, kost het tenminste niet zoveel centjes. Tussen het vliegerdoek en de Leading Edge zit een strook van hetzelfde materiaal als waarvan de LE en struts gemaakt worden, dit is nog sterker dan ripstop wat meestal gebruikt wordt. Dit zorgt er dus voor dat bij het vervangen van een paneel(tje) niet de hele LE opengemaakt moet worden om het opnieuw vast te stikken. Tussen het vliegerdoek en de struts zit op sommige plaatsen ook weer schuim om alles tegen slijtage te beschermen. In de tips zitten latten die op de uiteinden in heel sterk materiaal steken om slijtage tegen te gaan. In het midden zit een koordje om je kite aan vast te maken tijdens het oppompen. Of hier ook een vijfde lijn aan bevestigd kan worden zal ik nog even navragen. Op elke Type Six zit een rits. Zo kan je kiezen of je meer of minder power wilt hebben en krijg je dus een groter bereik met 1 kite. Voor degene onder ons die het systeem nog niet kennen, hier een uitleg. Bovenop de middelste strut zit een rits, waarmee je de Trailing Edge (achterkant van de kite) ruimer kan maken of juist wat kan verkleinen. Rits dicht, betekend dus dat je de Trailing Edge verkleind, waardoor je meer power hebt. Rits open maak je de Trailing Edge wijder, waardoor je meer depower hebt.
Tijdje terug heb ik een verslag gemaakt over de Type-Z 16.0, waarin 3 ritsen zitten, hierin was te lezen dat de ritsen totaal geen problemen geven in verband met zand en zout. Verslag is hier te vinden: http://www.kiteportal.com/news.php?function=read&ID=402
Aan het einde van het verslag staat het stuk over de ritsen. Als dit wel problemen had gegeven had ik natuurlijk nooit een serie Type Six’jes gekocht.
De kites heb ik gevaren met 28 meter lijnen op de RRD XX 135/38 en de RRD XX 130/35
( http://www.kiteportal.com/news.php?function=read&ID=488 ).
Nadat ik ze gehaald had, direct naar het strand gegaan om te proberen. Er stond een lekker windje om de 15.0 te gaan testen en later was de wind zo afgezwakt om de 18.0 ook gelijk maar te pakken. Wat mij direct opviel was hoe supersnel de kites reageren op stuurbewegingen en dat ze zo licht zijn op de bar, terwijl die ook niet keihard trekt aan je trapeze, de krachten zijn dus heel mooi verdeeld. Kites draaien niet alleen snel, maar ook heel kort om hun as. One handed transitions zijn heel makkelijk met deze kites, omdat ze zo licht en snel sturen. Toen ik eenmaal vertrouwd was met de kite, aan iedere kite moet je immers even wennen, ben ik kiteloops gaan doen. Door de hoge draaisnelheid gaat dat erg goed! Je wordt tenminste niet keihard weggerukt door de krachtopbouw die je normaal gesproken krijgt. Kiteloops zijn zelfs mogelijk met de Type Six 18.0!! Doordat je de kites lekker snel op en neer kan sturen kan je er al vroeg mee gaan varen, iets dat zeker belangrijk is bij een lichtweerkite zoals een 18.0. Als de wind toeneemt kan je dus de rits opendoen, waardoor je hem ook nog eens heel lang kan houden.
Later die week kon ik de 12.0 gaan testen. Ik was erg nieuwsgierig geworden naar de snelheid van de kleinere maten, omdat die grote maten als zo snel waren! Bovenstaande geld eigenlijk ook voor de 12.0. Alleen is de 12.0 nog een stukje sneller in alles, wat natuurlijk logisch is. Maar de kite is zeker niet te snel, dus goed controleerbaar. Kiteloops zijn met deze kite helemaal het einde! Hij draait zo snel dat de kite alweer gaat liften nog voordat je geland bent. Waardoor keiharde landingen dus verleden tijd zijn, en das dus weer goed voor de knietjes. De wind was die avond wel supervlagerig, maar de Type Six bleef ondanks dat, toch lekker varen.
Ik hoop binnenkort ook de 9.0 te gaan proberen, daar zal ik dan ook nog even een klein verslagje van maken. Ik sprak van de week al iemand die hem wel gevaren had en die begon er met een grote smile en vol enthousiasme over te vertellen.
Ik ben zeker niet de enige die erg tevreden is over de Type Six. Ga maar eens wat zoeken op www.kiteforum.com. Ik ben daar alleen maar positieve reacties tegengekomen.
Groetjes Frank
(PS, op het moment is er een hele interessante actie met een Type Six met XX boardje)
-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)
Even voor de duidelijkheid. Ik ben geen "fabrieks-rijder". Ik moet nog steeds geld betalen voor m'n kites. Ik maak m'n reviews niet mooier dan dat het is.
-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)
jaja, en steeds terug spoelen om weer te kijken he.
maar nu vari bij RRD zit, zullen de kites wel een beetje veranderd zijn, dus komt wel goed met RRD.
boardjortje had een 0 sterren sessie in Domburg met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Ozone Catalyst (2010)
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)