Samenvatting
Een Engine Armor trapeze is volledig op maat gemaakt. Dit zorgt voor een fantastische pasvorm en een hoog kite comfort. De levertijd is niet optimaal en er zijn soms wat kleine tweaks nodig om het product echt af te maken, maar dan heb je ook meer vrijheid en betere ondersteuning. Ik raad iedereen met een trapeze "probleem" aan om zo'n trapeze aan te schaffen, de trapeze is zijn geld zeker waard!
Inleiding
Vernieuwing komt vaak voort uit verwondering en een "open mind". Jarenlang hetzelfde gereedschap, jarenlang dezelfde handelingen. Totdat iemand denkt: dat kan beter of leuker. Zo iemand is Coleman Buckley. Coleman is een goede vriend van een aantal zeer beroemde kitesurfers: Ian Aldredge, Patrick Rebstock & Bear Kerry, niet toevallig allemaal uit hetzelfde gebied, met een voorliefde voor kitesurfen in de golven. Deze "Goon squad" startte de strapless kitesurfing revolutie: compromisloos strapless golf plezier. Dus geen wedstrijden varen, maar wel maximaal gebruik maken van de golven, inclusief rotaties en sprongen, altijd strapless op een waveboard. Maar er bleef iets knagen: die trapeze, die zat niet lekker en ging te snel stuk. En Coleman dacht: dat kan beter.
En daarmee ontstond de Engine custom trapeze. Een trapeze die lichter, sterker, kleiner en beter op maat zou moeten zijn. Standaard trapezes kruipen vaak op, deze trapeze zou dat niet meer mogen doen, het zou moeten voelen als een verlengde van je lichaam. Het verhaal heeft velen overtuigd: Rebstock, Aldredge, Heineken, Hadlow, Yates, verschillende triple S riders, maar wordt de belofte waar gemaakt?
Wie ben ik en waarom een custom trapeze
Ik ben Magic Ed zei de gek, kite sinds 2000, de laatste zes jaar vooral strapless waveboards. Maten: 1.9m, 95 kg. Het idee van de Engine trapeze vond ik geniaal en ook de simpele en enthousiaste benadering van Coleman (en de rest van de Goon squad) vond ik zo sympathiek dat ik het gewoon wilde proberen. De trapezes die ik tot nu toe gebruikt heb waren zeker niet slecht, maar er zijn altijd verbeteringen mogelijk. Mocht ik nog enige twijfel gehad hebben: de prettige e-mail uitwisseling met Coleman, altijd behulpzaam en praktisch, zou deze twijfel onmiddelijk hebben weggenomen.
Aanschaf
De Engine custom trapeze is een volledig op maat gemaakte "hard shell" trapeze. Zowel de pasvorm als de print zijn volledig op maat gemaakt! De procedure om tot een eigen trapeze te komen is als volgt:
Een custom Engine trapeze kost 300 US$ zonder VAT, verzendkosten en inklaringskosten. Mijn configuratie, inclusief spreaderbar, verzendkosten (ook verzenden van de was afdruk) en inklaring kwam op ongeveer 425 EUR. Als je minder opties kiest, zou dat voor 345 EUR kunnen. Dus voor 345 EUR heb je een geheel custom trapeze (maar zonder spreaderbar). Het kan goedkoper (en sneller): als je toevallig in de US zit: voor ongeveer 280 EUR heb je dan een custom trapeze. Bedenk daarbij dat een trapeze misschien wel het belangrijkste onderdeel is om een kitesessie leuk te laten zijn!
Deze hele procedure kan wel even duren omdat Engine gevestigd is in Santa Cruz, California, en omdat de vraag groot is (goed nieuws: er is personeel aangenomen om sneller aan de vraag te kunnen voldoen). Bij mij duurde het 3.5 maand van bestelling tot ontvangst.
Van afdruk tot trapeze
Zodra de was afdruk bij Engine aankomt, begint het echt werk:
De sliding spreaderbar
Onder golfrijders is het fenomeen sliding spreaderbar al een tijdje populair. Er zijn verschillende leveranciers die allemaal op RVS gebaseerde oplossingen bieden. Coleman heeft voor een andere aanpak gekozen: een spreaderbar van carbon/glasweefsel/epoxy en een met polyurethaan beschermde lijn. Het resultaat is van een verbluffende eenvoud met een minimaal gewicht. Als je de uitgebreide variant kiest, wordt er een shackle bijgeleverd. Deze heb ik gebruikt voor de safety, als vervanging een RVS koppeling met wartel (watersport winkel, rond de 10 euro). Ik gebruik mijn loop & safety om m'n kite vast aan de trapeze te maken (voordeel: elke keer dat je gaat kiten test je je safety).
Door de simpelheid van de spreaderbar (geen uitstekende metalen delen) heb je ook minder kans je tere surfboardje te beschadigen, zowel bij het vallen als bij het peddelen in geval van nood.
Droge beoordeling
Het geheel ziet er, voor een handmatig in elkaar gezet item, bijzonder goed uit. Duidelijk handgemaakt, maar toch strak. Alle straps zijn aan de lange kant, maar in de bijgevoegde uitleg (en in de online video's) wordt duidelijk dat het de bedoeling is dat je ze inkort naar wens. De hard shell is minder groot dan gedacht, een voordeel, want ik was bang dat de hard shell zo groot zou zijn dat reizen met deze trapeze een uitdaging zou zijn. Wel is de shell keihard. En licht, erg licht, de lichtste trapeze die ik in m'n handen heb gehad.
De bevestigingsflappen aan de voorkant zijn gemaakt van neopreen en zeer sterk, licht elastisch band. Bij opgave heb ik mezelf een ietsje dikker opgegeven dan ik was, omdat ik bang was dat er anders te weinig ruimte zou zijn bij het gebruik van een droogpak. Dit blijkt onterecht: bestel gewoon in de maat die je nodig hebt, er zit genoeg ruimte in de banden. Bovenop de bevestigingsbanden is nog een soorts spreaderbar bevestigingszak met klitteband gemaakt. Deze is bedoeld voor de Engine spreaderbar, die blijft zo mooi op z'n plek.
Omdat ik verschillende spreaderbars wil gebruiken heb ik zowel twee straps per zijkant, als een strap aan de onderkant. Ook zij er twee ogen (elke kant één) om een leash aan te bevestigen. En daar stopt het. Het product is niet af en dat is geen fout, dat is bewust zo. Nu kan je zelf toevoegen wat jij fijn vindt. De Engine speaderbar kan met behulp van twee loopjes aan de straps bevestigd worden, maar je kan ook een Da Kine spreaderbar direct op de straps koppelen. Ik kies er voor om op beide zijden een Da Kine clip te bevestigen, zodat de straps optimaal gebruikt worden (en dus minder zullen slijten). Vervolgens kan ik dan kiezen per sessie welke spreaderbar ik wil gebruiken.
Natte beoordeling
The proof is in the pudding: op het water moet de trapeze zich echt bewijzen. Het aantrekken is op zich niet anders dan elke andere trapeze. Het valt op dat de hard shell ook echt hard is: de zijkanten kunnen nog een heel klein beetje naar elkaar toe gedrukt worden, maar daar blijft het bij. De trapeze valt makkelijk op de juiste plek, logisch: het is immers jouw rug die model gestaan heeft!
De eerste keer op het water: met de Engine sliding spreaderbar (dat is nieuw voor me, tot nu toe gebruik ik een standaard haak). De trapeze voelt fantastisch aan, het "sliden" is even wennen. Totdat de trapeze toch iets omhoog schuift: meteen zit de trapeze licht ongemakkelijk. Het is niet zo dat het heel vervelend zit, maar je voelt druk op plekken waar dat niet hoort. Even naar de kant gegaan en de trapeze opnieuw vast gemaakt: door werking was er ruimte ontstaan, laten we het "nieuwigheid" noemen. Weer goed vast maken terwijl de trapeze op de juiste plek zit. Het vervolg van de sessie is uitermate prettig. Ik was bang dat de trapeze te star was, maar omdat de hard shell niet te groot is, is de ondersteuning, maar ook de bewegingsvrijheid perfect. Het is onmogelijk om heup drukpunten te voelen met deze trapeze.
Na deze eerste sessie heb ik een week lang, elke dag, met de twintip (doe ik anders nooit, maar ik kon niet anders: ZW op Terschelling) en een standaard Da Kine bar gevaren. Daarbij zowel uitgehaakt, redelijk hoge sprongen gemaakt en lichtweer sessies (Alaia) gehad. En dat ging allemaal fantastisch, op één klein dingetje na: Het zakje voor de bar is gemaakt voor de Engine spreaderbar. Daardoor kunnen de neopreen flappen onder de haak uit geperst worden. De oplossing in eerste instantie is om de flappen wat boven de bar te trekken voordat de bar helemaal strak tegen het lichaam vastgemaakt wordt. In tweede instantie denk ik dat ik het zakje ga aanpassen, waardoor ook de Da Kine bar in het zakje pas (opdelen in drie stukken).
Na de korte Terschelling trip nog een aantal dagen op het waveboard gestaan met de Engine sliding spreaderbar, met veel en weinig wind, met en zonder golven. Hoe langer ik met de trapeze vaar, hoe fijner: meer bewegingsvrijheid, minder drukpunten en je leert ook de sliding spreaderbar beter te gebruiken. Af en toe kruipt de trapeze wel eens een klein beetje op (na een flinke crash bijvoorbeeld), maar dat is niets vergeleken met standaard trapezes en makkelijk te herstellen.
Conclusie
Ooit ben ik begonnen met zittrapezes (ook in het windsurfen) van Da Kine, overgegaan naar heuptrapezes van Mystic en Underwave en daarnaast heb ik verschillende andere merken geprobeerd. Veel goede trapezes aangehad, vroeger ook veel slechte. Maar geen enkele trapeze heeft mij het comfort gegeven dat deze trapeze doet. Mocht deze trapeze de geest geven, dan weet ik zeker dat ik weer een nieuwe bij Engine bestel (de mal ligt er nu al).
Maakt de trapeze zijn belofte waar? Ja, misschien niet voor 100% (heel soms kruipt ie nog een klein beetje op in uitzonderlijke situaties), maar dan toch zeker voor 99%. Wel een voorbehoud: ik heb de trapeze alleen met een neopreen pak geprobeerd, ik weet dus niet hoe de trapeze zit zonder pak.
Zijn er verbeteringen mogelijk? Ja, de sluitingen trekken wat moeilijk aan en het spreaderbar zakje zou breder inzetbaar zijn als het verdeeld werd als drie gelijke delen (nu wordt het zakje op maat gemaakt voor de soort spreaderbar die je aangeeft bij de bestelling). Ook zou het voor de straps handig zijn als er clips meebesteld kunnen worden, ik weet zeker dat de clips beter voor de levensduur van de straps zijn dan een directe verbinding, nu heb ik de clips van een Da Kine trapeze gehaald.
Al met al een aanrader voor iedereen die een perfect passende of een geheel eigen trapeze wil of nodig heeft. Je moet wel wat geduld hebben en soms moet je wat "tweaken" om de trapeze precies zo te krijgen als je wilt, maar dan heb je ook een erg goede trapeze waarvan ik de indruk heb dat ie erg lang mee zal gaan.
Links
http://www.ride-engine.com/
http://instagram.com/ride_engine/
https://www.facebook.com/ride.engine
https://vimeo.com/user10745038/videos
Wat een top review! Al wel is gemaild met Coleman maar jouw review geeft me meteen antwoord op alle vragen
RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)
Het ziet er zeker goed uit maar zijn die popnagels echt sterk genoeg bij hoge sprongen en megaloops? Ik zou zelf liever nog wat over engineering zien door extra pop nagels :).
Hij houd het bij Hadlow's megaloops; die vaart niet anders dan Engine
Mmh of hij verslijt er een paar per jaar...dat zou kunnen natuurlijk.
RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)
Die popnagels zien er inderdaad uit als een mogelijk zwak punt. Kan alleen maar zeggen dat ze nog heel zijn, terwijl ik met m'n 95 kg toch best een paar meter de lucht in ga (op Terschelling met zowel Rally 12, 8 en 6 flink bezig geweest, schat in dat de 10m toch gehaald is). En ik denk dat de versnelling, en dus de kracht, bij een hoge sprong groter is dan bij de loop zelf.
Tijd zal uitwijzen of het genoeg is.
Mooie review ed!
Heb ook al zitten kijken naar die harnassen. Maar kwam op de site een soort doe het zelf optie tegen en heb dus even zelf met een depowerkoord en leash haak een "sliding spreader bar" gemaakt. Dit werkt top maar na een paar sessies begint het toch wat slijtage op te doen aan het koord.
Ik snap uit je review even nog niet zo goed waar je nou je leash aan vast maakt, is daar ook een foto van of iets?
Abel1 had een 3 sterren sessie in Borssele met maar liefst 16 - 22 knots op zijn SlingShot Rally (2013)
Heb ik even geen foto van, maar je ziet aan de zijkant 2 straps zitten met daar tussen een kleine lusje. Aan dat lusje heb ik een ring vastgemaakt. Vervolgens haak ik de leash weer aan de ring. Dat lusje zit aan beide kanten, dus je kan kiezen welke kant je voorkeur heeft.
Nou 10m....
Heb het even in het wild mogen bekijken (net zoals de trucjes van Ed), het ziet er allemaal goed uit, zijn zoals Ed zegt nog wel wat verbeter puntjes. Die popnagels gaan het vast wel even uithouden, Ed is toch niet een van de lichtste en als iemand zijn hart en ziel in het bouwen van een harnas legt gaat die niet besparen op de bevestiging van de straps.
Top review Ed (zoals altijd)
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
Dank je Klaas, over de 10 meter: ik geloof niet dat jij er alle dagen bij was, iets met kou
Erg mooie review, ben er zelf ook erg benieuwd naar.
Al gebruik ik met enorm veel plezier nu de Mystic 2face...
het jammere is dat je dit niet kan testen..