Afgelopen augustus heb ik als Plastic Soup Surfer een superdownwinder gemaakt van Knokke tot aan Ameland op een board gemaakt van plastic afval gevonden op het strand.
Statement:
Een statement: zoveel afval als er in dit surfboard is verwerkt spoelt maandelijks aan per strandpaal -10kg per 250meter. Plastic verteert amper, het breekt alleen af in steeds kleinere stukjes. Die micro en nano deeltjes worden uiteindelijk weer opgenomen via de voedselketen -met alle contaminanten, weekmakers, pigmenten etc er nog in- en beland zo via mosselen en vissen weer op ons bord...
In mijn ogen zijn surfers de ambassadeurs voor een schonere zee: zij zijn de gebruikers! Sta pal voor de zee: voorkom plastic afval op strand, zee en in het milieu. Minder afval in zee begint op land.
Superdownwinder:
Maar naast kitesurfers inspireren tot bewuster plastic gebruik heb ik waarschijnlijk ook geinspireerd tot downwinders maken; wat mij betreft het mooiste dat er is!
- maar ik wil niet op mijn geweten hebben dat er iemand in de problemen komt voor de Zeeuwse eilanden of voor de Maasmonding...
Ervaringen en tips:
Het mooist en het lekkerste heb ik gevaren door regelmatige branding van zandbanken voor het zandstrand.
Ik heb ellenlange - reefbreak achtige - heldere golven gereden in lange straten op de westpunten van de Eilanden. Hoge luchten, licht en eenzame brede stranden.
In de zeegaten stond de stroming haaks op mijn vaarrichting. De veranderende stroming, de grondzeeen op de banken veroorzaakten zeer onregelmatige soms door elkaar heenlopende golven. Technisch lastig en vermoeiend. Tussen de waddeneilanden zijn de zeegaten nog te overzien. In Zeeland zijn deze tot 25 km breed.
De eerste ochtend toen ik voor de Zeeuwse eilanden langs voer -van Knokke totaan de Maasvlakte- waren de condities bijzonder heftig. Het was springtij, de golven van de storm van de dag ervoor zaten er nog in en ik had de wind (tot 30kn) pal van achteren. Achteraf gekkenwerk. (Pas toen ik de havenhoofden bij Hoek van Holland ronde kon ik weer ontspannen varen en zag ik voor het eerst het board onder mijn voeten - zelfgemaakt en 15kg totaal)
Vergunningen en verkeersleiding:
Om de Westerschelde, de Maasvlakte en de Maasmonding en verdere havens over te steken zijn hoogst waarschijnlijk vergunningen nodig. Ik had deze niet.
Onze strategie was om de verkeersleiders van de ' shipping lanes' te bellen op het moment dat mijn oversteek een voldongen feit was - en hen dan te vragen de scheepvaart op te roepen ook visueel te navigeren. Dit leidde echter bij de eerste verkeersleider van de Westerschelde tot zo'n boze reactie dat mijn meerijdende landteam verwachtte dat ik door de poliitie van het water gehaald zou worden. Er is toen besloten om zonder melding de Maasmonding en Ijmuiden over te steken.
Achteraf is deze gok goed uitgepakt. Maar wel op het randje van mijn fysieke krachten. Zeker bij de Maasmonding toen ik er inmiddels al 4 loodzware uren op had zitten en mijn lichaam begon te verkrampen en er geen uitwijk mogelijkheden meer zijn vanwege de basaltblokken die voor de kust liggen. Een verloren board, geknapte lijn of oververmoeid lichaam hadden de balans anders kunnen doen uitslaan.
Veiligheid:
Elke ochtend voor ik vertrok werd de kustwacht op de hoogte gesteld en s avonds werd ik afgemeld.
Ik had een GPS tracker bij mij die op het GSM netwerk functioneert. Hierop kon een landteam dat mij achterna reed mijn voortgang volgen. Er was afgesproken dat als ik langer dan 20min met de snelheid van de stroming zou bewegen zij de KNRM zouden inschakelen. Er waren echter gebieden waar er geen gsm bereik was.
Ik had een telefoon op mijn borst in een waterdicht zakje. Dit om zelf te kunnen bellen in geval van nood. Helaas had ik het zakje niet voldoende goed dicht gedaan en was daarmee dat veiligheidsmiddel overboord.
Daarnaast had ik een handstakel (flare) bij mij. Echter op mijn board gebonden. Deze had ik eigenlijk op mijn lijf moeten dragen voor het geval ik het board zou verliezen.
Vervolg:
Ik heb uiteindelijk in Ameland moeten afstappen omdat mijn voorvoet gekneusd was geraakt door het zware board en de zelfgemaakte voetbanden van touw. Zodra mijn voet is hersteld maak ik het laatste deel van de tocht af: Ameland -Borkum.
En hierna ga ik nog zeker vaker superdownwinders maken; maar op een normaal board, rustiger aan en alleen voor de Hollandse kusten en de Eilanden- totaan Schiermonnikoog...
En vergeet niet: Minder afval in zee begint op land.... Plastic soup surft niet lekker!
Foto: MauriceMikkers.nl
www.plasticsoupsurfer.nl
Een bijzondere en mooie ervaring rijker en fijn dat je die hier met ons deelt! Het blijkt wel dat downwinders de nodige voorbereiding eisen en ondanks alle voorbereidingen ook dan niet zomaar voor iedereen is weggelegd. Om dan nog maar niet te beginnen over een grote oversteek maken...
Hopelijk herstelt je voet snel en kun je het laatste stuk naar Borkum alsnog succesvol afleggen. Heel veel succes daarmee en natuurlijk met deze fantastische actie om het belang van het opruimen van ieders afval te benadrukken!
djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)
Mooi stuk
15 kilo....sjeeh dat zal ook niet fijn varen. Knappe prestatie!
RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)
Leuk om te lezen en een uitstekende prestatie.
Hopelijk blijft de discussie gaande door dit soort initiatieven, want het is heel hard nodig dat er actie wordt ondernomen om deze vervuiling tegen te gaan.
repete had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 35 knots op zijn Best Kahoona V5 Plus (2013)
vervuiling is het enige belangrijke thema van deze generatie.
smirre had een 3 sterren sessie in Egmond aan Zee met maar liefst 16 - 19 knots op zijn RRD Obsession (2010)
Conclusie: leuk idee maar levensgevaarlijke (en asociale) uitvoering (geldt voor elke volledige kust downwinder zonder vergunningen en corridor).
Nice Job Gast! :)
Als ik dit skelet aan elkaar lijm: en wat plastic pet flessen in de lengterichting er tussen ga krijgen kan ik dan ook varen op plastic pet flessen afgezien van dat eier spul materiaal natuurlijk wel waterdicht zien te krijgen?
ESComputers had een 3 sterren sessie in Workum met maar liefst 14 - 17 knots op zijn North Rhino (2009)
Tja de uitvoering had wel iets netter gekund, een klein beetje verdiepen in de gedrags regels www.varendoejesamen.nl is een kleine moeite dat voorkomt dat de kitesurfers weer als een stelletje cowboys worden neergezet. Verder wel respect voor je Initiatief!
Een handheld marifoon kost tegen woordig minder dan een GSM, Maar is voor kleine schepen niet verplicht net zoals de meldplicht in de aanloop gebieden,
Je had dan eigelijk weer wel een radar reflector moeten hebben a 28 eurie moet volgens mij wel makelijke in je kite te integreren zijn
http://www.watersportvoordeel.nl/radarreflector-buis.html en het vooraf moeten melden als een evenement.
Gedragsregels voor het oversteken van de Maasgeul
- Stuurboord houden. Vanuit de noord moet de MN1 aan stuurboord worden gehouden.
- Meld u bij het passeren van deze boeien op marifoonkanaal 3 sector Maasmond. Noem uw scheepsnaam, scheepstype, de vaarrichting en uw positie ten opzichte van de MV of MN1. Blijf tijdens de gehele passage uitluisteren. U hoeft zich niet af te melden.
- Zeeschepen in de Maasgeul kunnen niet of nauwelijks voor u uitwijken. Houd daar rekening mee en blijf ruim vrij van deze schepen. Maak eventueel uw bedoeling tijdig duidelijk via marifoonkanaal 3.
- Het wordt ontraden om de Maasmond onder zeil over te steken. Gebruik de motor of zorg er in ieder geval voor dat deze startklaar is.
en