Reacties
Slis 22 March / 2015 / 20:52

Even wat reacties uit forum topic gehaald:

-----

 WAZZAAH 22 March / 2015 / 12:26

Je wou natuurlijk erg graag je baken testen {#emotions_dlg.wink.gif} Maar het is iig goed afgelopen en goeie evaluatie {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Seven Oceans - Vari Kites NL - www.sevenoceans.nl - CamOne Infinity

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

 ENVER 22 March / 2015 / 12:54

Thnx Ed voor het delen, super leerzaam!!

 
 RICKBDB 22 March / 2015 / 15:37

Bedankt voor het delen, heel erg leerzaam! Heb gelijk het nummer in mn telefoon gezet. Om wat voor baken gaat het hier eigenlijk, en waar kan je deze kopen? 

http://nfnty.nl/

rickbdb had een 4 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 17 - 20 knots op zijn Ozone Instinct Sport (2007)

 MAGIC_ED 22 March / 2015 / 16:04

@Wazzaah: je kent me te goed ;)

 

@RICKBDB: ResqLink+, te koop bij noodbakens.nl

w w w . v e r s u s s h o p . n l

Magic_Ed had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 17 - 25 knots op zijn SlingShot Rally (2014)

 MARTIN404 22 March / 2015 / 17:26

3 vragen:

 

Welk merk/model chickenloop was het?

Bij mij is alles wel eens stuk gegaan (zelfs wel eens een hele bar doordemidde gebroken) maar nog nooit een chickenloop.

 

Heb jij geen kite leash waarmee je iemand kunt slepen?

 

Was het niet beter geweest om bij het horen van het woord "kramp", over te gaan op plan C en te zeggen "Fuck die kite en dat board, ik (of de sleper) sleep je nu onmiddelijk zonder materiaal naar de kant" ? (beetje lullig dat het nu wel jouw board was)

No kite related brand affiliations

 

 PAULG 22 March / 2015 / 17:27

Hoofdles lijkt me toch vooral dat iedere kiter een self rescue moet kennen en kunnen.

heeft mij in ieder geval over de afgelopen 15 jaar toch echt wel een paar keer uit de penarie geholpen{#emotions_dlg.smile.gif}

pas als je een self rescue  gedaan hebt geloof je hoe scherp je ermee kan 'varen'.

het is vast wel een onderdeel van de IKO/VDWS methodes, maar wordt het in de praktijk ook aan cursisten geleerd???

 

 

 
 MAGIC_ED 22 March / 2015 / 19:11

@Martin404: het was een North kite, precieze model etc. weet ik niet, niet mijn materiaal. Heb het materiaal achteraf ook niet bekeken. De kiter gaf na afloop aan dat het tijd was de hele bar setup te vervangen, dus wat er precies kapot is gegaan kan ik je niet vertellen.

Juist bij het horen van de woorden "kramp" is zomaar slepen naar mijn mening geen goede oplossing. Slepen kost heel veel kracht, terwijl je ook nog eens continue overspoelt wordt door koud water. In je kite ben je behoorlijk veilig, het ding blijft erg goed drijven en je bent goed zichtbaar voor reddingsdiensten. Maar als het veel langer geduurd had, dan had ik gekozen voor slepen terwijl de kiter op het surfboard ligt. Dat is een stuk makkelijker, want nu ligt de kiter niet in maar op het water.

Overigens ben ik volledig bereid alle kite materiaal te laten gaan om een leven te redden, zowel van een bekende als onbekende.

@PaulG: denk dat de hoofdles is dat iedereen voorbereid moet zijn op pech of sterk veranderende omstandigheden. Dus tecnieken kennen om jezelf te redden, maar ook je materiaal controleren voor je het water opgaat (onderhoud!), risico's realistisch inschatten en alle voorspellingen kennen. Iets wat in dit soort omstandigheden bijvoorbeeld belangrijk kan worden: het samenspel tussen getij en wind. Nu kennen de meeste kiters wel enigszins de wind voorspellingen (en dat is eigenlijk te weinig, verdiep je altijd tot in detail in de wind), maar wanneer het hoog water is en of er sprake is van springtij e.d. ...

En geen illusies: ik had daar net zo goed kunnen liggen!

w w w . v e r s u s s h o p . n l

Magic_Ed had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 17 - 25 knots op zijn SlingShot Rally (2014)

 KITESHALLOW 22 March / 2015 / 20:25

Bedankt voor het delen, heeeel erg leerzaam!

BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

Slis 22 March / 2015 / 20:55

Super actie van Ed!
Denk dat we hier allemaal wel de nodige lessen uit kunnen trekken!

BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

Magic_Ed 22 March / 2015 / 21:56

Ho, ho Slis, kan je ajb de titel aanpassen, het gaat niet om "mijn" redding, die grotendeels door de "sleper" werd uitgevoerd, maar om het leren van de gebeurtenissen.

Verder dank voor het onder de aandacht brengen.

w w w . v e r s u s s h o p . n l

martin404 22 March / 2015 / 22:59

@MAGIC_ED

Het was ook geen kritiek.

Bij het lezen zat ik ook al van "Shit, kramp, wat doe je dan?"

Zo te horen heb je de beste keuze gemaakt.

Met golven erbij, wil je niet het risico lopen dat je hem halverwegen per ongeluk los laat, als hij niet kan zwemmen.

 

Ik ben niet thuis in de symtomen van onderkoeling, maar dat was waar ik aan dacht toen ik "kramp" las.

Ik hoop dat het de kou was, want zonder selfrescue kennis, had die gast daar helemaal niks te zoeken en als ie ook niet eens een half uurtje kan watertrappellen zonder kramp te krijgen .....

 

Waar ik naar toe wou, is dat je als redder soms ook streng moet zijn en het slachtoffer keihard moet vertellen wat er gaat gebeuren.

Hij brengt jouw en anderen in gevaar, door jullie om hulp te vragen, dus als jij vind dat hij zijn kite los moet laten, dan moet je er niet over twijfellen om dat te zeggen.

Uit eerder post op Hanglos, heb ik niet de indruk gekregen dat je erg verlegen bent, dus daar maak ik me in jouw geval geen zorgen over.

Het was meer om de discussie te voeden.

Last edit by: MARTIN404
No kite related brand affiliations

Waldo 23 March / 2015 / 07:20

Goed van Ed!

Mij niet duidelijk welk baken wordt bedoeld?

Kleine tip: reserveleash aan je harnas, bij rescue kun je dan je board vastmaken en kun je je op je kite focussen

Magic_Ed 23 March / 2015 / 07:22

Je mag best kritiek hebben, de bedoeling is dat we leren van dit verhaal, daar hoort ook kritiek bij.

 

w w w . v e r s u s s h o p . n l

meccaloha 23 March / 2015 / 08:25

goed stuk Ed!

Alleen dat knopje indrukken met de blote hand was zelfs niet eenvoudig op dat noodbaken.

meccaloha had een 1 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 20 - 22 knots op zijn Naish Park (2012)

zoow 23 March / 2015 / 11:06

Top actie!

Lastige om snel de afwegingen te maken. Met het doel dat jij had met je baken, is selfrescue de juiste actie, jammer dat de KNRM hier niet tijdig een melding van had en je baken niet werkte met handschoenen.

Met deze temperaturen, denk ik dat slepen en selfrescue beide evenveel energie verbruiken. Helemaal met de omstandigheden van zaterdag.
Ik denk dat als hij zelfstandig naar de kant had moeten boddydraggen met z'n kite (kite dus in de handen), dat ook dat heel zwaar was geweest.

Maar kennis van zelfrescue en in orde materiaal bespaard zulke acties. Elke kiter zal ongetwijfeld een keer of meerdere keren een selfrescue moeten toe passen.

Mijn advies, maak er een groepssport van voor jezelf en geen individuele sport..

Gone with the wind > Kitesurfschool Texel

zoow had een 5 sterren sessie in Texel paal 17 met maar liefst 25 - 36 knots op zijn North Neo (2017)

martin404 23 March / 2015 / 12:55

Omdat MAGIC_ED dit verhaal als redder post blijft er 1 ding wel een beetje uit .... en dat zijn de scheldpartijen.

ED doet zijn verslag, net als de knrm zou doen, zonder te oordelen.

Dat is goed voor de feiten enzo.

 

Ik kies daar niet voor en wil wel even aangeven dat het "slachtoffer" een asosiale drol is.

- met materiaal dat aan vervanging toe is

- In omstandigheden zoals zaterdag

- niet eens een basis selfresue kunnen (dus sowieso nog super onervaren)

- en een verminderde fisieke fitheid ? (door zuipen de avond ervoor, of door een algehele slechte conditie)

 

Dan ben je echt geen zielig slachtoffer meer, want het kon bijna niet anders dan fout gaan.

Als ie verzopen was, hadden we gezegt "Laten we vanwegen de nabestaanden niet te snel conclusies trekken, maar waarom deed ie in godsnaam geen selfrescue?

Nu weten we het : Hij wist verdomme niet eens waar het over ging !?!

 

Last edit by: MARTIN404
No kite related brand affiliations

Coringa 23 March / 2015 / 16:45

Goeie verslag van Magic_E inderdaad. Er zijn een paar punten in de beschrijving die mij op het puntje van mijn stoel doen zitten van verbazing omdat ik het simpelweg niet kan geloven..

- combinatie van drank van de vorige avond, vermoeidheid en koud water (snelle verkramping).

- het ver uitvaren bij vermoeidheidsverschijnselen in deze omstandigheden.

- de self rescue procedure niet kennen.

Zelf ben ik zaterdag namelijk niet gaan varen juist omdat ik vrijdagavond ook een paar biertjes ophad en ik zaterdag daardoor ook moe was en het mede daardoor ook eigenlijk een beetje te koud vond (noorderwind is meestal koud) om te gaan varen. Maar goed, dit bewijst het maar weer.. Als het niet goed aanvoelt (moe, brak, koud enz.) doe het niet. Ik zeg niet dat ik het zelf nooit gedaan heb of nooit zal doen, tuurlijk ik heb ook weleens gedaan alleen probeer ik wel over de consequenties te denken en waren de temperaturen ook een stuk aangenamer.

Maar dat iemand de self rescue procedure kent? Dat snap ik echt niet. Hoe haal je het in je hoofd om het water op te gaan zonder dit of uberhaubt iets van overleven op zee te weten?? Mensen onderschatten de gevaren van de zee en het kitesurfen en nemen onnodige risico's op deze manier.

Zoals Martin404 schrijft, die gast had daar helemaal niks te zoeken. Ik weet toevallig via mijn werk wel iets van overleven op zee en belief me de zeewater temperatuur valt nu gelukkig mee en het dragen van een wetsuit of drookpak helpt hierbij ook tegen maar anders kan het in koude zeewater echt binnen een paar minuten voorbij zijn. De symptomen bij onderkoeling zijn heel verraderlijk bijdalende lichaamstemperatuur namelijk. Je verliest geleidelijk fysieke en mentale vermogens, waarbij de lichaam eerst alles aan doet om de normale warmte te behouden, rillen, sammentrekken van bloedvatten (en dus kramp inderdaad!!) maar uiteindelijk stopt dat en kunnen je ademhaling en hartslag gevaarlijk laag worden en zelfs stoppen. Dus wat als Magic_ ed of de windsurfer niet in de buurt waren? Ik vind het een goede actie van Magic_ed en iedereen die verder bij betrokken is geweest om die "Oetlul" te helpen. Sorry maar ik kan niet anders denken over de pechvogel in deze. Je speelt met je eigen leven en brengt daarbij ook nog anderen die waarschijnlijk wel alles in orde hebben onnodig in gevaar.

Anyway, een beetje kritiek mag er ook een beetje zijn vind ik hier. Dit soort incidenten moeten voorkomen worden en het begint bij jezelf. Kite surfen is en blijft een beetje een risico sport. Daarvoor is het belangrijk dat je spullen in orde zijn, je lichamelijk gezond is en in goede conditiue moet zijn, je weet wat te doen in geval nood en niet te vergeten wees bekend met de omstandigheden (niet alleen de spot waar de wind goed is maar ook temperatuur zeewater, weersvoorsverwachtingen noem maar op) waarin je gaat varen.

Het is goed dat we dit hier met elkaar kunnen delen en hopelijk wat van leren, het is ook goed dat er binnenkort de Kitesafely conferentie is in Noordwijk op 28 maart 2015 en hopelijk in de toekomst meer van dit soort dingen georganiseerd worden, zelf kan ik er niet bij zijn maar ik hoop de kiter in kwestie dus wel.

Axé

Coringa had een 5 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 18 - 28 knots op zijn Switch kiteboarding Element (2014)

Coringa 23 March / 2015 / 17:12

Overigens, nog één opmerking vwb 112 bellen..

Wees duidelijk in de informatie die je geeft als 112 belt!!! Wat is de situatie, om hoeveel personen gaat het, zijn er gewonden enz. maar vooral ook wat voor hulpdiensten nodig zijn, is er een ambulance nodig of bijvoorbeeld alleen KNRM. Als je verkeerde of niet voldoende informatie geeft kan het gebeuren dat alle reddingsdiensten opgetrommeld worden. Zelfs de brandweer met ladderwagen of duikersteams. Wel leuk en sensationeel allemaal maar dit voorkomt ook verwarring..

http://112bollenstreek.nl/uitruk/2015-03-08/5155/kitesurfer-in-problemen-katwijk

Last edit by: CORINGA
Axé

Coringa had een 5 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 18 - 28 knots op zijn Switch kiteboarding Element (2014)

richardkiter 23 March / 2015 / 19:14

Goeie actie Ed, goed bezig  ThumpsUp

Citaat
in  zee ter hoogte van het einde van de zuid pier.


Dat is behoorlijk ver en als je dan dit krijg dan heb je een probleem. Ik zie wel meer kiters ver de zee opvaren waar eigenlijk niemand vaart. Waarom moet je in je eentje zo ver achterin varen ?? Als ik naar mezelf kijk hou ik voor mijzelf altijd een veiligheidsmarge in zodat ik bij eventuele problemen terug kan zwemmen, lukt trouwens niet altijd hoor


Ik zelf heb  nog nooit een echte self rescue gedaan, in de zin van lijnen oprollen en je door je kite aan de tips te pakken je naar de kant te laten slepen.

Ik denk wel het over grote deel van de kiters. Ik kan wel de theorie en heb daar menig filmpje over gezien maar in de praktijk niet dus.   

Het is gelukkig allemaal goed afgelopen en laten wij hier met zijn allen van leren  ThumpsUp

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Waldo 23 March / 2015 / 20:14

wat voor baken is dit nu?

 

davidov 24 March / 2015 / 00:18

Goed gedaan Ed! Het verbaast me ook altijd hoe velen er geen aandacht schenken aan kiters in de problemen.

 

@Waldo, zie de post van Ed een stuk naar boven: link : http://www.noodbakens.nl/34-ingebouwde-gps-plb Type : RESQLINK +

 

FS

davidov had een 4 sterren sessie in Grevenlingendam, Oosterschelde zijde met maar liefst 20 - 28 knots op zijn Flysurfer Boost (2015)

Magic_Ed 24 March / 2015 / 07:00

Nog de reactie van de schipper van de KNRM in IJmuiden (met zijn toestemming geplaatst):

Ik heb nog een paar aanvullingen op je verhaal, die voor het geheel van belang zijn.

  1. Je baken was niet geregistreerd. Gevolg:

    1. Alarm kreeg een tweede prioriteit, omdat het erg leek op een vals alarm, juist doordat het baken niet was geregistreerd. Wij werden verzocht om voor de zekerheid het signaal uit te peilen en de positie van het baken vast te stellen. Tweede prioriteit houdt voor ons in dat we redelijk ontspannen naar de reddingboot toe gaan (bv de tijd nemen om je veters te strikken0. In het algemeen leidt dat tot weinig tijdsvertraging.

    2. Tijdens het uitvaren hebben we eerst rond seaport marina gekeken of we daar een signaal ontvingen. Zou niet voor het eerst zijn dat een oud, niet meer geregistreerd baken, voor een valse alarmering zorgt. Maar de doorgekomen positie lag wel iets buiten de pieren en jachthaven, dat klopte dus.

    3. Als het baken voor kite doeleinden was geregistreerd, had zonder twijfel ook de reddingsbrigade erbij worden betrokken. Dit had tot tijdswinst kunnen leiden, zeker als je al in de buurt van het strand zat. Voor de Koos van Messel wordt het werken vlak bij het strand toch een beetje zeuren. We moeten zorgen zelf niet te stranden en vanuit de kleinere reddingsbrigade bootjes werkt het toch wat prettiger, zo dicht bij het water.

Het tijdsschema klopt niet helemaal. Alarmering neemt altijd de nodige tijd in beslag. Vanuit een kiter gezien is elke minuut natuurlijk te lang, maar als je de weg nagaat die je alarmsignaal volgt, is het logisch dat er enige tijd zit tussen alarmeren en het uitzenden van de hulpdiensten:

  1. Het baken wordt geactiveerd: (jammer dat je de tijd hiervan niet noemt.

  2. Het signaal gaat 36 kilometer omhoog en komt vervolgens binnen in Toulouse (Frankrijk)

  3. Toulouse belt met de in aanmerking komende kustwacht, afhankeleijk van de doorgegeven positie van het baken

  4. De kustwacht moet de verkregen informatie analyseren en beslissen welke hulp wordt geboden

  5. De KNRM wordt gealarmeerd. Dit KNRM alarm ging er even voor 17.45 uit

  6. De reddingboot vaart 10 minuten later

  7. Nog eens (ongeveer) 10 minuten later zijn ze bij de kop van de pier.

Je kunt ervan uitgaan dat tussen activeren van het baken en de reddingboot bij de kop van de pier altijd ongeveer een half uur zit. Deze tijd zul je dus moeten kunnen overbruggen.

In dit geval, als we tijdens het uitvaren het baken hadden gehoord en de peiling over de jachthaven had gelegen, hadden we in dit geval eerst de jachthaven verkend (vanwege het niet registreren van het baken). We hoorden echter niets, dus zijn we doorgevaren.

Doordat we pas om 17.55 zijn uitgevaren, kun je ons niet rond 17.30 hebben gezien. Ik denk dat je een uur in de war was, ook gezien het feit dat het al ging schemeren.

Dat je ons zag op de positie waar het geheel begon, is toeval. De enige info die we hadden was dat het baken een positie aan de zuidkant van de pier had gegeven. Zoals gezegd, is het zoeken al binnen de pieren begonnen.

 

En, goede les, altijd zo snel mogelijk aan de kustwacht doorgeven als iedereen weer veilig is. Kunnen wij ook weer terug en hoeven we niet op niets af verder te zoeken.

w w w . v e r s u s s h o p . n l