De mega crasch van Lewis tijdens de King of the Air in beeld. Hij ligt nog steeds in een kunstmatige coma en zal daar ergens in de komende dagen uitgehaald worden.
Je ziet ook Reno Romeo er meteen naar toevaren om te helpen. Zou het niet handiger zijn om wat Jetski's paraat te hebben? Gelukkig was het niet ver van de kant.
Van North Kiteboarding:
" On Sunday 7th 2016, North Kiteboarding Team Rider Lewis Crathern was involved in a Kiteboarding incident during his heat at the Red Bull King Of The Air event in Big Bay, Cape Town.
Since then, Lewis has been receiving treatment in the ICU unit and remains in an induced coma with the projection to start the process of waking imminently.
Lewis has not suffered any breaks or damages to his internal organs, and doctors are taking precautionary measures to ensure that Lewis receives the best care and recovery possible.
Lewis' parents Sandra and Gary, his girlfriend Courtney, along with his close friends are very grateful for all the love and support that the international kiteboarding community are showing, and we wish him a speedy recovery. Get well soon Lewis! "
Dus geen jetski's aanwezig en weer een oorverdovende stilte van Red Bull. Het is niet de eerste keer dat het rotzooi verkopende merk zich niets gelegen laat liggen aan de bij-effecten van het sponsoren en stimuleren van extreme sporten. Mijn waardering voor dit merk is in ieder minimaal geworden.
Die redding geloof ik wel, het is ook aan de deelnemers om genoeg veiligheid te eisen. Volgende keer zullen er meer/betere opties zijn, daar ben ik van overtuigd.
Maar het wel willen profiteren van de extreme sport en het bij slecht of moeilijk nieuws volledig afwezig zijn (niet alleen nu, dat lijkt beleid te zijn), dat stoort me.
Neem een voorbeeld aan het big wave golfsurfen, daar varen constant jetski's met een life raft erachter.
Ik was erbij en zag de crash en de acties na de crash. Beide riders, Lasse en Lewis, mogen onwijs gelukkig zijn met hun mede kiters. Zelf bij het belangrijkste kite event zorgen de boys voor elkaar. Zeer verrassend dat er geen jetski's waren. Met de RB Megaloop of WOO contest bij The Spot zijn er altijd 2 jetski's aanwezig in het water. En binnen 10sec zijn die bij je als er een harde crash is. Nu moesten de boten eerst het water in geduwd worden, motor gestart, mensen aan boord springen en nog eens door 3 meter hoge branding wurmen...
Bootjes lagen klaar, maar moeten met dit soort events eigenlijk gewoon achter de branding liggen.
En met de Megaloop zag ik aardig wat impactvestjes, bij King of the Air niet. Staat niet hip natuurlijk maar denk dat iedereen hier wel s even bij heeft liggen komen van een flinke klap dat je lucht is verdwenen. En dan springen de meeste van ons geen 15-20m hoog.
Sterkte voor Lewis en familie.
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
Ik zag tijdens het event ook gebeuren dat zo'n bootje alle moeite moest doen om weg te komen, om te voorkomen dat Kevin er bovenop zou landen.
Reken wel dat die jongens in een sprong heel bigbay over springen.
Je wil ook niet dat iemand bovenop een jetski knalt.
En de ene keer springt men voorin het wedstrijdveld en de andere keer achterin.
Direct op het strand, maar ook helemaal achterin de branding werd gesprongen .......
Juist daar achterin werden de hoogste sprongen gemaakt, dus ik vraag me af of ik daar wel rond zou willen dobberen, met een helpje als enige bescherming tegen neerstortende kiters.
Nog verder naar buiten/upwind gaan liggen, je kan beter naar binnen toe varen dan naar buiten toe. Lag trouwens ook gewoon fotograaf (Ydwer?) tussen en volgens mij heeft die t ook overleefd.
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
Ik zag het idd.
Die houd ongetwijfelt enorm veel van zijn vak/hobby en is daarom bereid dat risico te nemen, maar dat kun je niet van hulpverleners verwachten.
Buiten betekende bij Big bay buiten de baai.... al voor de booi heb je hele hoge rollers. Zeker met de bakken die er vandaag lagen. Jetski is wel goede optie, maar als iemand zelf niet meer op plankje kan gaan klimmen is dat ook weer lastig qua optie.. Respect!
Enorm veel sterkte voor Lewis,
en enorm knap dat riders zo goed op elkaar letten en gelijk actie ondernemen.
Naar mijn idee is het onzin dat er geen veiligheidsdiensten in het water kunnen liggen. In de luwte bij de stenen upwind en downwind. Daar landen de boys toch niet. En als dat wel het geval is moet je ook geen vals gevoel van veiligheid geven door boodjes neer te leggen op het strand die toch te laat komen als het mis gaat. Bij de briefing vorig jaar werd al duidelijk gemaakt dat wij als mede kiters het snelst bij onze mede kiters kunnen zijn. Dat begrijp ik ook, maar hoe er nu toch wel enorm gefaald is ( 2 x ) is toch wel beschamend. Let wel, wij weten allemaal wat de risicos zijn, maar het is wel een wisselwerking. Doen de atleten dit ook met deze overgave als ze weten dat ze niet op tijd gered zullen worden? RedBull plukt ook de vruchten van die actie. Ook ben ik van mening dat ondanks de aandacht van het buddy systeem /idee er toch te weinig controle is onder de kiters. Neem gewoon wat vaker de tijd om even te kijken of het wel goed gaat met die kite die daar dobbert ( zeker met serieus harde wind en hoge sprongen ) Buiten alles respect voor de actie, en ik ben met mijn kop nog elke dag bezig met het herstel van lewis. Een topgozer die ons nog gezeldschap moet houden in dit leven! Vingers crossed! Fijn dat lasse al weer uit het ziekenhuis is!
Lewis is weer bij:
"Overwhelmed by all the positivity in my crash at KOTA for those interested I went for the first double mega loop ... Late flip!! I'll get it one day, thanks for all your kind messages they really keep me going!! Xxx"
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
Ehum, daar ben ik wel echt benieuwd naar: de eerste double mega loop? Ik wil hier niet cynisch overkomen, maar ik zie niet in hoe je 2 megaloops na elkaar kan doen. Twee kleintjes mss, maar das geen megaloop.
Het is juist heel eigen aan de megaloop dat je kite laag komt en daardoor een vrije-val-fase krijgt, je dat karakteristieke pendelum-effect krijgt en bijgevolg kan je de kite juist niet actief door nog een loop sturen.
Iig, kudos aan Lewis om het te proberen...
Boardmagician had een 3 sterren sessie in Sardinia, Porto Pollo met maar liefst 28 - 40 knots op zijn Core GTS2 (2013)