Een bar verhaal ... en een technisch verhaal vooral. Al jarenlang zijn we gewend aan een trim/depower optie op de powerlijnen maar voor 2017 lijkt North nu als eerste met een bar te komen waarmee de kite getrimd kan worden via de stuurlijnen. Best, Ocean Rodeo en Spleene zijn ook al jaren met hetzelfde bezig, maar alle merken natuurlijk op hun eigen manier.
Het lijkt een logische keuze om de trim naar de stuurlijnen te brengen omdat er minder druk staat op de stuurlijnen en het dus makkelijker en lichter zou moeten werken. De powerlijnen worden er natuurlijk ook cleaner van, zodat in theorie de safety nog veiliger wordt en de slijtage op de depower lijn af kan nemen.
Nadelen? Die lijken er ook te zijn, afgezien van de verwachte prijs van zo'n € 700,- voor zo'n bar, is er ook het nadeel dat slijtage aan de lijnen en de depower onderdelen die nu in de bar worden ondergbracht niet zichtbaar is. North kiest voor een heel ingewikkeld systeem van radartjes en wormwieltjes in de bar, dit is tenzij het zeer goed geseald is (wat de werkbaarheid weer kan verinderen) zeer gevoelig voor zand en zout.
Ocean Rodeo en Best lijken voor een wat eenvoudiger intern systeem te kiezen maar ook daar blijft het vatbaar voor slijtage. Wat Spleene doet is nog niet geheel duidelijk.
En waar North en Ocean Rodeo kiezen voor een draaiknop/mechaniek om te trimmen, kiest Best voor een lijntje wat je kan verstellen, wat zorgt voor een uitstekende lijn aan 1 uiteinde van de bar.
We mogen de foto's van de North bar (nog) niet plaatsen maar alle patenten zijn wel te bekijken, dus wat patent afbeeldingen van de diverse barren en de links naar de patent aanvragen.
North:
Ocean Rodeo:
Best:
Spleene is niet echt duidelijk over het in te voeren systeem maar hier is een PDF over hun toekomstige bar.
Varen we over 5 jaar allemaal met dit soort barren, tegen een aanzienlijke prijsverhoging natuurlijk, of zullen we nog steeds een trim optie hebben op de powerlijnen, boven of onder de bar?
Uiteindelijk blijft het natuurlijk een stokje met 4 of 5 lijnen
Een vrije depower is natuurlijk heel fijn, maar wat is er gebeurd met KISS?
Idd, wat een gekunstel, er is niks mis met een above the bar cleat, keep it simple stupid!
Dit is echt weer een typisch over-engineerd plan waar vele bovengenoemde problemen uit voortkomen met weinig voordelen. En vergelijkbare bar kan niet makkelijk gerepareerd worden en zal na een half jaar (school) gebruik problemen krijgen.
Erg jamer, ik hoop dat het niet de standaard wordt...
If it ain't broke, don't fix it =)
Grappig. Ik zie de laatste tijd juist (custom) barren zonder depower voorbijkomen.
Oli4k had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 34 knots op zijn Airush DNA (2013)
Zonder depower lijkt mij idd ook een meer logische stap. De barren van 10/15 jaar geleden hadden een depowerlijn van zo'n 15cm, nu zijn er merken die bijna een meter depowerlijn hebben. Veel merken iets van 30-40cm. En nauwelijks afstel mogelijkheden op de pigtails, wat je vroeger wel meer had, meerdere knoopjes op de pigtails van de stuur en power lijnen
De combinatie met weer meer afstelmogelijkheden op de pigtails en geen trimlijn lijkt mij voor de gevorderde kite aantrekkelijker dan zo'n nieuwe bar.
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
veel te faalgevoelig.
je kunt ook niet zien of je lijn aan het slijten is in de bar.
simpeler is alijd beter...
wimbers had een 4 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Naish Park (2011)
Denk (hoop) niet dat dit een succes wordt.
Jelle_vw had een 4 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 18 - 25 knots op zijn Ozone Catalyst (2015)
Ik wordt zo ontzettend pislink van dat embargo gedoe van merken als Cabrinha en nu ook North. De plaatjes staan al in magazines maar online moeten ze worden verwijderd.... En de forumbeheerders hier en all over the place doen keurig mee.... zucht
Leuk artikel Klaas!
Even aanvullend ter uitleg:
> Als je wat verder in de octrooiliteratuur duikt vind je nog meer variaties en een aantal doublures - dit omdat het octrooirecht toestaat (cq. toestond, hang van land en type octrooi af) om "ongecheckte" octrooien te publiceren.
> een afbeelding bij een octrooi dient uitsluitend om een technisch idee uit de tekst te omschrijven. De tekst is dus bindend. Om een oordeel te vellen over de waarde van een octrooi moet je dus eigenlijk de tekst helemaal doorspitten.
> Een andere valkuil bij het beoordelen van deze afbeeldingen en teksten is dat een octrooi zo vroeg mogelijk ingediend wordt om bescherming te claimen - voordat jouw concurrent dat doet. Dat betekent dat er meerdere uitvoeringsvormen worden genoemd waarvan je weet dat het merendeel praktisch ongeschikt is maar die wel punten kunnen bevatten die later in de engineering fase gebruikt kunnen worden.
> Ook zegt de naam van de aanvrger niet zoveel omdat octrooien na publicatie kunnen worden verhandeld, en de publicaties ijlen qua administratie daarvan flink na.
In de commentaren worden goede punten genoemd, en je kan er van uit gaan dat ieder R&D team deze punten bovenaan het programma van eisen heeft staat. Of het ze lukt om ze in een productie model te counteren is een tweede.
Ik zou zelf m'n oordeel bewaren tot ik de uiteindelijke uitvoering in m'n handen zou hebben - en het prijskaartje zou weten.
Aangaande de voordelen van een trim bar zie ik vooral dat de "straf" bij falen (doorslippen of een trim fout) depower tot gevolg heeft, tegenover max power bij een center line trim systeem. Dat lijkt me in een plotseling opkomende wind best een prettige gedachte.
Daarnaast zijn de krachten op een trim bar systeem veel lager dus zou je een lichter systeem met een lichtere bediening kunnen maken, en ook slijtage zou een stuk minder zijn.
Ik zie dit nog wel gebeuren allemaal. De mogelijke hogere kostprijs van de bar "stick" met trim optie zou wel eens kunnen worden gecompenseerd door het ontbreken van een centerline trim systeem, immers één trim mogelijkheid is wel genoeg.
Kortom, het bewijs zit in de pudding
Goeie aanvulling El Rudo, had ik al verwacht
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
Ik heb de North bar zojuist in me handen gehad en dan ziet er echt goed uit! Even open geschroeft om te kijken hoe hij van binnen in elkaar zit geen enkel radartje te zien zoals in de afbeelding hierboven.
Poweren en depoweren gaat heel gemakkelijk en in stappen van 2 cm. Als je nu aan het kiten bent stel je vaak je depower een keer in en laat je hem vervolgens op die stand staan, bij de nieuwe North bar gaat dat veranderen denk ik je kunt op het moment dat je bijvoorbeeld een golf pakt gewoon nog even snel een beetje meer power erbij doen door aan de zeikant van de bar op de knop te drukken.
Het wordt meer vergelijkbaar met bijvoorbeeld MTB, op het moment dat je een heuvel op gaat schakel je terug en op het moment heuvel af schakel je op. Ditzelfde kan ook op het moment dat je golven aan het rippen bent en down the line gaat schakel je terug en als je vervolgens weer wilt hoogte lopen schakel je weer een beetje op om wat meer druk te hebben.
Ps. North is inmiddels al 4 jaar bezig met deze bar ze hebben echt wel goed nagedacht en veel getest voor ze iets op de markt brengen
@Wazzah
<De combinatie met weer meer afstelmogelijkheden op de pigtails en geen trimlijn lijkt mij voor de gevorderde kite aantrekkelijker dan zo'n nieuwe bar.>
En hoe trim je, je kite dan tijdens het varen? Lijkt me erg onhandig. Ik vind het prettig om tijdens het varen mijn kite te kunnen trimmen. Als de wind toeneemt, dan depower ik en als hij wat inkakt kan ik weer vol power trimmen. Ik vind het ook niet fijn om met gestrekte armen te moeten varen, bar in het midden is wel zo prettig...
et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)
We zullen zien... misschien is alle scepsis overdreven en werkt het uitstekend. In ieder geval goed dat er geïnnoveerd wordt
Zolang het doel maar is, dat het kiten er beter door word en niet omdat je een reden nodig hebt om voortaan 700 euro voor een bar te kunnen vragen.
Ik moet zeggen dat ik het moeilijk vind om niet sceptisch te zijn over het uitgangspunt.
De stuurlijnen zitten nu eenmaal minimaal 45cm van elkaar af, dus als je ze in 1 beweging tegelijkertijd korter wilt maken, moet je hoogstwaarschoijnlijk met een redelijk complexe oplossing komen.
De grootste meerderheid van kite-kopers zijn beginners en licht gevorderden.
Dat zijn ook degene, met de grootste kans om een ongeluk te krijgen.
Zelfs met een waardeloos safetysysteem, kunnen gevorderde kiters zich vaak wel uit een lastige situatie redden.
Van gevorderde kiters (en hun nabestaanden) hoef je dus verhoudingsgewijs heel weinig schade claims te verwachten.
Als ik dus een commercieel bedrijf met aandeelhouders was, dan zou ik zorgen dat elk nieuw systeem 200% idiot-proof word.
Ook als dat betekent, dat het nieuwe systeem voor gevorderde riders helemaal niet zo handig is, of als het door die overdreven safety limits juist veel slijtgevoeliger word. (net als bij het huidige redline-safety systeem)
Slijtage is alleen maar beter, want dan kopen ze tenminste snel weer een nieuwe bar.
Wat ze ook verzinnen : Ik wacht tot versie 4 of 5 van het nieuwe systeem, want ik ga geen 700 euro betalen om hun proefkonijn te mogen zijn.
4 jaar ergens over nadenken is iets anders als product-testing.
The proof is inderdaad in de pudding.
Het daadwerkelijk testen van het product na productie, laat men (volgens mij) tegenwoordig steeds meer door de klant zelf doen.