Reacties
RoyE 08 September / 2006 / 08:05

13kn maximaal een 10m? Om het te leren heb je wel druk nodig..

 

Verder goed initiatief, maar ik vindt van die standaard schema's altijd twijfelachtig en gevaarlijk.

Mario 08 September / 2006 / 09:00

kite oplaten in het water ??

vindt ik niet echt goed idee,gewoon door iemand oplaten die verstand van zaken en ook nog beetje blijft kijken als de kite de lucht in gaat in plaats van gelijk omdraaien en ergens naar toe te lopen zonder zich nog om de kiter te bekommeren

 

WWW.KITESTUFF.NL

Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

-DAVE- 08 September / 2006 / 09:12

Gister een jongeman op IJmuiden , met een Fuel :  Oplaten midden op strand en bij voorkeur bovenwinds van enkele palen, Unhooked oplaten met de strap vol in de power , en dat ging maar net goed allemaal.


En na enkele minuten met moeite bij het water gekomen  stuiterde hij 2 kilometer downwind bijna de strandhuisjes binnen. Zijn vriendje idem dito, die liet even de 13m2 op ook midden op het strand bovenwinds van de enorme palen en paviljoens. :\

 

En na mijn sessie teruggekomen een knakker met een oude Klotenaish aero , gaat even gewoon net voor het paviljoen de kite oplaten en even een beetje springen om zijn vriendin te imponeren. (letwel er was vlagerige takkewind over strand.)

 


En zelfs tijdens mijn sessie was er al wat naars gebeurd met (gebroken enkel van iemand) en stonden alle Hulpdiensten (heel snel , voor dat hulde!) op strand met groot MAterieel, 2 strand ambulances een motor agent , meerdere hulpkornuiten en bij de opgang een monsterweg-ambulance ook met mensen.

 

 

 

Waarom blijft iedereen met vlagerige takkewind de kites oplaten midden op strand tussen de palen en windschermen en vuilnisbakken en andere obstakels?

 

 

Loop goddomme Naar de waterkant  toe !   en laat daar DE KITE OP!!   ECHT!

Volgende keer zal ik gewoon eens op strand blijven zitten en filmen, en er ook meteen Lik op Stuk beleid geven wat betreft achterlijke domme idioten! En dat betekend inderdaad kite in de prullebak!

Ben het echt zat aan het worden! mensen blijven Domme klotezooi uithalen op mooie kitespots

.

 Ik wil geen -domme- -onverstandige- -manse- kutbeginners meer die telkens zwaar potentieel alles kunnen verpesten voor iedereen.  ook al zeg je het , ze doen het de volgende keer gewoon weer..

 

Tijd voor heel strakke REGELS  lijkt mij, want het wordt maar drukker en drukker overal!

En het is gewoon weer wachten op weer een fataal ongeluk!

 



 

 


Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

-DAVE- 08 September / 2006 / 09:12

moest het ff weer kwijt 

Koleredombo's

 

want het lijkt erop dat hoe kritieker de kite-verboden nader komen op spots , des te meer stuntelaars er komen die hun onkunde ten toon spreiden. En op steeds dommere en ongelofelijkere manieren.

 

Of is het misschien te wijten aan de grote opkomst van marktplaats.nl-kiters?


 

Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

Jazzy 08 September / 2006 / 10:14

Ik ben net begonnen met Skydiven, en dat is relatief/procentueel een minder risico volle sport. Je zou eens moeten weten hoe er daar omgegaan wordt met leerlingen. Je moet dit, je moet zus, je moet zo, enzovoort, kortom je wordt helemaal klaar gestoomd voor het veilig springen. Je moet je materiaal iedere keer laten checken, je moet door een instructeur begeleid worden naar, in en uit het vliegtuig. Je krijgt controle wanneer je je chute vouwt, je krijgt controle over je jump log, wat heb je wanneer en waarom gedaan, je moet je sprong bespreken met je jump master, enzovoort. Je mag pas vrij springen wanneer je een heel programma doorlopen hebt! Minimaal 25 sprongen, echter er is bijna niemand die dat haalt, zo kritisch wordt er gekeken naar je prestaties.

 

Kitesurfen is gevaarlijk. Dus misschien wordt het wel eens tijd om de sport op een dergelijke manier te organiseren. Dit is een taak voor ons allemaal en in het bijzonder het NKV. We hebben tot op heden nog stont veel geluk gehad, dat al die onwetende kitesurfers, alleen zichzelf schade berokkend hebben. Wanneer een Kitesurfer daadwerkelijk een ander badgast om zeep helpt, dan hebben we echt een probleem. 

 

Misschein moet we eens een landelijke discussie organiseren om te kijken of er daadwerkelijk wat aan te doen is.

 

Kite regards,

 

Jeff

Als het klopt, begrijp je het niet.

RoyE 08 September / 2006 / 10:28
Tijd voor een certificatensysteem, maar ja wie gaat dat controleren, en hoe krijg je de authoriteit om ook echt op te kunnen treden?

EstherTM 08 September / 2006 / 10:53

Ben het helemaal met Jazzy eens... Een sport waar dusdanige risico's aan vast zitten leer je niet in drie uurtjes. Tot nu toe hebben de kitesurfers alleen zichzelf in gevaar gebracht, maar op het moment dat er een niet kiter geraakt zal worden en diegene een aanklacht indient zal het menens worden.

 

Ik denk dat de bal niet alleen naar het NKV gerold moet worden, ik - als IKO instructrice- denk ook dat er bij de kite instructeurs en bij de kiters zelf een verantwoordelijkheid ligt. Vaak zie ik tijdens een 3 uur durende les dat leerlingen met name bezig (willen) zijn om op een board te komen en te weinig met de technische kant van een kite en de gevaren die er kunnen ontstaan bij verschillende wind.  Natuurlijk wil een student kunnen zeggen dat ie na 3 uur les kan varen, maar komt ie een dag later terug met z'n pas gekochte kite en de wind komt vanaf een andere richting en is 3 bft sterker, dan beginnen de problemen. En tijdens de les wordt er (hopelijk) wel verteld dat ze niet moeten gaan kiten met 6 bft, vlagerige en aanlandige wind, maar ze moeten het voelen - lees: een kite in 6 bft, vlagerige en aanlandige wind in de handen hebben-. Ze schrikken zich rot.

 

Maar ja, hoe moet je het aanpakken? De lesmethodes van de instructeursopleiding aanpassen? Een soort kite-rijbewijs invoeren? Er komt echt geen kite-politie die dat gaat controleren, dus dat heeft ook weinig nut.

 

Ook de verantwoordelijkheid bij de kiters moet hoger. Gelukkig let iedereen wel op elkaar, maar je ziet het als ervaren kiter aankomen. Een 13 meter in een dikke 5 bft gaat met een beginner niet goed. Het is moeilijk om naar iemand toe te lopen en diegene te vertellen dat hij/zij de kite maar beter kan laten liggen. (wie denk je wel niet dat je bent?!) Maar als je uitlegt waarom zijn ze je altijd dankbaar en heb jij weer een potentieel ongeluk voorkomen...

 

Het blijft een moeilijk verhaal en zoals met meerdere dingen; het moet eerst erger worden voordat er werkelijk iets aan gaat gebeuren.

Sponsored by: North & Brunotti

Jurrien 08 September / 2006 / 11:08
Die stuntelaars met die fuels op ijmuiden gister heb ik nog nooit gezien.. Ze waren dus weer lekker verneukeratief bezig
---===Kitefabriek IJmuiden===--- Kite reparaties zoals het hoort! facebook.com/kitedokter

Magic_Ed 08 September / 2006 / 13:09

Zie voor mijn oplossing het topic Veilig kiten.

 

Wat betreft Iko: ik heb me daar ook over verbaasd, dat instructeurs denken (of anderen willen laten denken) dat je mensen in 3 uur kunt leren kiten. In Brasil neemt een bepaalde kiteschool daar 5 dagen voor. En ja, dat kan daar veel makkelijker natuurlijk, maar het geeft wel een verschil in benadering aan.

 

Misschien dat Iko inderdaad moet gaan adviseen: minimaal 3 x les (= minimaal 6 uur op het water en 3 uur op het land).

 

Verplichte bewijzen gaan alleen werken als er controle is, en die is er niet (geen prioriteit).

w w w . v e r s u s s h o p . n l

wilco_s 08 September / 2006 / 13:43
 
http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2331754&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Volgens deze thread is kiten (in de us) toch nog veiliger dan autorijden, tuurlijk het zou nog veiliger kunnen en waarschijnlijk zijn niet alle doden die gevallen zijn geraporteerd, er staat wel iets over dat er nog geen doden met flat kites gevallen zijn, maar als je ziet hoeveel mensen nu opeens in 35-40+ knopen kunnen denken te varen TOT er een bridleltje breekt ofzo dan zullen er ook wel weer ongelukken gaan gebeuren...helaas...

Wat ook wel verontrustend is, is dat 45% van de doden gevallen zijn in 2005 en 2006 en de stats worden al vanaf 2000 bijgehouden een enorme toename dus, waarschijnlijk doordat er zoveel riders bijkomen....voor mij hoeft dat promoten op tv enzo dan ook niet zo nodig het is al druk genoeg, en is dat nou echt nodig voor je ego om te weten dat andere mensen je sport "cool" vinden, je doet het toch voor jezelf en de "soul" zoals bij alle surfsporten...... het zal nooit het 2e voetbal worden, en maar gelukkig ook ...
En hoe hard het misschien ook klinkt, dood hoort bij het leven.....autorijden is zoals gezegd ook levensgevaarlijk, het is alleen jammer dat de ambtenaren daar geen specifieke aandacht voor lijken te hebben, en wel voor het kiten....

RoyE 08 September / 2006 / 13:51
Voetballen mag wel overal

gilles23 08 September / 2006 / 17:34
Ok zie me al bij 17-20 knope met een 4 opt water....
i kna 300 wrooden tpyn pre mniuut

kuik73 08 September / 2006 / 18:43
Tja, Sorry hoor, maar mijn eerste reactie is: Wat een gelul allemaal.. Even ter vergelijking... Drugs, overal te verkrijgen en ondertussen zo verboden als de pest. Ook daar vallen doden mee.. Ook dara ligt het aan de consument om er wel, of niet mee te beginnen.. maw het is je eigen verantwoordelijkheid.. Juist dat laatste is mijn punt. Hoewel voor iedreen geldt dat een ongeluk in een klein hoekje ligt, kan je er wel zo veel mogelijk aan doen om de schade te beperken. Als je het bewustzijn hebt dat je een Ferari boven je hoofd hebt hangen..dan vraag je er toch om? Nog wat.. Hoeveel gipsvluchten zijn er per jaar?? Vorig jaar iets van 9 (!!!!!!) NL-ders omgekomen tijdens de wintersport omdat ze buiten de pieste gingen boarden zonder verstand van zaken.. Wij kiters hebben de afgelopen jaren 3 ongevallen gehad! Er zijn nu een hoop oudgedienden zich druk te maken over de veiligheid van de sport. De sport is veilig! Ja er wordt wel eens een enkel gekneusd, een schouderblad gebroken, of iets anders.. De ziekenhuizen liggen vol met voetballende en hockeyende mensen! Ben zelf ook nog hockeyer en ben dus vorig seizoen zwaar door mijn enkel gegaan met die sport! Kon ruim 6 weken niet kiten! Heb sindsdien ook niet meer gehockeyed.. Waar ik een beetje naar toe wil is het volgende. Laten we de boel niet zodanig opblazen dat de sport gevaarlijker lijkt dan ie is. Als je het nodig hebt om hard op je bek te gaan, voordat je je realiseert met wat voorn sport je bezig bent... tja so be it! En dan heb ik het niet over een ongeluk, want zelfs het beste paard struikelt wel eens... Als je 3 a 4 jaar bezig bent, en er overkomt je weer eens wat.. gewoon vette pech... maar als je net begint en je gaat met een vlagerige 24 knopen met je 13 lopen rotzooien (heb ze ook bezig gezien) dan roep je het op je zelf af.. en dan zeg ik: wie zijn billen brand... enneh @Magic ed: Bedankt voor de lift!!
time flies, kites ook!

kuik73 08 September / 2006 / 18:44
Als je het bewustzijn NIET hebt dat je een Ferari boven je hoofd hebt hangen.. ff ter verduidelijking van mijn vorige txt ;-)
time flies, kites ook!

-DAVE- 08 September / 2006 / 19:18

Het is geen gelul Kuik...  het gaat om plekken waar het KITEN -NOG- mag.....

 

als je iedereen maar dood laat stuiteren is het gauw over met kiten in NL....  en dan kan je in de nabije toekomst aan 0verste Magic-ed vragen of je misschien een lift mag naar Brasil  om daar te kiten, omdat het in NL nergens meer  mag.

 

 

en iemand die een Ford capri uit 1978 kan harder doodstuiteren dan iemand met een ferrari of uberveilige audi hedentendagen.

M.a.w. een niet depowerbare ouwe klote kite va markplaats is dodelijker dan al het nieuwe depowerbare 2005 en 2006 spul...

 



Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)