Big-air reinvented
The Mark is het nieuwe wapen voor de echte hoogvliegers en stormchasers.
Speciaal ontwikkeld om met veel snelheid en druk gevaren te worden in extreme condities.
The Mark is super licht door zijn slimme hybride kern die deels is opgebouwd uit 'high density foam' aan de toeside kant en deels een Paulownia houten kern.
De volledig carbon lay-up zorgt voor veel controle en een zeer goede load 'n pop in overpowered condities.
De vijfde vin op de heelside geeft samen met de channels ongekend veel grip en controle.
Met meer druk varen, meer snelheid controleren = hoger springen.
De rechte outline en middenvin zorgen ervoor dat je ook weer rap upwind bent!
Kosten: €579 deck-only, €799 compleet
Meer weten? www.ten-kiteboarding.com/the-mark
Ik ben vaak de eerste om marketing praatjes af te kraken, maar ben echt onder de indruk van die middelste vin.
Geen idee of het echt werkt, maar het is tenminste eindelijk eens een orginele gedachte in board-design.
Niet zoals we nu al jaren zien, elk jaar een nieuwe print en meer BS over speciale materialen, maar eindelijk eens een creatieve gedurfte poging om echt een beter twin-tip board te ontwerpen.
Daarnaast is de groep potentiele klanten die daadwerkelijk een big-air ge-focussed board zullen kopen, niet super groot, dus dat maakt het extra gewaagd.
Succes met de verkoop en als ik een keer de kans krijg, wil ik hem zeker wel eens testen. (en dat gevoel heb ik al jaren niet gehad met twin-tip boards)
Toch niet zo origineel Martin: in de begintijd hadden boardjes ook vaak een vijfde vin.
Zijn als ik het goed heb ergens tussen 2000 en 2003 verdwenen (en vast niet omdat ze het zo supergoed deden).
Wel een boardje met supermooie graphics trouwens!
Het zou ook zomaar zo kunnen zijn dat ze zijn verdwenen omdat de boardjes indertijd geproduceerd werden met een focus op all-round (en dus aantallen) om nog wat te kunnen verdienen. Een board met een middenvin richt zich -en zeker zoals de Mark gedesigned is- meer op liefhebbers van big-air, dat was in die tijd toch iets meer niche. Ik kan me zomaar voorstellen dat daar vandaag de dag juist wel weer een markt voor is. En origineel of niet, ik wil 'm zeker even testen!
Toen ik het opschreef, ging ik er eigenlijk al vanuit dat er vast iemand zou komen met een kite, wake, of surfboard, waarbij het ooit al eens gedaan is.
Dat doet niks af aan het feit, dat het op dit moment gewaagd en totaal outside-of-the-box is.
Ik ben begonnen met een vijfde vin (Brunotti Mirror, 20000/2001) en dat gaf zeker meer stabiliteit. Dat was ook nodig omdat de rails vrij rond waren en er nogal wat rocker in het board zat. Later werd de rail steeds scherper en de rocker wat vlakker, waardoor de middenvin overbodig werd. Voor wakestyle is de middenvin zelfd bijzonder irritant.
Ed (de ontwerper van het board) heeft jaren geleden nog meegedaan met een World cup wedstrijd, waar toen de directional raceboards met enorme vinnen domineerde. Ed had een grote twintip. Ter plekke heeft hij er toen een vijfde vin ingemaakt (die ook nog eens optrekbaar was) en werd hij derde of vierde, een bijzondere prestatie op een twintip.
De functie is vrij duidelijk: meer drukopbouw op de rails terwijl je board relatief vlak kan blijven.
Dit was het resultaat. Tijdens de wedstrijd heeft Ed dat ter plekke geprototyped :D
Dit was het resultaat. Tijdens de wedstrijd heeft Ed dat ter plekke geprototyped :D
Haha, gruwelijk! En na al het prototypen nu dus voor het grote publiek op de Mark
Helemaal mee eens. Een gedurfd en aantrekkelijk idee. Ziet er uit als een heel mooie plank. Ben benieuwd..