Beste snelheidsduivels opgelet!
Het NSWO bestaat uit een aantal enorm gemotiveerde wedstrijdleiders met veel ervaring in zowel surfspeed als kitespeed wedstrijden. Met hun heb ik een vruchtbaar gesprek gehad over de organisatie van een NK kitespeed.
Bij een dergelijke wedstijd komt veel kijken. Sowieso zijn er veel regels waar de riders zich aan moeten houden. Daarnaast gelden er ook regels om de tijden officieel te laten tellen. Het meten via GPS is bijvoorbeeld niet toegestaan. GPS is heel onnauwkeurig. Dat kon de secretaris mij iig in geuren en kleuren vertellen....en aangezien hij de GPSjes in F16's beheerd geloof ik hem wel. Daarnaast hebben ze een leuke proef gedaan met 4 GPSjes op de dak van hun auto....en je raadt al dat het verschil in afstand wat die dingen aangaven enorm was! Daarnaast kun je zoon apparaatje zo overgeven zodat iemand anders een toptijd voor je neerzet! Of te wel... meten met GPS daar lachen ze heel hard om. Maar hoe dan wel?
De jongens hebben met elkaar geinvesteerd in camera's, computers en software. In een dag kunnen ze een baan uit zetten. Daarna kunnen ze door alles op te nemen met 2 camera's en rugnummers te noteren precies op de beelden terug zien hoe lang je over de afstand hebt gedaan. Voor 1,5 uur varen is ongeveer 2 uur nodig om alles te verwerken. Aan het eind krijgt dan elke rider in zijn mailbox een overzichtje met alle tijden die je hebt neergezet. Echt een fantastisch systeem. En aangezien het vanuit idealisme is aangeschaft zullen we het ook voor een schappelijke prijs kunnen gebruiken!
Goed, hoe kan dan de wedstijd er uitzien? Mijn voorstel:
- 1 weekend
- elke dag 2 keer een heat van 1,5 uur
In een heat van 1,5 uur met 60 kiters kun je zeker 15 keer varen. Na 3 uur varen heb je het dan echt wel gehad. Een andere mogelijkheid is om op een dag 3 heats van een uur te plannen.
- maximaal 60 kiters
- eigen materiaal
- helm en impactvest verplicht
De cijfers zijn dat kiters vele malen vaker vallen tijdens een heat. Dat kan oplopen tot 40%. Ik wil het risico door deze veiligheids maatregelen beperken
- geen loodvesten
Windsurfers dragen loodvesten om meer tegengewicht te hebben. Regel daarbij is dat de loodvesten moeten drijven. Risico is dat er na weging alsnog wat erbij wordt gestopt. Daarbij weet ik niet of het voor kitsurfen een voordeel is
De vraag die er nog ligt is welke locaties. Hier vraag ik nogmaals jullie hulp voor. We zoeken locaties met echt HEEL vlak water en een stuk van 250 of 500 meter lang (ligt er aan wat we willen). De baan moet wel langs de kant lopen, want alle meetapparatuur staat op de wal. Kiters varen nu het snelst met wind die in 105 graden opde vaarrichting staat. Dus iets meer dan haaks! Mocht je een mooi stuk weten post dat dan met daarbij de behorende windrichting.
Volgens mij wordt het helemaal top...ben razend enthousiast en wat mij betreft:
THE GAME IS ON!
Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)
Ligt aan het aantal aanmeldingen neem ik aan
Henning had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 18 - 21 knots op zijn Flysurfer Speed (2011)
Hoezo is GPS onnauwkeurig wat betreft snelheidsmetingen? Het is misschien niet op de cm nauwkeurig, maar zolang je de afstand waarover je meet maar groot genoeg is zal deze onnauwkeurigheid te verwaarlozen zijn. Beetje goeie software die al die vertragingen en andere shit eruit filtert en klaar! Dat is tenminste hoe ik erover denkt. Nu wil ik natuurlijk wel weten hoe de steel in de vork steekt, en waarom GPS niet goed is.
Snelheid meten op vliegtuigen dat geeft zowiezo gedonder.
En die GPS metertjes op de auto, waren die misschien van de Aldi?
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
Met aflandige wind op zee, denk dat je vooral bij brouwersdam een super spot hebt. Ook op de eilanden zijn wel goeie spots te vinden.
IJmuiden met een noordenwind achter de pier. Dan kunnen ze de spullen op de pier zetten. Verder super spektaken voor de toeschouwers, en leuke plaatjes vanaf het strand. Alleen een beetje vervelend als er zo'n mega boot langs vaart en al je wind uit de vlieger neemt.
Verder tijdens de wedstrijden zo min mogelijk mensen op het water. Vooral bij aflandige wind is de snelheid zo gemaakt.
Ben meerdere malen in Leucate geweest en dat is toch de topspot als het gaat om Speedsurfing. Aflandige wind en megastrand! Echt super om keihard te varen. Alleen een beetje verweg
Vest met gewicht heeft zeker wel voordelen voor sommige kitesurfers. Zorgt ervoor dat je meer kite oppervlak kan gebruiken en je kunt veel meer druk zetten op je boardje. Het moment van de meting kun je het board iets minder druk geven en zo extra snelheid maken.
Onderuit gaan hoord bij speed varen. Helm en vest zijn echt belangrijk. Ik heb zelf ook helm op en vest aan bij speedkiten.
En vergeet niet dat je echt niet de nieuwste spullen nodig hebt om echt hard te gaan. Techniek en veel lef is namelijk echt super belangrijk!!.
nunspeet of de oase bij dronten daar mag je niet meer kiten althans in nunspeet niet maar das wel super vlak bij noordoost zit een camping bij maar dan ben je wel ontheffing nodig en zoals al gezegd kornwerderzand of op het wad alleen dan zit je idd wel met eb en vloed das wel lastig te plannen of je moet een ontheffing kunnen aanvragen voor een kanaal daar zijn er hier in de buurt genoeg van ook kanalen die niet door beroepsvaart gebruikt worden en die aan de ene kant een klein weggetje hebben en aan de andere kant weiland
maar als je dan crasht zit je wel met je hoofd in de beschoeiing dus dat durft ook niet iedereen hoef je ook niet bang te zijn voor teveel deelnemers