Israelieten komen met rare shizzle op de markt.....
Vaage shizzel
Maar ja misschien word het wel iets
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)
k kwam ook een board tegen van BALIWIND die je uit elkaar kon halen (2 stukken). Makkelijk met vervoer ofzo, zag er maar vaag uit.
Foto kon ik niet van de site afhalen....
Is dit niet zo'n beetje a la draagvleugelboot, of zo'n hydrofoil achtig apparaat. Ziet er iig niet uit.
mzzl Joost
ja idd.. het lijkt wel te gaan vliegen na een tijd..
stefkiter had een 4 sterren sessie in Borssele met maar liefst 25 - 35 knots op zijn Core GTS (2011)
Ney dit is afgeleid van onze andere watervrienden, de haaien..
Een gekromde vin heeft in principe in bijna elke stand het gewenste effect,
nl. een directe en aggresieve respons... Dit board gaat dus niet omhoog.. ja misschien bij
40kts+
Ziet er in ieder geval levensgevaarlijk uit die grote vinnen.
Het nut van gekromde foils ken ik wel maar is om een vaartuig goed op het water te houden. Als het vaartuig iets los komt en alleen het onderste deel van de vin het water raakt heb je meer neerwaartse kracht dan bij een vertikale vin. Maar dat wil je bij kiten helemaal niet, je wil toch de lucht in lijkt me als je de kite instuurt. Om op het water te blijven hebben we al een truck: je kite laag houden.
Voor monofoil heel nuttig, voor een boardje snap ik er niks van.
Monofoil heeft ook nog een toevoeging om er echt een draagvleugel van te maken en die zie ik hier helemaal niet , ik kan me niet voorstellen dat het als draagvleugel is bedoeld, dat werkt misschien als je het recht achter een boot aantrekt, maar met de dwarskrachten van kiten wordt je door de vinnen aan de hielzijde alleen maar naar beneden getrokken, in ieder geval niet omhoog, (een volledige vertikale halve cirkel is eigenlijk neutraal als het helemaal in het water is). Maar je kant het boardje dus je wordt wel naar beneden getrokken, de vinnen aan de teenzijde raken amper het water. Boven het water uitkomen zal het boardje in ieder geval niet.
Bovendien is sliden naar lij er niet meer bij als je even overpowered bent.
Geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om het aan te schaffen dus.
misschien voor speedkiten?? blijf vast op het water en minder weerstand
Sinds wanneer is een draagvleugel sneller dan een klein planerend oppervlak. Zowel bij boten als bij windsurfboards is allang aangetoond dat een draagvleugel niet het efficients is, zeker niet op vlak water. En dit is vermoedelijk helemaal geen draagvleugel, zou niet weten hoe dat zou moeten werken. En waar het waarschijnlijk wel voor bedoeld is, meer grip, hebben we helemaal niet nodig. Rare snuiters die israelieten.
Denis had een 2 sterren sessie in Les Blanc Sablons met maar liefst 16 - 22 knots op zijn Takoon Scoop (2002)
productieboot idd, vast een reclamepraatje, en die gebruikt draagvleugels ook om te stabiliseren dat is een lastige vergelijking met normale boten. De stabilisatie van de draagvleugels maakt die boot zo snel niet het uit het water getild worden op zich. Kijk maar naar de hydropter, die gebruikt ze alleen maar om uit het water getild te worden en is niks of nauwelijks sneller dan andere trimarans en dan hebben die andere trimarans nog rondbodems ook nog. Draagvleugels alleen voor lift voegen amper of niks toe. Yellow Pages Endeavor is de snelste boot tot nu toe: 47 knopen, daar kan de trifoiler van geen kant aan tippen. En die heeft geen draagvleugels.
En normale vinnen tillen het board niet uit het water, ze zorgen ook voor een neerwaartse kracht (je kant het boardje) alleen zwakker.