Hoeveel kitesurf merken zijn er eigenlijk en hoe ziet de toekomst van de sport eruit? Lopen we bij het kitesurfen in dezelfde val als het windsurfen?
Do you know how many kitesurfing brands there are selling kites today? We all know the big brands - like Duotone, Cabrinha and Naish - but how many others exist?
We were curious ourselves and decided to take a closer look at the kiteboarding equipment market as a whole - and what can be expected in the future.
In this video we also explore whether or not kiteboarding is growing in popularity and size, and if it's headed for the same fate as windsurfing.
En geen enkel tube merk dat nog innoveert... alleen een nieuw kleurtje en € 50,- bij de prijs op van het jaar er voor.
Tis treurig gesteld met de industrie en we zijn al een jaar of 5 voorbij aan het einde.
zonder enige vorm van kennis vraag ik dan, valt er nog wel te innoveren?
Ocean Rodeo gaat met een nieuw materiaal komen voor LE's, Aluula. Geen details gegeven anders dan lichter, stijver en sterker (9m 3 strut 1,8kg) maar lijkt een gewoven hmwpe doek te zijn.
Of het een revolutie gaat zijn moet ik nog zien. Lijkt vooral voor lichtweer materiaal de moeite te gaan zijn.
Ja schijnt nogal "duur" spul te zijn...eerste prijzen liggen bijna 1000 dollar hoger vergeleken met dezelfde kite met dacron. Dat ze het gewicht kunnen halveren en daarnaast een stijvere LE creeeren is wel echt "innovatief" hopelijk volgt de rest snel en zakken de prijzen want anders is het idd alleen interessant als lichtweer materiaal
Die prijzen waren op basis van een Duitse shop die waarschijnlijk wat traffic wilde genereren. Ocean Rodeo zelf zegt dat ze proberen de prijs gelijk te houden aan de high end kites. De vraag is of ze daar high end LEI kites mee bedoelen of ook foils.
Marketing focust op specificaties van het product, lijkt net de PC of automarkt. Uiteindelijk krijg je een bedrijf dat het echt begrijpt zoals Apple of Tesla.
Innovatie moet idd uit materiaal komen. 95% van de merken gebruiken allemaal tejjin aramid. Dat double/triple/qaudrouple is puur marketing. Zelfde spul met een draadje overslaan.
Maar ja die innovatie kost centjes omdat met andere materialen ook zaken als torsie etc heel anders gaan worden.
Er zijn veel slijtvastere materialen te koop welke al jaren in de zeil sport gebruikt worden. Maar ja die kosten ipv € €4 per meter €7,- en je kite blijft goed dus verkopen ze minder nieuwe
Ik vind het kwa barren nog steeds erg matig, de ideale bar en ideale lijnen die echt alles heeft wat ik wil zien is er nog steeds niet.
Verder kan er echt nog heel veel gedaan worden aan innovatie, denk aan hybrid kites en nieuwe soorten van bridling etc, mogelijk ook drie line kites, lichtere maar stijvere kites materialen, kites die je makelijk kan zelf landen of opstijgen ook op land etc, kites met nog grotere range, de komende decennia zal er vast nog van alles gaan komen!
Denk wel dat de kleine merken meer innoveren dan de grote en zou ook iedereen aanraden om kites lekker te kopen bij kleinere merken.
Denk eens als voorbeeld aan Naish die toen die rare Sigma kites bracht met geknikte leading edge, idee was zogenaamd beter, ze gingen er bijna aan onder door, niemand wilde dat meer, zijn ze weer vanaf gestapt. Dus als groot merk een innovatie pushen die in de praktijk ook minder goed aanslaat of blijkt te werken kan je ook klanten kosten. Dus expirimenteren met radicale kites,is tricky voor een groot merk. Ze zullen eerder beetje bij beetje aanpassen elkaar volgen etc.
Ook kiters volgen de massa, het heeft jaren geduurd voordast het imago van bridlles op de kite werd geaccepteerd, het was niet cool, het moets een C-Kite zijn.... (ook de klapschaats werd afgebrand toe ie op de markt kwam,niemand wilde hem...)
Heb ook het gevoel dat Grote merken veel spul willen verkopen lichtere kites dunner doek zal minder lang meegaan dus is meer bussiness. (kijk ook naar de flexibele neoprene surfpakken, die moet je nu om de 2 jaar vervangen, de oude pakken van vroeger kon je 8 jaar mee doen...)
Traditionele innovators waar we heel veel aan te danken hebben; Bruno Leganioux en Peter Lynn en makers van software als Surfplan etc.
Ik heb zelf het idee dat het innoveren in de toekomst wel mee zal vallen. We gaan niet meer van een Twingo naar een Porsche, maar van een Porsche naar een Bugatti. Er zijn nou eenmaal restricties.
Kan veel kleinere merken alleen maar toejuichen verder.
Tja... die kleine merken gaan niks anders doen dan meer van hetzelfde. Kijk bijvoorbeeld naar vantage... nieuwe insteek om vanuit algoritmes en computer modellen de ideale kite te maken... en waar komen ze mee? Een open c en sle.... de innovatie in tubes is dood. En in een krimpende markt is dat ook niet gek.
Innovatie zit nog vooral in foil en in het bijzonder single skin Kites. De rest is copieren en nieuwe kleurtjes
Heb ook vaak het gevoel dat er niet heel veel veranderd maar als ik dan een keer een kite van 5 jaar terug pak dan voelt dat vaak toch wel behoorlijk ourdated aan. Het opstapelen van kleine aanpassingen lijkt dan in 5 jr tijd bij elkaar opgeteld toch wel een behoorlijk verschil te maken.
RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)
Een kite van 5 jaar geleden is lekker uitgelubberd. Daarom voelt een nieuwe kite altijd beter.. de coating die de vezels van het doek op zijn plaats houd breekt. Daarom scheurt een oude kite minder snel dan een nieuwe. het doek van een nieuwe kite scheurt als een stukje papier. Een oude kite waar de vezels vrij kunnen bewegen geeft mee en scheurt een stuk minder.
Een kite van 5 jaar geleden is lekker uitgelubberd. Daarom voelt een nieuwe kite altijd beter.. de coating die de vezels van het doek op zijn plaats houd breekt. Daarom scheurt een oude kite minder snel dan een nieuwe. het doek van een nieuwe kite scheurt als een stukje papier. Een oude kite waar de vezels vrij kunnen bewegen geeft mee en scheurt een stuk minder.