Een review van de Ten Velox 11 meter door vrienden van de site: Sebastiaan van der Meulen en Francis Langenberg
SPOT EN CONDITIES:
- Vlak/choppy, 15-28 knts
- Twintips
- Bar: Ozone Contact, 24/25 m lijnen
WAAROM DEZE REVIEW?
Al een aantal jaar varen we beiden een Ozone Edge (V7, V8). Onze go-to kite voor alles tussen de 16-26 knts. Zowel voor op zee als op vlak water. Voor ons staat hoog springen op 1. Paar rotaties erbij, een (backroll) transitions en af en toe misschien een kleine loop. Geen mega-varianten. Omdat we beiden toe zijn aan een opvolger van onze Edge V8 11m, hadden we ons vizier op de Edge V9. Totdat… de mannen van Ten Kiteboarding ons wezen op hun nieuwe vlaggenschip: de Ten Velox. Zouden we ook een keer moeten proberen. Want, dat zou zomaar eens iets voor de liefhebbers van die fijne Edge-feel kunnen zijn. Omdat we zelf voor onze nieuwe aankoop niet over 1 nacht ijs gaan, leek het ons waardevol om de Velox eens goed te testen. En, die inzichten kunnen we dan net zo goed even delen. Gewoon, omdat we het zelf ook tof vinden (onafhankelijke) reviews van anderen te lezen en daar vaak veel van leren. Verwacht van ons geen in-detail review van dingen als type doek, stiksels van pigtails en meer in-dept details over materialen van de kites, maar vooral onze “take” op hoe de kite zich gedraagt en wat je daaraan hebt. Deze review is dus gemaakt omdat we het a. zelf belangrijk vinden om goed te testen en b. tof vinden anderen (wellicht) te helpen met hun keuzes. Uiteraard worden niet betaald voor deze review, zijn we geen teamriders of wat dan ook. Gewoon, de Henk en Ingrid van het kiten.
OVER ONS
- Kite-ervaring: 7-9 jaar
- Beiden 73 kg
- 33 en 38 jaar en fit
OVER DE TEN VELOX
De Ten Velox is een door Ten Kiteboarding ontwikkelde tubekite met een hoge aspectratio. Dwz: een efficiënte kite met veel power per m2. Dat betekent in praktijk dat er veel oppervlakte van de kite “boven de wind” hangt. Dat zou moeten zorgen voor een dikke lift en hangtime; kortom een kite ontwikkeld om mee te boosten.
HET WATER OP
Eenmaal in de lucht ziet de Velox er direct een tikkie anders uit dan de “bekende” high aspect kites zoals bijv. de Ozone Edge, Slingshot Rally (t/m 2019), Core XR5/6 en Duotone Rebel. Deze Velox is “langer” gerekt en heeft een iets vlakker (minder gebogen) profiel dan de voorgenoemde kites. Daarnaast heeft ie twee struts naast de center strut die iets verder naar buiten zijn geplaatst. Qua vorm lijkt deze Velox op een kruising tussen een Edge en een Flysurfer Soul
Een extreme variant van een high-aspect tube kite dus.
Eenmaal ingestuurd is het eerst even wennen. De bardruk is erg laag, terwijl je wel voelt dat er veel power in deze kite zit. Even op zoek naar waar die power zit dus. De eerste paar rakjes lijkt de kite wat traag, maar na 15 minuten varen ontdekken we beiden eigenlijk het tegenovergestelde. Deze kite is door de relatief dunne leading edge sneller dan je verwacht voor een high-aspect kite. Dat is fijn voor een 11m! Je moet alleen durven sturen, dan komt ie. Zonder daarbij “dood” neer te ploffen in de hoek van het windwenster. Belangrijk is dus dat Velox eerst vaart krijgt, dan voel je dat er echt veel kracht zit in deze kite.
Ok, eerste sprongen dan maar. Dat vraagt een tikkie andere timing dan we gewend zijn. Sterker nog: ons doet de timing denken aan een mix van een high aspect ratio tubekite en een Flysurfer Speed 5 bijvoorbeeld. De sleutel: de kite iets minder “terug” sturen bij de inzet van een sprong. Eenmaal deze timing onder de knie zijn we verkocht. Echt verkocht! De mannen van Ten zijn erin geslaagd een Edge “on steroids” te ontwikkelen. Dat zien we ook terug in onze WOO statistieken. Niet zozeer in dat we direct meters hoger springen (+1m hoger dan met de Edge in vergelijkbare omstandigheden), maar het zit ‘m vooral in de de manier waarop je springt. Met meer controle, beduidend meer hangtime en meer rust en controle in de sprong. Nadat de Velox je met een forse pull omhoog trekt, heb je met name in het hoogste deel van je spong meer tijd en dat is een geweldig gevoel. Landen doet ie ook zachter en net iets gecontroleerder dan we gewend zijn. Wat fijn is daarbij, is dat de Velox vergevingsgezind is wanneer je in de lucht hangt. Dat ervaarden we beiden meermaals bij het per ongeluk inzetten van frontrolls; die maakten we gewoon af zonder enig probleem en zonder zomaar naar een kant gerukt te worden. Kortom de Velox is heel geschikt om meerdere rotaties in een sprong te springen, zonder het risico de kite in een loop te trekken. Een ander voordeel daarvan is, is dat je met de Velox ook bijvoorbeeld makkelijk goede transitions springt met veel lift en hangtime.
Een bekende eigenschap van sommige high-aspect kites is de “tweede lift” in de spong. Die kent de Velox vooral alleen in zeer overpowerde situaties; dat is dan ook te voelen in de bar. Terug naar de controle van deze kite; die vind je ook terug in het overige vaargedrag. Waar een bijv. de Ozone Edge wel eens kan aanvoelen als een kite die je flink op “sleeptouw” kan nemen en een “sterke” berijder vraagt wanneer er meer power in komt, is de Velox in goed gepowerde omstandigheden met meer rust te varen en daarbij ook iets minder zwaar op de benen en armen. Zoals veel high-aspect kites, loopt deze Velox ook echt hoogte zonder dat je daar veel moeite voor moet doen. Sterker nog, de Velox is voor ons tot nu toe wel de kite die het meest eenvoudig hoogte loopt van alle tubekites die we eerder vaarden – even los van de foil-kites. Je verwacht van zo’n “lange kite” dat ie lastig te herstarten valt. Twee dingen wat dat betreft: 1. De Velox is lastig uit de lucht te krijgen, daar moet je echt je best voor doen. Pas als je echt ver voorbij je kite springt, en je heel ongelukkig bent kan ie uit de lucht komen dwarrelen (vallen doet ie niet echt). 2. De herstart is lastiger dan bij een allround/medium aspect kite en ongeveer vergelijkbaar met een Ozone Edge of een Slingshot Rally in dezelfde maten. Voor de ervaren kiter lukt dat in bijna alle gevallen.
Valt er dan niets af te dingen op de Velox? Tuurlijk wel. De Velox kent minimale afstelmogelijkheden. Afstellen naar smaak kan voor de draaisnelheid vs bardruk aan de tips, maar dat is het dan ook. Voor de ervaren riders kan finetuning een fijne optie zijn. Voor ons was de snelle barsnelheid i.c.m. lichte bardruk de meest fijne setting. Ander punt van aandacht is de minimale bescherming van de leading edge voor slijtage op de gevoelige plekken. Net als dat we bij veel andere merken zien dat gewichtsbesparing belangrijk is, zien we ook bij de Velox dat de er relatief weinig beschermend materiaal op de LE zit. Een ander punt was voor ons de relatief dunne bridles die we eerder weinig zagen. Deze nieuwe type bridles zijn bewust dunner om “drag” te voorkomen, maar zouden net zo sterk zijn als de oudere type, dikkere bridles zoals we die kennen van de Edge V8. Een ander en vrij logisch nadeel van de Velox is, is dat deze kite niet heel dynamisch en beweeglijk is qua vaareigenschappen. De draaicirkel is lang en loopen met deze 11m is eigenlijk geen optie. Maar, je moet je afvragen of je ‘m daarvoor wel wilt varen. Nog een puntje: het ventiel ziet er minder stevig uit dan die van Ozone of Duotone en gaat met koude handen niet zo makkelijk open. Navraag leerde dat de mannen van Ten het meest storingsvrije ventiel van alle door Kitecare geteste ventielen hebben geselecteerd. En, dat is natuurlijk ook wat waard. Een laatste punt is de klemmetjes op de ventielen naar de struts toe die lastig dicht en open gaan, zeker met handschoentjes aan.
CONCLUSIE
Met de Ten Velox zijn de mannen van Ten erin geslaagd een high-aspect ratio tubekite te ontwikkelen die wel de voordelen heeft van deze “shape”, maar vrij weinig nadelen. Voor ons is de Velox echt een ultieme kite voor het betere hang- en vliegwerk. Extremer dan veel soortgenoten, maar wel solide, comfortabel en vol controle in alle omstandigheden. Voor ons een ideale opvolger van de Edge V8! Uiteraard hebben we geen idee hoe de kite zich qua duurzaamheid zal verhouden tot andere, vergelijkbare kites van de “bekende” merken. Dat gaat de toekomst uitwijzen.
Voor liefhebbers van een boos en hangtime (zoals wij) zouden wij zeggen: Ga een paar uur het water op met deze Velox van Ten Kiteboarding
sluit Ik mij helemaal bij aan!
jw009 had een 5 sterren sessie in Scheveningen Zuid met maar liefst 25 - 28 knots op zijn Ozone Edge (2014)
Mooi en duidelijk geschreven Henk en Ingrid.
Vaar nu al jaren de Edge (V7 V8 en de V9) naar volle tevredenheid., Grote nadeel is toch wel de prijs van de Edge in vergelijking met andere kites.
Voor 2 Edges koop je eigelijk 3 Veloxen is het verkoop praatje.
Heb zelf 2 keer onder een Velox 9 meter gehangen en ben nog niet om. Ik vond de kite onrustiger in vergelijking met de Edge. Wel verbaasde mij de explosieve kracht bij het springen, je ga als een raket omhoog, prachtig.
Misschien moet ik toch wat meer aan de Velox gaan hangen om er aan te wennen ?