Ben daar tegenwoordig specialist in. Ik krijg elke bar op elke kite zonder aanpassingen. Maak van lusjes knoopjes, van knoopjes lusjes, extra pigtailtjes, dubbele pigtailtjes
RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)
En je hoge en lage Y dan?
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
Wat een moeilijk gelul zeg en wat een hoop onzin.
Maar idd iedere bar kan aan iedere kite. Ik zou zeggen zoek een dag met weinig wind en een helper, met wat tijd want je moet je kite een aantal maal landen en oplaten.
Zorg altijd in eerste instantie voor (elke nieuwe kite die je gaat proberen) een aangetrokken depower en stuurlijnen zo lang mogelijk en of front lijnen zo kort mogelijk aangesloten. Bij totaal kale kite barren/kites zet er een eigen touwtjes aan en begin te lang op de stuurlijnen.
Zorg voor een helper maak de stuurlijnen korter (of front lijnen langer, dat is hetzelfde, maar liefst alleen aan stuurlijnen veranderen en frontlijnen fixed houden) totdat kite wil sturen.
Ga nu optimum zoeken.
Met de bar helemaal aangetrokken en de depower helemaal open/lang, moet je de kite kunnen backstallen. (achteruit wil wegzakken)
Met de bar van je af en de depower helemaal aangetrokken/kort, moeten de stuurlijnen slap hangen zonder spanning.
Nu even test varen en met je strap punt zoeken waar ie stand van je bar lekker vaart. (in het midden is ideal je kan dan poweren en depoweren) Als alles ok is kan je thuis nette pigtales maken en de lengtes knoopjes overnenemen.
Ik vind zelf een lange depower strap op de bar, dus een 30cm verstel ruimte fijn, mijn bar werkt dus gemakkelijk op iedere kite, heb grote stel range, verstel nooit knoopjes op de kite een setting. Kan je ook nooit per ongeluk je kite scheef aansluiten.
Verder met lage Y-Split en hoge Y-Split. Ik ben van mening dat dit op alle kites gemixed kan maar het veranderd wel het gedrag van de kite. Het is net wat je lekker vind. Vandaar dat mensen zeggen dat het niet werkt, puur omdat het idd de feel van je kite iets beinvloed.
Ik prefereer hoge Y-split. (houdt wel altijd een minimaal 12-15mlijn tot aan de kite) vaar dit ook op mijn kites die standaard zijn met lage split.
Bij hoge Y split verandert tijden sturen het midpunt van de split aan de hand van power op de lijn links of rechts en daardoor veranderd zowel back als front en warped/twist je kite als het ware een beetje in de turn.
-Hoge Y split:
-de kite stuurt meer dynamic, pivotable snappy om zijn as met kleinere diameter.
-de kite heeft iets meer power steering snappy turn met minder bar input en lichtere bardruk.
-de kite heeft iets instabielere eigenschappen, neiging als je bar los hebt na een tijdje naar links of rechts te zakken.
-meer WAVE
-Lage Y split
-Iets wijdere constante druk vliegende turn
-Iets meer bar input nodig
-Iets stabielere kite.
-meer Oldscool
Fernandez, dat filmpje is best handig en duidelijk en het is een stuk moeilijker om jouw tekst te lezen dan dat filmpje je bekijken maar ik zal niet zeggen dat je er geen verstand van hebt.
Plus er de vrouw in t filmpje heeft ook een lage Y-split...altijd leuk