Xin Chao - Vietnam 2007
Zo als altijd begint t eind september weer s te kriebelen, waarheen deze winter? Googelen, Hanglos checken, weer Zuid-Afrika? Reisburo's beetje checken, Happysport doorbladeren, Vietnam dan?
Mailtje van Jelte, Vietnam lijkt wel leuk. Ziet er goed uit op papier. Hij lessen ik lekker beetje cruisen, oefenen met draaien, carven en springen. Schijnt er altijd goed te waaien en is goedkoop leven daar en als ze er beginners willen laten lessen moet het wel een top plek zijn.
Via 't Coraaltje dus maar een reis boeken voor 2 personen, deze keer s relaxt een ander de boel laten regelen en niet alles zelf zoals andere keren.
Vietnam:
Vietnam is een republiek met zo'n 80 miljoen inwoners, het merendeel van de bevolking woont rond de twee rivierdelta's van de Mekong en de rode Rivier. Zo'n 1.5 miljoen wonen in Hanoi, de hoofdstad en zo'n 6 miljoen wonen in Saigon. Officieel heet Saigon Ho Chi Minh Stad maar deze naam wordt vrij weinig gebruikt. Vietnam heeft onder invloed gestaan van China, Frankrijk (wat nog duidelijk merkbaar is in de Vietnamese keuken) en natuurlijk hebben ook de Verenigde Staten hun sporen achter gelaten. Sinds 1975 is Vietnam een communistisch republiek. Dit is vooral merkbaar in de eindeloze bureaucratie bij de grens bijvoorbeeld. Eerst moet er een visum aangevraagd worden in Nederland, in het vliegtuig moet opnieuw een visum kaartje ingevuld worden. En deze worden dan samen met je paspoort minstens 10 minuten (zo lijkt) bestudeerd door een gigantisch chagerijnige Vietnamees in een militair pakje met teveel strepen. Ook zijn er regelmatig tolpoortjes op de “snel†weg en zien we bij het vertrek overal vlaggen met de hamer en sikkel opduiken ter gelegenheid van het Vietnamese nieuwjaar.
Sinds 1994 heeft Vietnam zijn grenzen weer opengesteld voor toeristen en is het toerisme een belangrijke bron van inkomsten. Veel mensen gaan voor een rondreis door Vietnam van Saigon naar Hanoi of vica versa. Enkelen komen alleen voor de stranden en de t mooie weer. Andere belangrijke inkomsten komen uit de export van voedingsmiddelen als rijst, koffie, thee, suikerriet en garnalen. En delfstoffen zoals steenkool, mangaan, bauxiet en metaalertsen.
Dus 19 januari is het eindelijk zover, nadat de vorige dag er door een flinke storm geen afvaarten waren kunnen we gelukkig nu gewoon met de afvaart van 12.30 naar Harlingen. Daarna gelijk doorrijden naar het A4 hotel bij Schiphol waar we de rest van de dag nog wat omklieren en uitrusten. Nog ff een hamburger slachten bij de Burger King (zal wel weer ff duren) en daarna lekker naar TV kijken en naar bed.
De volgende ochtend worden we netjes met de bus van het hotel afgezet bij Schiphol en zijn te anderen vrij makkelijk te herkennen aan hun vrij grote tassen. We blijken zelf een mini beultje in t gezelschap te hebben, Jaap bijna 4 jaar. Inchecken gaat soepel, geen probleem met met de boardbags of extra gewicht. De vlucht naar Hong Kong gaat soepel, mis alleen een knap entertainment systeem en de beenruimte is wel erg krapjes. Jaap is de enigste die fatsoenlijk kan zitten en slapen. Op Hong Kong Airport is t helaas bewolkt dus we kunnen weinig zin van het eiland waarop het vliegveld ligt en de stad zelf. Daarna nog 2 uurtjes naar Saigon vliegen, in een vliegtuig met iets meer beenruimte en veel minder passagiers zodat jelte en ik al snel besluiten om onze plaatsen in het midden om te ruilen voor plaatsen bij t raam. Het zonnetje begint langzaam door te komen en brengt ons dan gelijk in vakantie stemming. Vietnam vanuit de lucht ziet er ook als erg mooi uit, groen, veel riviertjes en zien we daar ook de baai van Phan Thiet?
De douane procedure duurt erg lang, staan zowat een uur in de rij. Waar een chagerijnige Vietnamees er nog maar een paar stempels inzet. De transfer naar Mui Ne met een busje duurt ongeveer 4 uur, over naar mijn mening een redelijk wegdek. Had slechter verwacht. Ben echter wel blij dat ik me helmaal achterin heb verschanst zodat ik de rijstijl en de vermoeidheid van de chauffer niet echt doorheb. Scheelt ook dat ik half lig te slapen. De chauffeur heeft de eigenaardige eigenschap om zodra er iemand voor hem zit keihard te gaan rijden en te gaan inhalen. Als er echter niemand voor hem zit op de weg gaat zijn voet weer van het gaspedaal en gaan we met een slakkengangetje verder.
Verder valt het vooral op dat er gigantisch veel brommertjes en motortjes rondrijden. Zou een complete ramp zijn als iedereen hier met een auto zou gaan rijden.
In Mui Ne bij het hotel worden we opgewacht door een afvaardiging van de ploeg die er al bijna 2 weken zit. Er zijn even wat problemen met het aantal bedden maar deze worden snel opgelost zodat ik in ieder geval rond 7 uur op mijn bed lig. De rest gaat eerst met elkaar eten in een restaurantje.
Weer:
Beste tijd om af te reizen naar Vietnam is van november tot en met maart. Het kan zijn dat je in november nog eens een tyfoon tegenkomt, maar dat maakt het natuurlijk alleen maar spannender.
Temperaturen liggen in Mui Ne rond de 25-30 graden, s nachts ietsjes koeler. Meestal zonnig maar soms kans op een beetje regen en bewolking. De bewolking zorgt dan ook voor minder wind want de wind wordt mede gevormd in samenwerking met de zonnewarmte en de zandduinen om Mui Ne heen. De wind is over t algemeen side-onshore en sideshore. In de ochtend nauwelijks aanwelijks aanwezig en vanaf een uur of 11-12 langzaam aantrekkend. In het begin dan nog redelijk constant maar later in de middag kan ie zeer vlagerig zijn. Water temperatuur is prima, je kan er rustig kiten in je lycraatje en shorts.
Maandag 22 januari kan er na een lekker ontbijtje dus eindelijk gekite worden, er staat genoeg wind voor mijn 9 meter, dus gaan met die handel. Shorebreak is geen probleem de eerste keer, is nog niet echt hoog en heb genoeg power in de kite om er door/over heen te komen. Na enkel rakjes drop ik echter een redelijk eind van de kant mijn kite in het water. Helaas vanochtend in al mijn haast gewoon zoals thuis aangesloten op mijn Naish 4 lijns bar. Herstarten schiet niet echt op, ook in de haast het water op te gaan vergeten mijn impact/zwem vest om te doen dus besluit maar om heel langzaam naar te kant toe te zwemmen terwijl mn kite me ook langzaam terug naar het strand trekt. Geen idee hoelang het zwemmen was, maar duurde me toch erg lang. Nadat ik een aan de kant ben gekomen en een uur later ook mijn boardje weer terug heb gevonden, gelukkig uit het water gehaald door een beachboy van een van de kitescholen, besluit ik dat het genoeg is geweest voor de eerste dag. Gewoon maar even wat foto's schieten de rest van de dag en een vijfde lijn creeren voor mijn 9m voor de volgende keer.
De rest van de dagen heb enkele dagen flink zitten balen van de shorebreak, vlagerige wind en een erg klein strandje. De combinatie van deze dingen maakt het niet tot een echte topspot. De wind komt ook vrij laat op gang rond 11-12 uur kan je pas het water op met een grote maat kite. In de loop van de middag wordt de wind dan sterker, maar ook vlageriger. Op een gegeven moment zat er 15knts verschil tussen laagst een hoogst gemeten snelheid en vlagerige wind heb ik een schijthekel aan. De krachtige shorebreak betekent ook dat als je niet genoeg power in je kite hebt, of als de wind even inkakt op het moment dat je eruit wilt je zo weer op het strand ligt. En aangezien het strand net breed genoeg is om je kite op te laten, 30/35 meter breed vind ik het ook niet veilig. Er lopen daar ook nog zat mensen op het strand die geen idee hebben wat een vlieger nu precies is en wat die touwtjes kunnen doen als ze goed strak staan.
Eten en drinken:
Over het eten en drinken hoef je niet in te zitten, het is goedkoop en lekker. Soms wel wat weinig, maar dat is snel op te lossen door gewoon nog een keertje te bestellen. Of gewoon uitgebreid gaan eten, eerst voorafje, dan hoofdgerecht en een toetje na. Meestal hebben wij gekozen voor de optie bijbestellen. Erg makkelijk is dat je dan even bij de rest van de tafel kan checken hoe hun eten er uit ziet en hoe het bij hun met de kwantiteit is gesteld. Voor zo'n 3-4 Euro heb je dan een goede maaltijd. Drankjes zoals en bier en cola zijn tussen de 0,50 en 0,75 cent, een cocktail betaal je ongeveer 2,50 voor. Op de kaart staan gerechten met noodlles, rijst, vis, kip en varkenvlees. Meeste restaurants hebben ook iets van patat en hamburgers. De invloeden van de Franse keuken zijn vooral merkbaar in het feit dat je gewoon pistoletjes kan bestellen, lekker met scrambled egg, ui en champignons en het feit dat er ook wijn wordt gemaakt in Vietnam. Niet super, maar ook geen bocht. Pizzaria is er ook te vinden maar deze is een stuk duurder, voor een pizza betaal je al gauw 5 euro, al zijn ze wel erg lekker.
Bij de diverse winkeltjes kan je snel flessen met water scoren, Pepsi en Coca-Cola zijn ook volop aanwezig. Verder hebben die winkeltjes wel wat kleine snacks zoals bussen Pringles of een doos Verkade koekjes. Een fles Piraten rum kost ook al gauw een Eurootje.
Met een budget van € 7,50 per dag kan je prima rondkomen qua eten en drinken, waarschijnlijk zelfs minder.
Natuurlijk is er wel gekite, afgezien van de minpunten heb ik toch een redelijk aantal dagen nog mijn rakjes kunnen maken. Helaas niet alle dingen kunnen oefenen die ik had willen doen, maar nog eventjes en het is ook weer zomer in Nederland. Kan nu wel goed heen en weer draaien, hoogtelopen in choppy water en kan me prima redden in diep water in geval van nood. Herstarten en bodydraggen etc.
Paul en Corjan hebben zig in ieder geval ook goed vermaakt, en zo heel af en toe kwamen ook de piraten uit hun hol gekropen voor een brute sessie.
De lessers hadden het echter nog zwaarder, shorebreak was voor hun echt niet leuk. Eerst naar buiten bodydraggen, dan een oefenen met bodydraggen, weer naar de kant, teruglopen en weer door de shorebreak voor de volgende ronde. Dan door naar het waterstarten, moeten ze met board en kite door de shorebreak zien te komen, kan me dus goed voorstellen dat ze er af en toe flink de balen van hadden. Aan de andere kant als je het hier kan is het in Nederland een makkie.
Van de beginners slaagt alleen Jelte er in om op z'n board te komen en daadwerkelijk wat heen en weer te varen. Dorien, zie ik op een gegeven moment diverse keren toeside wegvaren, toeside_dorien dus. Gerard en Peter doen wel verwoede pogingen en komen wel op t board maar varen niet meer als een paar meter. Al heeft Peter nog een week als wij vertrekken. De meegenomen SS Link 7m + 9m zijn trouwens niet favoriet bij de lessers, De meegebrachte Diesel 13m maakt de meeste vlieg uurtjes.
Vervoer en verblijf:
Een ticket naar Vietnam kost je zo'n € 800-1000,- en je zal waarschijnlijk over moeten stappen op Hong Kong of Kuala Lumpur afhankelijk van met welke maatschappij je vliegt.
Vervoer naar Mui Ne kan je laten regelen door het hotel of je kan een van de vele taxi's nemen die je graag willen brengen, reken dan op zo'n $ 20 per persoon. Ook zou je de bus of zelfs de trein kunnen nemen dit is wel goedkoper, maar duurt langer en is veel meer werk. Als je de tijd hebt is dit wel een leuke manier van reizen natuurlijk.
Vervoer in Mui Ne gebeurt voornamelijk achterop 125cc brommertjes, in de rest van Vietnam trouwens ook, voor zo'n 10.000 Dong (€ 0,50) rijden ze je t hele dorp wel door. Je kan er ook een huren natuurlijk maar zorg dan wel dat je binnen het dorp blijft anders kon je wel s een toeristen val tegen komen opgezet door de politie. Die jongens moeten namelijk ook hun centen verdienen, nietwaar Anton? Voor vervoer naar de diverse bezienswaardigheden kan je tercht bij diverse boeking kantoortjes en voor zo'n $ 10 per persoon wordt je dan gebracht met een oude jeep en blijft de chauffeur wachten tot je klaar bent om weer terug te gaan. Wel even checken of alle wielen vast zitten. Peter, Jacquelien, Jaap en Paul hadden namelijk last van een inhalend wiel van hun eigen jeep.
Accomodatie keus genoeg, het is maar net hoeveel je uit wil geven. Hoelang je blijft en hoe luxe je wilt. Wil je absoluut geen last hebben van muskieten neem je een duurder hotel met airco, interesseert je dat niet zo veel neem je wat goedkopers en neem je een klamboe mee. Prijzen varieren van zo'n $ 15 per nacht voor een simpel piratenhutje tot $ 40 per nacht voor een wat luxer 3 sterren hotel. Keuze genoeg, boek anders eerst een paar nachten wat duurder en ga dan ter plekke op zoek naar wat anders.
Zo halverwege de vakantie is een tijd voor een beetje afwisseling en cultuur, dus op naar een of andere liggende Budhha in de jungle. Na een rit van een uur komen we bij een gigantisch opgezet complex, lang leve de communistische revolutie, waar geen verder geen toerist is te bekennen. We kopen allemaal een ticket om omhoog te gaan met een kabelbaan voor 55.000 Dong, met gids die ons natuurlijk alles gaat vertellen over deze tempel en Budhha. Helaas blijken de gidsen op te zijn en zijn we met z'n achten toch mooi voor 5.000 Dong (€ 0,25) per persoon opgelicht. De kabelbaan zelf blijkt ook niet geheel perfect te functioneren, dus worden we eerst het restaurant ingestuurd. Ze blijken het oplichten van toeristen hier tot in de kleinste details te beheersen.
Sebastiaan had een 3 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 20 - 25 knots op zijn North Vegas (2011)
darn, hier neem ik vannacht eventjes voor om te lezen
meesterlijke werk!
stefkiter had een 4 sterren sessie in Borssele met maar liefst 25 - 35 knots op zijn Core GTS (2011)
svennie had een 2 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 20 - 30 knots op zijn North Vegas (2011)
Goede shit, leuk verslag.
In je uitspraak dat als ze het daar kunnen het in Nederland een eitje is ga ik niet helemaal mee. Misschien geld dat voor het binnenwater, maar zeker niet voor bijv. Scheveningen. Dat zag je wel bijvoorbeeld op het NK waar sommige deelnemers niet eens door de eerste golvjes heenkwamen.
ostendlocal had een 2 sterren sessie in Oostende met maar liefst 16 - 18 knots op zijn SlingShot Fuel (2012)
Denis had een 2 sterren sessie in Les Blanc Sablons met maar liefst 16 - 22 knots op zijn Takoon Scoop (2002)
Hey Klaas wat een Top verslag kerel!!! Wat een BEUL verslag, haha. Wat een geweldige foto's!!! Zit nu helemaal met smart te wachten op al die andere foto's!!! Wanneer denk je dat die site klaar is dan...?
Ik trek het trouwens niet meer hier!!! Wat een vieze kou!! Doe mij maar Vietnam en een lekker koud Saigon bier Of twee.....of drie, haha
Stelletje PIRATEN hoe hebben jullie het dan daar in Mui Ne? Missen jullie ons nog een beetje......
Tooside toon Swimming hoe gaat het met je local..... Of is ze momenteel weer manisch, haha
Svennie ik ben alweer terug joh!!! Time flies when you having fun!! Is hier idd vies koud!!
En ja je moet wat dragen he als je het koud hebt, haha
See ya en Proost jongens daar in Mui Ne