Een stukje bij Omrop Fryslan (NL vlaggetje klikken als je niet zo goed Frysk pruttelt) over het succes van het kitesurfen en de drukte die dat met zich meebrengt voor vooral de Friese en IJsselmeer spots.
De kitesurfsport is de afgelopen jaren gigantisch toegenomen in populariteit. De sport is veiliger en laagdrempeliger geworden, maar brengt ook steeds meer problemen met zich mee. "Je krijgt in deze drukte wel situaties waarin mensen over het strand en soms zelfs over de duinen heen vliegen. Dat kan hele nare gevolgen hebben", vertelt Koen van Bolhuis van kitesurfschool Antix Sports.
Het is een bijzonder gezicht voor mensen die er minder bekend mee zijn: de honderden kites op het water bij Makkum, Workum of Mirns op dagen met veel wind. Van Bolhuis kite zelf al sinds 2002, toen de sport nog in de kinderschoenen stond. "Toen stonden we hier met vijf mensen op het water en was het bijzonder als er nog andere kitesurfers bij kwamen. Tegenwoordig is het zelfs in de winter nog druk."
Steeds meer concurrentie
Zijn kitesurfschool heeft het druk, maar er is ook steeds meer concurrentie. Sinds een aantal jaar hebben kitesurfscholen geen vergunning meer nodig om op een kitespot te staan. Daardoor komen er nu bijvoorbeeld veel Duitsers naar de Friese stranden om vanuit een busje les te geven. De Friese kitesurfspots staan bekend als de mooiste van heel Noord-Europa. Maar zo voelt niemand zich meer echt verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de veiligheid op de stranden.
Wel is de sport een stuk veiliger geworden sinds de beginjaren. Toen kwam de sport vooral in het nieuws wanneer er ernstige ongelukken gebeurden. De kites hadden maar één stand en dat was 'gaan'. Als de wind onder de kite kwam, was het lastig om af te remmen. Tegenwoordig zijn de kites compleet bestuurbaar en kun je zelf bepalen hoe hard je wil gaan. Als er dan toch iets gebeurt, zijn er nog twee veiligheidsmechanismes ingebouwd die alle kracht van de vlieger afhaalt.
Gewoon ff op link klikken en dan Nederlands aan klikken
Inderdaad ruimte zat op de Brouwersdam .
Ik vermijd de drukke momenten. Neem liever een dagje vrij om optimaal te genieten ipv irriteren.
De drukte is overigens niet het probleem: niet iedereen kent de voorrangsregels. Met deze regels maakt drukte niet zo uit maar hoe vaak ik wel niet moet uitwijken voor iemand die zijn kite downwind lekker op 12 uur zet..... pfffff
Zelfs de voorrangsregels zijn niet zo van belang als je mede kiters een beetje kunnen kiten/nadenken. Ergo: kite hoog(upwind) en kite laag(downwind) en 99% van de gevallen* kunnen beide kiters gewoon door kiten.
*niet van toepassing bij pal aanlandige wind.
Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)
er is toch maar 1 echte regel en dat is "goed zeemanschap".....
maar verruiming van de spots zou welkom zijn, denk dat iedereen het daar wel mee eens is
Icarus1984 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 19 knots op zijn F-One Bandit 8 (2015)