Hebben we straks een foilboard dat minder dan 1 kg weegt, ineens lijkt het haalbaar.
Laat Donkervoort nu gewoon een Nederlands bedrijf zijn, dus custom builders als Appletree en Woody Cookie………………………… ?!$#
Snelle en vooral lichte sportauto's bouwen. Al meer dan veertig jaar doet Joop Donkervoort niets liever, en dan graag helemaal zelfstandig. En passant patenteerde hij een verbeterde versie van carbon, waarvoor zelfs de Formule 1 in de rij staat.
De truc achter het nieuwe carbon
Traditioneel moeten de carbonvezels onder enige druk doordrenkt worden met kunsthars, ook wel resin genoemd. Dat is lastig om onder hoge druk te doen, zeker bij de vaak holle onderdelen die van het zwarte materiaal worden gemaakt, zoals bijvoorbeeld frames voor racefietsen.
Donkervoort ontwikkelde daarom een soort klei die van binnenuit in een mal met een veel hogere druk de carbonvezels en de resin samendrukt. Bovendien zijn de mallen die de vorm van het carbon-onderdeel bepalen tevens verwarmd. Daardoor is langdurig bakken in een oven niet meer nodig.
De uitkomst: onderdelen die dunner en dus lichter zijn, maar ook nog eens sterker en met minder verbruik van energie. Donkervoort wilde in eerste instantie een beter portier voor zijn auto's. Dat weegt nu minder dan een kilo, inclusief de scharnieren die een integraal onderdeel kunnen zijn door de extra sterkte.
Bron: https://fd.nl/achtergrond/1361144/automaker-donkervoort-doet-het-liefst-alles-helemaal-zelf