Globe brengt ons wijsheid.
Het kiteseizoen is voor de die-hards gewoon doorgegaan maar dit weekend zal de start zijn voor veel ‘minder-fanatiekelingen’.
Voordat je overenthousiast het water op gaat neem even de tijd voor een materiaalcheck.
Ook handige tips als een een 2e hands kiteset gaat kopen trouwens.
In Kitesurfmagazine stond al veel te lezen maar voor diegene die deze nog niet onder ogen hebben gehad:
KITE : check de volgende dingen:
- - scheurtjes en gaten in je kite. Zitten evt. oude reparatieplakkers nog vast?
- - Aanknopingspunten en pigtails, geen overmatige slijtage.
- - Tubes, zijn je tubes niet lek. Check ook de achterkant van de struts, zit dat allemaal nog goed? - Je wilt niet dat een tube naar buiten ‘plopt’ dan gaat ie stuk en kun je je klaarmaken voor een zwemsessie.
- - Latten en cambattens, alles nog heel? Prikt er niets door het doek heen?
- - Ventielen? Sluiten deze nog goed
- - Bridles nog intact? Check ook je katrollen, lopen deze nog soepel?
- - Algehele staat van de kite? Pomp hem even op. Voel aan je struts, zit alles lekker?
- - Een dunne plek in je strut kan duiden op een gedraaide strut.
BAR:
- - zijn je lijnen intact? Geen rafels geen knopen? Zijn de aanknopingspunten en sleeves nog goed?
- - Depowerloop nog intact? Check ook of alles werkt. Spoel alles evt goed schoon en check de - werking ook op de kant als alles onder spanning staat. Wat op de kant goed lijkt te werken kan in het water toch haperen
- - Barends nog intact?
- - Clamcleat of depowerstrap werkt nog goed?
- - Katrollen lopen soepel (SLE,BOW)
- - Algehele staat van de bar checken, grip nog heel, geen scherpe randjes in je depowerhole
- - Is je leash nog heel? Check buckles en Quick releases
BOARD:
- - geen breuken? Evt barsten lijmen met epoxy of secondelijm, anders loopt ie vol water
- - geen scherpe randen aan je rail als gevolg van impact. Snijwonden gevaar. Evt wegvijlen
- - pads en straps nog OK? Check de schroeven en check of je straps niet ingescheurd zijn rondom je schroeven. Evt. metalen plaatje tussen je strap en je schroef doen.
- - Zitten je vinnen goed vast
- - Geen bramen aan je vinnen? Even wegschuren of reparen met wat epoxy
- - Algehele stat van het board checken
OUTFIT
- - is je trapeze in goede staat? Geen scheuren in je trapezehaak banden
- - is je haak nog goed
- - zit je leash goed vast
- - algehele staat van je trapeze
- - check je pak, schoentje, cap en handschoenen op scheuren en plak deze evt met neopreenlijm
Gebruik je gezonde verstand en bij de geringste twijfel over een onderdeel: VERVANGEN!
Laat 2007 een mooi jaar worden!
Govert had een 4 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot Fuel (2011)
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
ik vervang ook ieder voorjaar mijn lijnen!
en mun bar
en mun kites
en mun board
heel goed dit....bewust naar je spullen kijken, zeker als je spullen even in de kast hebben gelegen
RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)
Ja die spullen slijten in de kast ???
Als je ze elk weekend in de winter gebruikt hebt niet !
yup Eddyc --->
quote: de die-hards gewoon doorgegaan maar dit weekend zal de start zijn voor veel ‘minder-fanatiekelingen’
RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
dit weekend wordt 't ook nie tveel denk, PUSSY WIND..
Maarre, waar koop je beetje goedkoop neopreen lij,?
Fokke had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Takoon Furia LTD (2010)
neopreen lijm kan je beter bij een duikwinkel kopen pascal.. vaak ligt het al te lang in de surfshop en is het niet top meer