At its core, the Global Kitesports Association’s main objective is to continually ensure that kitesurfing has safe practices through the development and implementation of equipment standards. Their goal is to maintain beach safety and access for kitesurfers around the world. As head of the GKA, Jorgen Vogt has been working tirelessly in the development of what may be some of the most important safety standards for kitesurfers to date–tracing stickers.
Tracing stickers have been developed in response to the countless complaints that the GKA receives regarding kitesurfers and rescue services. One of the biggest issues regarding kitesurfing beach and water access is in having a collaborative relationship with water safety and government rescue services. In recent years, the complaints received have come to a head and the GKA has taken action to maintain beneficial relationships with governing bodies.
The main issue is floating kites in the worlds’ oceans, without kiteboarders attached to them. This poses a significant problem for rescue services because a floating kite signals a downed and potentially lost kiteboarder. Authorities do not know if the kiteboarder is swimming helplessly in the ocean or lost at sea and therefore comprehensive and expensive rescue missions are launched. Rescue operators may waste countless hours attempting to track down the ‘lost’ kiteboarder and resources are squandered when the identity of the potential victim goes unknown for extended periods of time.
Unfortunately, and more and more commonly, complaints are also brought forward to the municipalities and the police and some of these authorities consider banning kitesurfing as a result. This problem could be easily solved, if the rider’s name and telephone number were attached to the kite. In that instance, the rescue service could then call the rider and discover if they are already back on land or indeed in need of a rescue mission.
This simple solution will help keep kitesurfers more safe as well as enable a better and more sustainable working relationship between kitesurfers and rescue services around the world.
As a result, the GKA has worked with kitesurfing manufacturers to coordinate the roll out of the GKA Tracking Sticker. Kite brands have collectively decided to put a waterproof sticker on any new kite onto which the owner can write their contact details. The sticker can be easily removed from the kite in case the owner wants to sell the kite. Stickers shall also be available at dealer stores.
GKA Tracking Stickers Bullet Points
GKA Tracing Stickers can be ordered in packs of 100 pcs here: https://www.tramontanagrafixx.com/gka-stickers/
Staat de naam van de 1e eigenaar er dus voor altijd in wanneer je je op de tweedehands markt begeeft Of een nieuwe sticker eroverheen plakken
Ben benieuwd hoe dit gaat lopen...
Switchkites heeft ergens in 2013 volgens mij al een systeem met een QR code geintroduceerd, maar ze waren behoorlijk lui met het onderhouden van het systeem, dus het is na een aantal jaar een stille dood gestorven.
Wellicht dat een overkoepelende organisatie er meer succes mee kan hebben.
Boomtag NFC was ook aardig aan de weg aan het timmeren, online database lijkt me wat handiger!
Nadeel blijft dat kitespullen uiteindelijk niet zo lang meegaan als bijvoorbeeld een fiets waardoor veel mensen de moeite niet nemen.
RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)
Dit is echt een hele goeie zaak!
@ASLUIS, heb je het stukje wel gelezen?
Leon, zeker wel! Sticker eroverheen plakken. Eraf halen wordt nooit fraai.
meeste kites hebben toch al een name label in de wingtip, je moet alleen ff je merkstift pakken en invullen ?
Jup
Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)
"meeste kites hebben toch al een name label in de wingtip, je moet alleen ff je merkstift pakken en invullen?"
Meeste merken hebben een serienummer/model plaatje in het kitedoek, code koppelen aan internationalewebsite en klaar toch? Alleen merken gaan hier zelf niet aan mee werken natuurlijk want dan zou je marktaandelen kunnen achterhalen.
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
Spinnakertape met je nummer er op loste dit toch al op in 1980?
Lars_023 had een 4 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 22 - 26 knots op zijn Ozone Enduro (2016)