Het achtervleugeltje van je foil heeft meestal winglets. Het ene merk buigt naar boven, het andere naar beneden. De reden is simpel, en Mark Shinn legt het uit. (alhoewel ik zelf denk dat er meer achter zit. Een vliegtuig heeft ze tenslotte ook nooit naar beneden)
Sommige vliegtuigen hebben een soort dubbele winglet. Staat zowel een deel naar boven als beneden
zie hier
Winglets zijn normaal gesproken om turbuenties op de tip tegen te gaan en laminaire stroming te houden over eind van de vleugel. Turbulenties kosten energie. Als winglet wordt gebruikt voor stabiliteit in turns denk dat beter is om vleugel een v stelling of curve te geven, die zorg ook voor self aligning/straigthening.
Winglet op de stab fin, zorgt voor stabielere koersvastheid / yaw as en niet voor efficiency, eerder voor extra drag. Naar boven of onder zou dan niet echt uit maken. Tip die naar onderen uitsteekt en de grond kan raken, lijkt mij een no go, kans op slopen is hoog.
Maar foils wordt nu volop mee ge-expirimenteerd en veel dingen gaan blijken in de praktijk wat het beste werkt.