Reacties
FeRNandeZ 27 August / 2022 / 10:53

 

Kitelijnen slijten altijd het hardst achter de pigtails.  Dat komt doordat bij het uitrollen van de kitelijnen lijnen, altijd  de einden van lijnen verstrengelen en je hier de laatste slagen/knopen uit een trosje lijn haalt. Funest voor dynema coated kitelijnen is het sterk buigen/knakken met scherpe hoek van de lijn op steeds hetzelfde punt, hierdoor openen de vezels/weving, schuiven vezels over elkaar, verdwijnt de coating, wordt lijn zacht gaat lijn pluizen en kan vuil zand naar binnen. Ook het strak/scherp opknopen van je lijn bij opbergen om de bar zou ik afraden. Je ziet op den duur kleine haartjes dynema vezeltjes langs de lijn, beetje pluizig en de lijn voelt zachter aan, ipv stijf.

Je ziet altijd dat de laatste 50cm, voor de pigtails daar de kitelijn als eerste is versleten en zwak punt is. 

 Heavy dikke pigtails aan je kitelijnen is lastiger met uitrollen en geeft meer slijtage aan je lijnen.  Dus lichter pigtail loopt makkelijker uit en geeft minder slijtage aan lijn.

 

Verder is er slijtage meest op de stuurlijnen op een meter of drie van de bar waar de stuurlijnen en centerlijnen door het kite loopen elkaar kruisen en over elkaar heen schuren. (je kunt de lijnen mocht daar wat minder worden nog een keer omdraaien en levensduur wat verlenegn)

Het is goed om je lijnen dus af en toe te checken, in principe kunnen dynema lijnen heel oud worden, echter door slijtage als boven, voor intensieve kiters, die elk weekend en veel varen lijnen max 2-3 jaar tijd om te preventief vervangen, dan worden ze pluizig.

kantje board !