De lichtste wavekite op de kitemarkt is uit. De nieuwe Duotone Neo D/Lab maakt gebruik van Aluula materiaal voor de leading edge en strut wat resulteert in een verderlichte wavekite met ontzettend goede drift.
Goedkoop is hij niet maar als je deze kite ook gebruikt voor foilen scheelt het weer in de aanschaf van een one-strutter. Tenslotte is hij waarschijnlijk net zo licht of zelfs lichter dan de meeste one-strutters.
KEY FEATURES DUOTONE NEO SLS
SIMPLY THE BEST DRIFT
THE NEO IS FAMOUS FOR ITS INCREDIBLE DRIFTING ABILITIES; THE D/LAB VERSION IS UP TO 30% LIGHTER THAN THE ORIGINAL VERSION, ALLOWING THE KITE TO FLOAT DOWN THE LINE IN A MANNER YOU WOULD NOT THINK POSSIBLE.
DYNAMIC HANDLING/HYBRID FLEX STRUT
THE TURNING SPEED AND THE STEERING IMPULSE OF THE NEO IS EXCEEDINGLY QUICK DUE TO THE NEW FLEX STRUT DESIGN. THE NEW ALUULA FABRIC MAKES THE KITE INCREDIBLY LIGHT WHILE ALSO CREATING A STIFFER, MORE RESPONSIVE FRAME AND EACH KITE HAS BEEN CAREFULLY FINE-TUNED FOR PERFORMANCE, THE FLEX STRUT WAS INDIVIDUALLY DESIGNED TO EACH SIZE OF THE KITE.
UNRIVALLED STEERING EVEN WHEN DEPOWERED
ONE OF THE UNIQUE AND ENCHANTING FEATURES OF THE NEO D/LAB IS ITS ABILITY TO BE DIRECT AND DYNAMIC, EVEN WHEN THE BAR IS PUSHED OUT AND THE KITE IS DEPOWERED. THIS FEATURE ALLOWS YOU TO RIDE THE WAVE HOW YOU LIKE WITHOUT THINKING ABOUT BAR AND KITE CONTROL AS MUCH.
INCREDIBLY POWERFUL WITH MASSIVE DEPOWER
THE RANGE OF THE NEO D/LAB IS UNBELIEVABLE! IT HAS A HUGE BOTTOM END, THANKS TO THE LIGHTER ALUULA MATERIAL, MEANING YOU CAN GET GOING ON A SMALLER KITE BEFORE OTHER RIDERS. COUPLED WITH IMPRESSIVE DEPOWER, IT HAS YOU OUT RIDING FOR LONGER WHEN THE WIND PICKS UP, AND YOU CAN GET AWAY WITH A SMALLER QUIVER.
D/LAB CONSTRUCTION
THIS HELPS TO REDUCE THE OVERALL WEIGHT OF THE KITE AND IMPROVE PERFORMANCE BY MAKING THE FRAME STIFFER. IN ADDITION, MATERIALS LIKE ALUULA AND TRINITY TX MAKE THE KITE EXCEEDINGLY LIGHT WHILE OFFERING EXCELLENT DURABILITY.
GEOMETRY TUNED TO SIZE
THE LARGER KITES HAVE BEEN DESIGNED TO USE A WIDER ARC AND HAVE LESS SWEEP IN THE TIPS, MAXIMISING POWER. AT THE SAME TIME, THE SMALLER SIZES HAVE MORE SWEEP AND A NARROWER ARC FOCUSING ON MANOEUVRABILITY.
De 'normale' kites van Kauper zijn lichter
https://en.kauper-xt.com/maverick-kite
Zijn die SLS versies ook van Aluula gemaakt, of is dat weer een ander materiaal?
Karel79, SLS is met Penta TX https://www.youtube.com/watch?v=F-KP-GbCn30&feature=emb_imp_woyt&ab_channel=DUOTONEKiteboarding
Dat PentaTx, volgens mij is dat gewoon een high tennacity grade polyester, nieuwere betere variant, waarschijnlijk gewoon markting naam door Duotone en vergelijkbaar spul met bijvn Exotech marketing name van Core. De kite brands maken dat natuurlijk niet zelf en kopen dat natuurlijk in bij grote fabrikanten,zoals bij Teijin of Dimension Polyant.
Alluula, Cuben Fiber of het nieuwe Hookipa van Challenger Sailcloth, materiaal heeft geweven dyneema vezels met een laminate van polyester of PET. Ik moet zeggen ik vind dat Hookipa materiaal zoals in de Airush kites wel echt mooi spul. Jammer dat het allemaal zo overdeven duur is.
Toch kun je met normale materialen ook uitstekende lichtwind kites maken. De meeste designs van vroeger waren gewoon veel te zwaar over gedemensioneerd. Voor light wind drift moet met name de trailing edge licht zijn, geen struts die eronder hangen.
Ik vlieg met de Gong Strutless met gemodificeerde briddles, die zijn echt enorm goed nu. Een hele hoge AOA echt, (dus weinig grunt, maar veel power als kite snelheid maakt) tune randje windvenster, doordat de kite luft bij depoweren zal deze niet over je heen vliegen. De drift is fantastich, ding valt nooit in het water, grote windrange enorme upwind angle en kan er als een van de eerste mee varen. Toch zijn dit zijn absoluut niet de allerlichtste kites.
Het kunnen luffen van single skin en strutless kites, is een eigenschap die ze zeer geschikt maakt voor drift. Bij max depower op je bar, geeft het de mogelijkheid om de kite te laten vlaggen en op zijn plaats blijven hangen/flappen, kite verliest zijn profiel en verliest zijn voorwaartse vliegsnelheid. Zelfde geldt ook voor de single skins zoals peaks/explore etc.
Een drie of meer struts kite ook als deze heel licht is gebouwd, behoud zijn vleugel profiel ook bij volle depower en heeft de neiging om te willen vliegen en forward snelheid te behouden ipv dood te vlaggen. (uiteraard verschilt natuurlijk allemaal ook weer per kite model, briddle etc en net wat je wilt) alles heeft voordelen en nadelen.
Zijn er eigenlijk al prijzen bekend? Ik zag ergens 2649.- CAD voor een 10m staan.. is ongeveer t zelfde in EUR, al is dat misschien niet 1 op 1 wegens verschil in BTW.
En dan vraag ik me ook af wat voor korting er nog gegeven kan worden.
10m Neo d/lab kost 2949,-- Korting hoef je niet om te vragen, want dat zou betekenen dat je het toch niet kan betalen. Alternatief is de Neo SLS of standaard Neo
Wat bedoel je nou met niet kunnen betalen Asluis? Best een rare opmerking.
Ik heb altijd om korting gevraagt en altijd gekregen ook, vorig jaar kreeg ik op 3 nieuwe Rebels totaal 700 korting, best lekker toch?
Vragen/onderhandelen om korting heeft mij in al die jaren een paar duizend euro bespaard, maar je kunt het ook niet doen nee...
De marges zijn aanzienlijk op kites. Bij dat soort prijzen is 10% toch bijna 300 piek.
Maar ja, je hebt gelijk, deze kite is idd echt niet te betalen nee. Ik blijf wel lekker met mijn Reo's varen
Ze zeggen, bij een aankoop van een nieuwe top of he range Ferrari vraag je ook niet om korting en anders moet je een goedkoper modelletje nemen. In dat geval de SLS, maar ik zou het ook proberen hoor. Het is een behoorlijk pak geld voor een kite.