Interview met Armin Harich in Soul Acces #2 | (23 April 2007) |
In het nieuwe Soul Acces kiteboard magazine, vindt je een uitgebreid interview met Flysurfers kitedesigner, Armin Harich over de ontwikkeling, safety en ontstaan van Flysurfer. Het magazine is verkrijgbaar bij de betere boekhandels of via soulonline. Wil je het 4 pagina lange interview toch liever online lezen, klik dan hier voor deel 1 en hier voor deel 2. |
had het al in de acces gelezen en heb een keer met hem zelf mogen spreken
en moet zeggen het concept is zeer goed!
Ben benieuwd of er zoveel research achter tube kites zit...
caas had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 23 - 30 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Gypsy (2008)
Access is al een paar weken uit!? Oud nieuws?
Wel leuk interview overigens
Fokke had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Takoon Furia LTD (2010)
BramB had een 5 sterren sessie in Barra do Cauipe met maar liefst 20 - 25 knots op zijn JN Prima Donna (2011)
BramB had een 5 sterren sessie in Barra do Cauipe met maar liefst 20 - 25 knots op zijn JN Prima Donna (2011)
Ik heb een tijdje met een Psycho gevaren. Heerlijke kite, geweldige safety, fijn zelfstart-en landen.
(En mooie kites! ;))
Maar.
Ik heb ook een paar keer een eind uit de kust gelegen met een psycho die niet meer het water uitkomt. (gebroken lijn) Met een tube is dat niet zo'n ramp, je kan met je kite terugzwemmen, zonder al teveel hassle. Met een flysurfer heb je een zak water van 300 kilo bij je. Als je moe wordt kun je op je tube even uitrusten, op een flysurfer niet. Je enige optie is om het 1300 pleuro kostende ding achter te laten.
(En als 't je is gelukt om terug te komen heb je een volle vrije dag nodig om je spaghetti te fixen.)
Verder vind ik ze mooier en eleganter dan tubes, maar qua zelfradzaamheid heb ik dus besloten dat ze te onveilig zijn voor mij. De vliegeigenschappen vond ik echt geniaal. Misschien later toch nog 's een nieuwe versie testen... Het is niet m'n bedoeling om die vliegers af te zeiken, ik zeg alleen dat je in de problemen zit als je 'm niet meer de lucht in krijgt.
C0G had een 4 sterren sessie in Castricum aan Zee met maar liefst 20 - 26 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)
Job had een 0 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 14 - 18 knots op zijn Best Waroo (2008)
Als ie blijft vliegen met gebroken toompjes, waarom zitten ze er dan uberhaupt op.
Ik heb toen een tijdje op zee gelegen en uit angst dat het nog eens zou gebeuren heb ik mn spullen zo snel mogelijk verkocht. Inmiddels worden er wel een stuk minder toomlijnen gebruikt, en bij tubekites juist meer, dus ik zou best weer zo'n apparaat willen proberen :)
Self rescue kan met een FS ook, kwestie van je bar goed opwikkelen (doe je met je tube ook) en de leading edge vastpakken naast de ventielen (air-intakes), klaar is klara.
Zitten op elke FS kite vanaf 2005 breekpuntjes op de toming, die breken eerst voordat je je toomlijn breekt, en kun je razendsnel vervangen (krijg je bij de kite), kites hebben een zelfstabiliserend profiel en blijven nog in de lucht met alleen lijnen op de leading+trailing edge, dus dat de kite dan niet meer zou vliegen...
Heb nog nooit gehoord dat iemand een vlieglijn brak met een FS, maar zou natuurlijk altijd kunnen, binnen 6 maanden na aankoop heb je altijd nog je free-repair warrantee, had je zo nieuw lijnsetje kunnen krijgen.
My 2 cts.
RC, waarom altijd dat ontkennen? Als mensen die ervaring hebben komt het nogal arrogant over om te zeggen dat het niet zo is. Dat vind ik persoonlijk het grootste nadeel aan FS-kites. Altijd die mensen die zeggen dat gebruikers-ervaringen niet kloppen / waar zijn.
Kijk, die FS-kites zijn geweldig ge-engineerde vliegmachines. Super kwaliteit en oer duitse degelijkheid. Armin een super-eerlijke kerel met een groot inzicht. En ook de wil om flink geld in de ontwikkeling te steken. De hardcore flysurfer kiters zijn ook goede ervaren vliegeraars in mijn ervaring. Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk wel over het gevoel wat de mensen ermee hebben. En als mensen zich er minder veilig mee voelen is het niet zo vreemd dat ze ze wegdoen (zeker gezien de bijbehorende duitse prijs)
Ik voer mijn Airblasts ook met de restart-bridle. Een keer een bridle doorgesleten door de katrol en alles er direct afgesloopt. Het is gewoon niet tof als je een kleine kilometer uit de kust ineens in het water ligt en terug moet zien te komen.
My 3 cts (want dat is afgerond 5 ct, jouw 2cts rond je af naar 0 ct )
Denis had een 2 sterren sessie in Les Blanc Sablons met maar liefst 16 - 22 knots op zijn Takoon Scoop (2002)