"Zelf ben ik niet zo'n fan van zwarte kites, vind een felle kleur gewoon mooier. Een zwarte kite is al helemaal niet handig in landen met veel zon zeg ik er dan maar bij."
Het lijkt niet logisch maar blijkbaar is een zwarte kite helemaal zo slecht nog niet.
Carbon black (het populairste en goedkoopste zwarte pigment) werkt als een UV-filter en beschermt de binnenste stiksels tegen de schadelijke UV.
Bij Slingshot zeggen ze; Zwart is eigenlijk de meest UV-bestendige kleur als het gaat om nylon polyester. Door ons onderzoek en onze tests is dit al meer dan twintig jaar het geval.
Verwarming door zonlicht is om een paar redenen niet echt een probleem:
- zelden staat een kite onder de hete zon als er geen wind is (afkoeling).
- zowel HT-polyester als de PUR-coating hebben een hoge temperatuurstabiliteit.
- Door de zon verwarmde zwarte kite (vooral in koelere, vochtige lucht) droogt veel sneller.
De ''fladdersporen'' zijn een bekend, vooral optisch probleem (ook wel krijten genoemd, wat het eigenlijk niet is). Gebeurt veel meer bij kleuren waarvoor meerdere pigmeneten gebruikt worden recepten zijn gebruikt.
Carbonblack heeft hier dus minder last van.
"Het bewijs hiervan zag ik vorig jaar bij mijn Slingshot UFO kites die aan de trailing edge half zwart en half oranje zijn. De sporen van het klapperen van de trailing edge waren veel duidelijker zichtbaar op het oranje gedeelte."
Chalking is de coating die je ziet en heeft meer te maken met de stijfheid van de coating. Meer stijfheid is meer chalking maar ook vaak betere vliegeigenschappen.
Cant have it all.
Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)
V
De coating moet de UV tegenhouden om het ripstop materiaal te beschermen tegen UV.
Silicone coatings, zijn erg goed tegen UV en waterafstotent, maar die slijten en beschadigen eerder, coating laat op den duur los. Op foilkites/matrassen wordt dit nog wel gebruikt.
PU coatings zijn, beetje de standaard, harder, sterker crsipier meer performance, maar door klapperen (constant buigen) en UV watje doek binnendringt, verandeen de materiaal eigenschappen van je spinnaker vezels en krijg je idd een krakelij (wittig) op je doek. Dit is niet "vooral optisch probleem" maar echt degradatie van je kite, materiaal wordt poreuser, zachter, en meer stretch.
Of zwart materiaal beter langer meegaat omdat UV niet diep het doek/vezel binnen dringt, (doordag pigments in het nylon het spinnaker het UV blockt) het zou idd best wel kunnen..... (zwart slijt in ieder geval zeker niet sneller,is mij ook opgevallen)
Klopt niet wat je zegt @fernandez.
Zonder coating is je doek al flexibel als wat en heb je helemaal geen chalking ook weinig sterkte maar dat ter zijde ;) is echt de coating die je ziet.
Een mooi voorbeeld waren de oude cabrinha's die hadden 0 chalking maar na een paar maanden gebruik was het doek zo zacht als een laken.
Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)
OA door inwerking van UV straling veranderen de eigenschappen van plastics en kunststoffen permanent en worden ook de spinnaker nylon vezels aangetast .
Het gaat erom dat het type aangebrachte coating heel erg belangrijk is om inwerking en veroudering door UV tegen te gaan. Coatings zijn niet perfect..... Deze slijten ook, kunnen gaan losslaten allerlei problemen, doek wordt poreuzer, flexibeler, minder strength etc etc.
De stelling was hier, dat zwart spinnaker mogelijk uitzichzelf al beter bestand is tegen UV dan andere kleuren spinnaker. Ik zou dit niet weten, maar het zou best eens kunnen.....
Alles zonder pigment is beter dit geldt ook voor lijnen - wit is dus het beste.
Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)