Vrouwenpolder
De afgelopen dagen was is bevoorrecht om de nieuwe (2008) Slingshot fuel 9 te mogen testen. Wat me gelijk opviel is dat het one-pump systeem verbeterd is. De aansluitingen (clips) zijn beter afgewerkt ben beschermd. Ook is zijn de naden enz sterker uitgevoerd.. maar volgens mij was die fuel al behoorlijk sterk.
De vliegeigenschappen.
Zoals gebruikelijk voelt de kite gelijk goed aan en geeft mij de kite het gevoel weinig anders te varen dan zijn voorganger. Maar na er een tijdje mee gevaren te hebben voelt de kite wat massiever aan. Dit is een beetje lastig uit te leggen, maar hij staat gewoon wat steviger/ strakker in de lucht. Iets minder van het vroegere jellyfishen of zo iets denk ik. Mijn fuels 2007 (omdat ik waarschijnlijk 4-lijns vaar) hadden daar nog al eens een beetje last van (vooral met veel wind). Deze doet dat absoluut niet. Het lijkt er op of de kite iets meer pop/ boost geeft bij een goede afzet. Dit maakt het iets makkelijker om je Freestyle tricks uit te voeren.
Ik hou het bij dit korte verslagje, maar mijn gevoel over de nieuwe fuel is in iedergeval goed en heb nu al weer zin om met de nieuwe kites te gaan varen.
Voor de duidelijkheid, ik vaar al een paar jaar Slingshot, maar heb toch geprobeerd een zo niet bevoorrechte mening over deze kite te geven.
Gr boardjort….
Bedankt voor de korte review. Geloof meteen dat de leading edge beresterk is (heb de foto's gezien). En op het water gaat SS ook niet snel kapot, maar:
1 - zijn de stiksels van de struts anders (stiksels van de struts willen na verloop van tijd wel eens loslaten op de knikplek)
2 - zijn de tubes verbeterd, de ventielen laten (lieten) na veel warmte contacten los doordat ze niet verlijmd waren
3 - is de bar verbeterd, deze had redelijk wat slijtage problemen
Vaar zelf sinds 2004 SS (Fuel & Octane) en ben erg tevreden over de vliegeigenschappen, maar bovenstaande problemen (punt 1 & 2) bestaan ook al sinds 2004 en zijn tot nu toe niet verbeterd.
Nice report, zou de verbeterde pop komen doordat (zoals jij zelf zegt) het ontwerp stijver is?
Want volgens mij hebben ze aan de panel layout verder weinig verandert.
Fokke had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Takoon Furia LTD (2010)
ed,
1. of de stiksels verbetert zijn weet ik niet,
2. er zitten nu andere aansluitingen op de struts,dus groot kans dat dat problem verholpen is ,
3. de bar zou nu niet meer slijten,het rvs stuk is dikker gemaakt en er is nadere lijn voor de bekleding gebruikt
Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)
Mario, thanks, maar daarmee zijn we er niet :-)
1. gaan we uitzoeken dan.
2. andere aansluitingen, bedoel je op een andere plek of echt anders uitziende aansluitingen?
3. Mooi, hopen dat het genoeg is.
Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)
Zie t, lijkt een beetje op de Carved aansluitingen, alleen zijn die juist harder. Helaas zegt het model nog niets over de bevestiging op de bladder, maar er is duidelijk verandering, en dat is op zich positief!
Dank je voor de info!
[edit] zie nu ook dat de struts iets anders in elkaar zitten (met een naad over de knik), dus ook daar verandering [/edit]
Ed;
* ja de stiksels zijn verbeterd
*De tubes zouden verbeterd moeten zijn (ken het probleem waarvan je spreekt..)
*Er is idd een nieuwe bar bij die minder zou slijten(metaal van de dug-out plug is dikker en kan dus niet meer kapotgaan, letters komen er ni meer uit etc...)
Roy omschreef het alsvolgt; De vaareigenschappen waren reeds top en zijn nu nog topperderder!! En waar er vooral op gelet is, zijn de verstevigingen overal aan de kite...
Beter kan het niet !!!
Heeft ie nog hetzelfde depowersysteem als bij de 2007 is ge"introduceerd ?
PS:
Beter kan altijd omdat techniek, materiaal en kennis ook verbeterd. Stilstaan is trouwens achteruitgang, vooral in een sport die relatief nieuw is en waar ontwikkelingen elkaar in rap tempo elkaar opvolgen.
ja,depower is hetzelfde ,de bar is ansich niks aan veranderd
en de kite is nu beter doordat techniek, materiaal en kennis is verbeterd
alles is stijver,en dat geeft blijkbaar een massiever gevoel zoals jort schrijft
ik denk dat hij daardoor ook meer pop geeft en wat direkter zal reageren
Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)
Waarom zitten de one-pump aansluitingen niet zoals bij de TD's aan de zijkant?
Lijkt mij toch een geschiktere plaats.
Ziet er voor de rest weer strak uit maar ga persoonlijk toch nog op zoek naar oud/nieuwe octanes.
Hij vaart de 2008 met de 2005 bar, net als Ruben.
Worden die 20005 barren stiekem nog gemaakt voor de liefhebbers van 4 lijnen?
He Ian, 4 lijns is top.. De kites draaien als zeop zijn kop in het water liggen net zo om als de sle's... Achteruit op het strand starten.. no problem.. Alleen de leading edge vindt dit minder fijn denk ik... ik bouw de barren trouwens zelf om. Heb een hekel aan al die extra dingen zoals een 5 de lijn, en een stuk plastic safty die al bij 3 kg open gaat of zo iets... Maar zoals al omschreven de nieuwe barren zijn weer iets degelijker.. ..
boardjortje had een 0 sterren sessie in Domburg met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Ozone Catalyst (2010)