Reacties
Magic_Ed 01 September / 2007 / 13:16
Uitstekende plaatjes, kan niet duidelijker
w w w . v e r s u s s h o p . n l

shadowclaw 01 September / 2007 / 14:12

Loud & Clear, Goeie shizzle!

 

Over 10.000 jaar zijn dit echt hiërogliefen van onschatbare waarde!

Stay Sharp, Surf like a Shark!

kitertjuh 01 September / 2007 / 14:43

diet kan idd iedereen  gebrijpen.

erg handige informatie voor 'beginners'

              ----> K I T E S T U F F . N L 

Vliegermannetje 01 September / 2007 / 14:53
ik gebrijp er niks van dennis
Shut the fuck up and LOOP that shit!

wouters 01 September / 2007 / 17:29
Nou kijk plaatje 6 bijvoorbeeld betekend:

Als die groene niet aan de kant gaat  vaar je er naar toe, timmer je hem op zn... en vaar je daarna snel de andere kant weer op. Dat heet de hit-and-run regel

Mario 01 September / 2007 / 17:34

en natuurlijk de belangrijkste regel niet vergeten:

goed zeemanschap gaat boven alle regels

WWW.KITESTUFF.NL

Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

kay 01 September / 2007 / 17:40
bij plaatje 5, waarom moet de rode kiter voorlangs gaan dan? die regel heb ik nooit echt begrepen

Magic_Ed 01 September / 2007 / 17:45
In plaatje 5: rode kiter haalt in en moet dus ruimte geven.
w w w . v e r s u s s h o p . n l

reggie 01 September / 2007 / 17:51
Gewoon gezond verstand gebruiken!!
Reggie

walle 01 September / 2007 / 17:52

@Kay: Waarschijnlijk heeft het te maken met zichtbaarheid. Als de snellere kiter (rode) vóór de tragere (groene) kiter gaat inhalen heeft die groene kiter hem goed gezien. Ik denk wel dat dit enkel geldt als de rode kiter echt in de groene kiter zijn spoor vaart.

walle had een 2 sterren sessie in Surfers Paradise-Knokke met maar liefst 14 - 18 knots op zijn Best Waroo (2009)

idefixe 01 September / 2007 / 18:14

Die "hit and run regel "  GEWELDIG!!!     
 

Slingshot , Gibbon

10nus 01 September / 2007 / 19:03
 
Dit zijn bij ons de regels: (North Sea Surfing)

maar somige regels zijn al wat vervallen..

Algemene kiteregels:


-Algemene richtlijnen voor veilig kitesurfen-
• De Vlieger moet op het water blijven drijven.
• De kitesurfeenheid dient uitgerust te zijn met een ontkoppelsysteem
• De Vlieger de intentie hebben om zonder hulp van een derden vanuit het water herstartbaar te zijn.
• De Kitesurfeenheid mag geen gevaar opleveren voor derden en de
Kitesurfer zelf. Dat wil zeggen:
• De Kitesurfeenheid mag niet in de buurt komen van hoogspanningsleidingen.
• De Vlieger moet gecontroleerd opgelaten en neergelaten kunnen worden, liefst met hulp van een vriend. Dit betekent dat er voldoende ruimte moet zijn. Indien er op het land niet voldoende ruimte is, moet oplaten en neerlaten van de Vlieger vanuit het water overwogen worden.
• Hou voldoende afstand (anderhalf maal de lengten van de lijnen) van mensen en dieren op het land en van zwemmers, surfers en andere watersporters in het water.
• Indien het Stuursysteem losgelaten wordt, mag het Stuursysteem, de Lijnen of de Vlieger geen gevaar opleveren voor derden.
• Het Kitesurfboard moet aan de Kitesurfer verbonden zijn zodat het Kitesurfboard niet zelfstandig weg kan drijven. Voor de kitesurfer betekent het board de veiligheid om terug te kunnen peddelen.
• Kitesurfers dienen op de hoogte te zijn van lokale getijden en stromingen.
• Ga nooit Kitesurfen bij aflandige wind.
• De regels uit het vaarreglement voor pleziervaart dienen opgevolgd te worden. Wettelijk gezien kan de kitesurfer als een windsurfer met een
vliegend zeil gezien worden.
• Lokale regels, bijvoorbeeld over waar wel en niet ge-kitesurfd mag worden en wanneer, dienen te worden opgevolgd.
• Laadt geen kite lijnen uitgerold liggen indien je ze niet gebruikt.
• Zorg ervoor dat de vlieger niet uit zichzelf kan wegwaaien door er voldoende zand of iets anders met voldoende gewicht er op te leggen.





-Richtlijnen voor de uitrusting-

• Start geen lekke of niet voldoende opgeblazen vlieger. Waarom? Een te slappe of lekke vlieger reageert trager en is moeilijker te controleren en is bijna niet van het water te herstarten.
• Controleer voor het starten uitgebreid de toming van de vlieger. Waarom? Als de toom niet goed zit is de vlieger moeilijk tot niet te sturen of niet te "depoweren". Er dan pas achter komen, is gewoon te laat.
• Controleer voor het starten uitgebreid de lijnen op knopen en slijtage. Waarom? Als er een knoop in de lijn zit is het bijna zeker dat de lijn hierop zal breken. Zorg dat je zeker weet dat de lijnen goed vast zitten.
• Gebruik korten lijnen om te leren vliegeren. Waarom? Lange lijnen betekent dat je ten eerste veel meer ruimte in beslag neemt. Tevens zorgen lange lijnen ervoor dat de vlieger hele lange banen kan gaan maken, waardoor de krachten veel langer blijven doorwerken.
• Gebruik altijd een 4-6 mm lijn van minimaal drie meter vanaf het stuursysteem. Waarom? Dit is voor de veiligheid voor zowel jezelf als voor je mede watergebruikers.
• Zorg altijd voor een goed wetsuite. Waarom? Het is de bescherming bij de beoefening van deze sport en het is de enige bescherming tegen onderkoeling.
• Laat niet even een derden zonder deugdelijke begeleiding de sport uitproberen.





-Richtlijnen voor het oplaten van een kitesurf vlieger-

• Zorg voor voldoende afstand ten opzichte van mens, dier en materiële goederen.
• Zorg dat je zelf voldoende ruimte hebt om de kracht van de vlieger op te vangen. Waarom? Bij de start van een vlieger neemt de kracht even heel erg toe. Vaak wordt je gecontroleerd vooruit getrokken.
• Laat je vlieger nooit startklaar alleen achter. Waarom? Een windvlaag kan de vlieger doen wegwaaien.
• Bind je plank pas aan je been nadat je de vlieger gecontroleerd boven je hoofd in de lucht(neutrale positie) hebt staan. Waarom? Een plank kan blijven hangen terwijl jij door de vlieger voorwaards wordt getrokken. In het water is dit een ander verhaal.
• Bestudeer goed hoe de wind is en wat de voorspellingen zijn voor de regio.



-Richtlijnen voor het landen van een kitesurf vlieger-


• Landt de vlieger het liefst met de hulp van een 'kundig' iemand. Waarom? Deze persoon weet precies waar de krachtvelden van de vlieger zijn en zal de vlieger op de juiste manier vastpakken.
• Landt de vlieger NOOIT tussen groten groepen mensen.
• Ruim je spullen altijd zodanig op dat de vlieger niet meer alleen een eigen leven kan gaan leiden.
• Wind je lijnen direct op de stuurstok of klos. Waarom? Als jij jouw vlieger wel veilig met gewicht hebt weggelegd, maar iemand blijft in de lijnen hangen, dan kan dit de positie of het gewicht op de vlieger veranderen, waardoor deze wederom een eigen leven kan gaan leiden.
• Als het op de kant te druk is om te landen, landt de vlieger in het water. Waarom? In het water heb je de reacties van de vlieger nog onder controle, waardoor je altijd de vlieger kunt opruimen.


-Algemene tips-

• Noodsignaal voor hulp te roepen als je op het water bent: met beide armen boven je zwaaien.
• Houd afstand van overige watersporters.
• Vliegers kunnen plotseling in kracht toenemen. Blijf daarom altijd het liefst onder aan de wind als je iemand wilt passeren. Vraag iemand om te helpen die verstand van vliegeren heeft.
• Zorg ervoor dat je de vlieger zelfstandig kan starten en landen.
• Het varen met een helm en extra drijfvermogen verhoogt je veiligheid.
• Surf nooit alleen zorg ervoor dat men altijd weet waar je bent.
• Als je gebruik maakt van een duikersmes zorg er dan voor dat je jezelf niet kunt verwonden. Er zijn inmiddels kitemessen verkrijgbaar zoals een autogordelmes waarbij je jezelf niet kan verwonden.
• Het verdiend aanbeveling om te vliegeren met 250-300 kg lijnen.
• Ga er vanuit dat een gecrashte vlieger onverwacht weer op kan stijgen.
• Zorg dat je bekend bent met hoe te handelen als je niet meer terug kan surfen maar moet zwemmen. Oefen dit, want het opruimen van lijnen in het water vergt gewoon oefening.
• Surf niet verder het water op dan je kunt zwemmen, ingeval dat je terug moet zwemmen.
• Controleer regelmatig je leach op sneetjes en breuken.
• Sla de lijnen nooit met wind om je handen/vingers.
• Ga nooit met aflandige wind het water op.
• Hou het weer goed in de gaten, bij een bui zit vaak veel wind.
• Indien je zelf niet goed genoeg acht om het water op te gaan zorg er dan voor dat je eerst de basis principes van het kitesurfen onder de knie krijgt of nog beter neem les bij een KNWV erkenden kite-surfschool.
• Gebruik van kevlar lijnen is een groot gevaar voor jezelf en derden.

horstie 01 September / 2007 / 19:19

ben ik blij dat ik 2 groene kites heb gekocht. heb ik altijd voorang!!!!!

hostie

idefixe 01 September / 2007 / 20:52

vooral:

 Het Kitesurfboard moet aan de Kitesurfer verbonden zijn zodat het Kitesurfboard niet zelfstandig weg kan drijven. Voor de kitesurfer betekent het board de veiligheid om terug te kunnen peddelen.

 

Slingshot , Gibbon

C0G 01 September / 2007 / 23:40
Dat was vroegah, met van die grote boards...

C0G had een 4 sterren sessie in Castricum aan Zee met maar liefst 20 - 26 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)